Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird en Protonmail alleen met Sleutelbos  (gelezen 865 keer)

Offline Titus

  • Lid
Thunderbird en Protonmail alleen met Sleutelbos
« Gepost op: 2021/11/24, 18:06:07 »
Ik heb Ubuntu 20.04.3 op mijn pc, alles loopt lekker, nu ja niet alles.
Laat ons even Thunderbird bekijken. Ik bezit meer mailaccounts onder andere om mijn zakenwereld gescheiden te houden van mijn privé wereld. Toch is het leuk om in één opslag alles te kunnen ophalen.
Dit lukt bijna vlekkeloos behalve met mijn protonmail account  waarbij na de opstart van Thunderbird ik de boodschap krijg dat mijn sleutelbos niet geactiveerd is en een wachtwoord moet worden ingebracht.. Nu Thunderbird kan wel verbinding maken met de protonaccount langs een geactiveerd bridgebestand. Dit probleem heb ik niet op mijn laptop die op Windows 10 draait. Mijn vraag is of ik die sleutelbos-login kan uitschakelen of configureren zodat ik die vraag niet meer krijg??

Offline HWE64

  • Lid
Re: Thunderbird en Protonmail alleen met Sleutelbos
« Reactie #1 Gepost op: 2021/11/24, 18:13:38 »
Heb je misschien Chrome als brouwser?  Zo kijk eens hier:https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tips-3.html#ID18
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird en Protonmail alleen met Sleutelbos
« Reactie #2 Gepost op: 2021/11/24, 18:20:34 »
Heb je "automatische login" aanstaan, d.w.z., start je computer op naar de desktop zonder dat je hoeft in te loggen?

Offline Titus

  • Lid
Re: Thunderbird en Protonmail alleen met Sleutelbos
« Reactie #3 Gepost op: 2021/11/25, 12:36:45 »
Ik gebruik Firefox als browser en ik heb automatische login aanstaan want ik moet geen login gebruiken bij de opstart. Ben alleengebruiker van de computers.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Thunderbird en Protonmail alleen met Sleutelbos
« Reactie #4 Gepost op: 2021/11/25, 12:50:27 »
Misschien toch maar de oplossing van Pjotr in # 1 uitvoeren want nadat ik alles gelezen had blijkt dat ook andere programma's dit kunnen veroorzaken.
De sleutelbos is de kluis waarin webverkenner Chrome de wachtwoorden opslaat voor de websites die u bezoekt. Sommige e-mailprogramma's, chatprogramma's en programma's voor toegang-op-afstand gebruiken de sleutelbos ook. Zelfs uw bestandbeheerder zou die kunnen gebruiken voor het opslaan van wachtwoorden voor gedeelde mappen in een netwerk.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline DeBaas

  • Lid
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Titus

  • Lid
Re: Thunderbird en Protonmail alleen met Sleutelbos
« Reactie #6 Gepost op: 2021/11/30, 12:59:19 »
Ik heb de keyring uitgevoerd zoals beschreven in de tip van de Baas. Heb zelf wel wat moeite moeten doen maar dit werd beloond door een boodschap dat de "keyring" uitgeschakeld was. Dus direct even checken op Thunderbird.
Ooeps , de boodschap dat er geen connectie met de server kon worden gemaakt. Wat was de reden?
In het proton-bridge bestand was ook alles gewist!! Wat een domper! Er moest opnieuw een sleutelbos worden aangemaakt met de gegevens van mijn account. Alles liep weer gesmeerd....zoals voorheen!! Dus terug bij af.
Waarom er die connectie is met Chrome (Google??) weet ik niet maar ondertussen weet ik al wel die zogenoemde 'veiligere' emailaccounts net zo onveilig zijn als de vrije en gratis emailaccounts. Er is geen privacy. Belangrijk is dat te beseffen!
Alleen wat minder last van spam misschien én de kosten maar dat is alles. Ik ga moeten besluiten wat ik ermee wil doen in de toekomst.
Voorlopig geloof ik dat ik verplicht ben de sleutelbos te gebruiken om de protonmail te lezen.
« Laatst bewerkt op: 2021/11/30, 13:14:21 door Titus »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird en Protonmail alleen met Sleutelbos
« Reactie #7 Gepost op: 2021/11/30, 17:46:00 »
De betere manier dan gans de sleutelbos weg te gooien, is het programma "Passwords and Keys (seahorse) te openen. Daar rechts-klik je op het "login" paswoord en heb je een optie om het paswoord te wijzigen. Je andere sleutels blijven dan bestaan. Zet het login paswoord op blanco. Dan wordt de sleutelbos wél automatisch geopend tijdens het automatische inloggen.

Naast het automatische inloggen is dat een andere veiligheid die je moet loslaten, maar het is aan jou om jouw balans te maken tussen "veiligheid" en "gemak".

Offline Titus

  • Lid
Re: Thunderbird en Protonmail alleen met Sleutelbos
« Reactie #8 Gepost op: 2021/12/01, 10:40:06 »
Hallo  Vanadium e. a.  ik geloof dat het van kwaad naar erger gaat want nu ik dacht dat ik een nieuw sleutelbos had aangemaakt constateer ik vanmorgen bij het openen van thunderbird dat ik de protonaccount niet meer kan openen omdat...de code van de "nieuwe" keyring niet meer geaccepteerd wordt. Gisteren kon ik mijn mail wel bereiken nadat ik een nieuwe sleutelbos had aangemaakt. Ik vraag me af waar nu het probleem zit? In het sleutelbos of bij de proton-bridge? of...waar dan ook?? 
Voorlopig kan ik wel aan mijn gegevens met mijn laptop of met de webmail manier. Dus nog geen paniek ;-)

Offline rico70

  • Lid
Re: Thunderbird en Protonmail alleen met Sleutelbos
« Reactie #9 Gepost op: 2021/12/01, 11:26:31 »
Personlijk zou ik dat Protonmail eruit gooien, er zijn betere mail providers

Offline Titus

  • Lid
Re: Thunderbird en Protonmail alleen met Sleutelbos
« Reactie #10 Gepost op: 2021/12/01, 12:21:10 »
ik heb ook gemerkt dat bij opstart Thunderbird de proton-bridge vraagt naar "ontgrendeling van de "default keyring". Wat wordt daar juist mee bedoeld ?

Offline Titus

  • Lid
Re: Thunderbird en Protonmail alleen met Sleutelbos
« Reactie #11 Gepost op: 2021/12/02, 14:42:10 »
Ik heb de drastische oplossing  m.a.w. totale opkuis  (format) van de schijf en herinstallatie van het OS. Bij aanvang in de omschakeling naar Ubuntu had ik het OS gescheiden gehouden van mijn persoonlijke bestanden en de back ups dus een schijf voorbehouden voor alleen Ubuntu. Dit heeft me heel wat miserie bespaard.
Gevolg is nu dat er terug een volledig nieuw systeem op de hoofdschijf staat en de rest gewoon bij het oude blijft.
Na een uurtje werk was alles weer geregeld en nu heb ik wel een  opstart inlogcode aangemaakt.
Alle hiervoor gemelde problemen bljjken opgelost (voorlopig of finaal??) .   :)
Toch een dankwoord voor alle reacties.
« Laatst bewerkt op: 2021/12/03, 11:48:45 door Titus »