Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Video met CBR, kan slecht kwaliteit frame(s) andere frames beter maken?  (gelezen 1277 keer)

Offline jos34

  • Lid
Als ik video heb met een CBR bitrate, kan een slecht kwaliteit frame(s) (buwust) ervoor zorgen dat andere frames van betere kwaliteit zijn?
Volgens mij maakt dat niks uit, volgens mij het hele idee van CBR dat de kwaliteit in essentie altijd constant is. (in werkelijkheid vaak niet omdat snel bewegende beelden nou eenmaal meer band breedte vragen)

Eigenlijk heel simpel gezegd, heeft bij CBR elke frame in 1 sec dezelfde bestandsgrote?
« Laatst bewerkt op: 2021/07/31, 11:30:52 door jos34 »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Video met CBR, kan slecht kwaliteit frame(s) andere frames beter maken?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/07/31, 12:16:48 »
Als het naar digitaal omgezet is, heeft elk frame dezelfde grootte. In de praktijk kan dat echter verschillen omdat men vaak bij allerlei bestandsformaten ingebouwde compressie met of zonder verlies (vaak met) gebruikt. En dan kan men met verschillen tussen frames werken om de bestandsgrootte in te perken. In plaats van frame A en dan frame B op te slaan, sla je frame A op en dan de verschillen om tot frame B te komen. Als er weinig verschil is tussen frames (zoais bij veel bewegende beelden) kun je hiermee flink wat ruimte besparen zonder kwaliteitsverlies.

Overigens helpen onze hersenen ook mee. Bij beelden van slechte kwaliteit (zoals oude videocassettes) vullen onze hersenen zelf ontbrekende informatie in op basis van de beeldstroom. Zo zul je zien dat als je een videocassette pauzeert, het beeld van veel slechtere kwaliteit is dan als de band loopt en het beeld dus beweegt. En dat komt door de werking van onze hersenen.

Het antwoord op je vraag is dus technisch gezien nee, maar bewegende frames kunnen wel degelijk beter lijken dan stilstaande frames door wat onze hersenen ermee doen.

Offline jos34

  • Lid
Re: Video met CBR, kan slecht kwaliteit frame(s) andere frames beter maken?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/07/31, 12:21:04 »
Maar bij CBR moet het totaal altijd hetzelfde in nemen dus dan is het (in geval van 4 frames)

4kb 2kb 4kb 2kb
of
6kb 1kb 3kb 2kb

Offline Bloom

  • Lid
Re: Video met CBR, kan slecht kwaliteit frame(s) andere frames beter maken?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/07/31, 12:25:58 »
Ja, je zit natuurlijk met het probleem dat bij CBR al vastligt hoeveel frames er zijn, hoe groot die zijn en hoe ze gecodeerd zijn. En dat is allemaal bedoeld geweest voor oude CRT schermen, niet voor moderne 1080p of 4K flatscreens.

Offline jos34

  • Lid
Re: Video met CBR, kan slecht kwaliteit frame(s) andere frames beter maken?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/07/31, 12:36:38 »
Wat zeg je nu?, de grote per frame was niet vast gelegd beweerde je eerder. Alleen het totaal.

De term groot is sowiezo al een verwaring kwam ik zelf ook achter met Google. Bedoel je nou de resolutie of de bestandgsgrote per frame?
frame size (resolution) en frame size (file size per frame)
Overigens weet ik niet of jij het kent maar een VR (variable resolutie) heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord. Ik heb het weleens geprobeerd in MKV merge te samenvoegen, maar dat slikte die niet.
In een TS bestand is het wel mogelijk de aspect ratio plots aan te passen heb ik weleens gezien (dan staat er ineens 4:3 in de flag), maar dan nog blijft de resolutie hetzelfde.

Is er trouwens een programma dat de frames kan extrtacten naar losse bestanden? (ik ken Free video to JPG converter), maar die diet er toch echt iets anders mee.:

997 kB
wordt in JPG ineens
12,3 MB

Is er ook programma dat kan extracten met originele grote?
« Laatst bewerkt op: 2021/07/31, 12:42:54 door jos34 »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Video met CBR, kan slecht kwaliteit frame(s) andere frames beter maken?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/07/31, 13:37:02 »
Of de grootte per frame vastgelegd is, hangt af van de gebruikte encodering.
Een frame is geen bestand maar veel frames vormen samen wel een videobestand. Hoe groot in bytes een video is, hangt af van hoe groot de resolutie is en of er verliescompressie is toegepast of niet.
Een film zoals "The Lord of the Rings - The Fellowship of the Ring" neemt op BluRay zo'n 60 GB in beslag. Als je alleen de video met het door jou gewenste geluid neemt, je zet dat om naar H.264 en bijvoorbeeld DTS geluid met opslag in een MKV container, dan neemt dan nog zo'n 32 GB in beslag. Maar er zijn ook mensen die dat voor rechtstreeks streamen via internet gaan comprimeren tot er een bestandje van 200 MB overblijft. Dan moet je niet vragen wat voor kwaliteit zoiets nog heeft.

Digitale beelden hebben een vaste resolutie die frame per frame hetzelfde blijft. Normaal toch. Dat wordt in elk geval uitgedrukt in pixels horizontaal X pixels verticaal. Wat kan hier veranderen? Weer de gebruikte encodering van de videostroom. Je kunt bij frames met veelal hetzelfde beeld (bijvoorbeeld veel zwart omdat het zich in de ruimte afspeelt) de resolutie inkrimpen omdat er dan weinig details weergegeven hoeven te worden. Zo bespaar je plaats en krijg je een situatie waar de resolutie frame per frame kan verschillen. Dat zou dan een variabele resolutie zijn. Voor mij hoort dat bij verliescompressie, omdat je originele informatie weggooit om ruimte te besparen. Een andere optie om te besparen is een delta-algoritme toepassen. Zo ga je de verschillen tussen frames opslaan: in plaats van twee frames sla je alleen de verschillen van het eerste frame om tot het tweede te komen, op. Bij opeenvolgende frames die erg op elkaar lijken kun je hiermee heel wat winnen. Maar dat maakt het weer moeilijk als jij dan bij de weergave frame na frame gaat stappen, want dan moet een bepaald frame ofwel geïnterpoleerd worden naar de door de weergever geëiste resolutie of moet een frame eerst wedersamengesteld worden met de delta's sinds het vorige volledige frame. Een programma dat je toestaat frame per frame te bekijken zal meestal ook wel toestaan zulke frames te bewaren als losse bestanden. Maar zulke losse bestanden kunnen flink groter zijn als in de opgeslagen frames allerlei compressietechnieken zijn toegepast. Zelf heb ik zoiets nooit gebruikt. Ik werk het meeste met conversies van een videoformaat naar een ander en/of van een audioformaat naar een ander. En daar gebruik ik meestal ffmpeg voor.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Video met CBR, kan slecht kwaliteit frame(s) andere frames beter maken?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/08/12, 13:10:23 »
Het zal inderdaad in moderne videocodex niet meer zo eenvoudig zijn, maar CBR betekent in principe inderdaad dat er per seconde van de video dezelfde hoeveelheid bits gespendeerd worden.

Citaat
Als ik video heb met een CBR bitrate, kan een slecht kwaliteit frame(s) (buwust) ervoor zorgen dat andere frames van betere kwaliteit zijn?
Nee dus. De bitrate blijft constant - gedeelten die minder nodig hebben zullen met maximaal mogelijke kwaliteit weergegeven worden, gedeelten met veel beweging daarentegen, zullen mogelijk artefacten vertonen omdat de beschikbare bitrate  niet volstaat. Is de bitrate hoog genoeg, dan heb je geen kwaliteitsproblemen, maar het videobestand  is onnodig groot - vele stukken konden immers met een lager bitrate even goed weergegeven worden.

Bij VBR zullen minder bits gespendeerd worden aan gedeelten die minder bits nodig hebben om goed weergegeven te worden, méér bits aan gedeelten met snelle verandering en beweging.