Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automatisch CPU frequentie regelen voor notebooks  (gelezen 5742 keer)

Automatisch CPU frequentie regelen voor notebooks
« Gepost op: 2020/03/17, 12:42:18 »
Ik kwam vanmorgen dit interessante artikel tegen over het reguleren van de kloksnelheid van de CPU om je batterij bij notebooks te sparen.

https://www.ostechnix.com/automatically-optimize-cpu-speed-and-power-with-auto-cpufreq-in-linux/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=automatically-optimize-cpu-speed-and-power-with-auto-cpufreq-in-linux

Inmiddels heb ik het geïnstalleerd en gebruik het in combinatie met TLP.

Na herstarten van het systeem geen negatieve effecten gehad tot nu toe (nog geen tijd gehad om dit te testen in combinatie met het spelen van een spel zoals bijvoorbeeld 0AD).

Ik heb dit getest op Kubuntu 20.04 daily build van vandaag (daarom staat het bij test forum).

Iemand anders ervaring met dit programma'tje?
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Automatisch CPU frequentie regelen voor notebooks
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/23, 10:44:55 »
Inmiddels gebruikt tijdens het spelen van 0AD, een spel dat redelijk wat vraagt van je cpu en grafische kaart als je de settings goed opvoert.

Gemerkt dat het opschalen soepel gaat (had logs aangezet om te zien wat de cpu ging doen met de kloksnelheid per systeemkern).

Afschalen na het spelen en afsluiten ging ook best snel.

Verder nog geen hinder ondervonden van CPU-freq in combinatie met TLP tijdens het doen van mijn werk (ik gebruik wat mooie software die puur op cpu werkt). als enkel Libreoffice en Kontact open staan schaalt de cpu naar 500 MHz, komt er Firefox en KeepassXC bij dan gaat hij naar 700 MHz.

Bij 0AD gooit het programma alle limieten weg en gaat alles op maximaal vermogen.

Na dit testen heb ik besloten om dit programma op al mijn notebooks te gaan gebruiken.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Automatisch CPU frequentie regelen voor notebooks
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/23, 11:35:12 »
Heb je ook gekeken wat het verschil is met TLP?
(CPU frequency scaling, governor etc zit ook uitgebreid in TLP)

Je hebt nu namelijk twee apps die deels hetzelfde doen.
Interessant zou zijn om eens te kijken naar alleen TLP, of alleen Auto-cpufreq.

Voordeel van Auto-cpufreq is wel dat je makkelijk kunt switchen via de indicator applet in Ubuntu.
Maar dan moet je denk ik wel de betreffende opties (governor & turbo boost settings) in TLP uitzetten?
Overigens kun je dat met TLP ook eenvoudig houtje-touwtje doen: AC inpluggen...  ;)



Re: Automatisch CPU frequentie regelen voor notebooks
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/23, 11:56:13 »
Ik had eerst enkel tlp, daar past ook je hou aan, cpu freq let enkel op de cpu.

Cpu freq heeft een wat betere implementatie van het schalen van je cpu dan wat tlp heeft. Sinds ik cpu freq erbij heb staan schakelt de cpu beter bij of af.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu