Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie van DVD van UB 1604lts  (gelezen 909 keer)

Offline odigo

  • Lid
installatie van DVD van UB 1604lts
« Gepost op: 2016/10/19, 20:41:32 »
Hallo,  INFORMATIEF voor mensen die met een toetsenbord AZERTY werken !en Ubuntu willen installeren !

Een tijdje geleden heb ik op een oude pc Xubuntu uitgeprobeerd - echt leuk - alleen had ik een probleem met het password.  Hoe ben ik daar uitgeraakt : als volgt :
na de volledige installatie van het programma volgt  'herstarten' en verschijnt  -  cryptsetup - waar je een sleutel moet invullen die je vooraf tijdens de installatie hebt opgegeven. 
Echter, het toetsenbord staat bij het herstarten nog op QWERTY en niet op AZERTY met als gevolg dat je een sleutel ingeeft die niet overeenkomt met deze die je tijdens de installatie hebt opgegeven.

Tijdens de installatie moet je namelijk de taal Nederlands instellen en die kan je pas na de installatie via systeeminstelling toetsenbord wijzigen.  Maar dat kan je niet want cryptsetup wordt geweigerd, herkent de sleutel niet zodat je niet in het programma kunt werken.
Om de zaak eeenvoudig op te lossen : opnieuw herinstalleren en dezelfde toetsen moet gebruiken die zowel voor QWerty als AZerty overeenkomen.

Is het programma open dan direkt   - toetsenbord  (via systeeminstelling) - Belgisch installeren,  alle overige talen moet je eerst wel verwijderen en dat zal natuurlijk Engels zijn. 
Toevallig heb ik dit ontdekt toen ik op mijn recentere HP  Ub 1604 lts wilde installeren.
hopelijk is dit van enige hulp
groeten guido

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installatie van DVD van UB 1604lts
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/19, 20:47:55 »
Tijdens de installatie moet je namelijk de taal Nederlands instellen en die kan je pas na de installatie via systeeminstelling toetsenbord wijzigen.
Dat is niet waar.... Je kunt tijdens de installatie al je toetsenbord op Belgisch instellen. Die keuze is onafhankelijk van de taalkeuze; zelfs al kies je West-Oeigoers als taal....  =D

Offline odigo

  • Lid
Re: installatie van DVD van UB 1604lts
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/19, 21:14:36 »
hallo Potjr,
sorry maar ik heb dit bij twee pc (HP) gecontroleerd en kan slechts dit beamen. Ik ging er vanuit dat ook wij Nederlands spreken (Vlamingen, enfin, niet allemaal!) en dat het programma dus aangepast zou worden. 
Ik laat mijn fotografisch geheugen (voor zover dit nu nog mogelijk is) even werken : eerste schema : taal instellen dus stel ik Nederlands in daarna verschijnt een toetsenbord onderaan het scherm - enter - dan krijg je vragen die je moet aanstippen mbt installatie  - verbinding met netwerk,  locatie Brussel voor België,  instellen van de sleutel en wachtwoord enzomeer.

Een tijdje geleden had ik dit probleem al eens en heb ik via instructies in de terminal geprobeerd het wwoord te wijzigen maar lukte niet. Dus heb ik alles naar Ub 1604. lts opnieuw geinstalleerd  en toen is me dat  opgevallen.
Heb ik iets niet gemerkt , het was erg vervelend om steeds een weigering van cryptsetup te krijgen terwijl je de goede sleutel inbrengt.  De zenuwen stonden gespannen.
tot later guido






Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installatie van DVD van UB 1604lts
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/19, 21:23:40 »
Je mag het niet met me eens zijn, maar je vergist je. Daar kunnen we lang of kort over praten, maar dat is gewoon zo.  =D

Zie onderstaande schermafdruk (klik erop om hem te vergroten):
« Laatst bewerkt op: 2016/10/19, 21:40:36 door Pjotr »

Re: installatie van DVD van UB 1604lts
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/20, 12:40:46 »
Je mag het niet met me eens zijn, maar je vergist je. Daar kunnen we lang of kort over praten, maar dat is gewoon zo.  =D

Zie onderstaande schermafdruk (klik erop om hem te vergroten):


Ik ben geen Belg maar ik zou ook eerder naar Vlaams zoeken dan naar Belgisch in de lijst met talen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installatie van DVD van UB 1604lts
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/20, 13:12:29 »
Ik ben geen Belg maar ik zou ook eerder naar Vlaams zoeken dan naar Belgisch in de lijst met talen.
Het is ook geen Vlaams toetsenbord, maar een Belgisch toetsenbord. Hetzelfde toetsenbord voor Vlamingen en Walen.  :)

Eigenlijk is het gewoon een Frans toetsenbord..... De Vlamingen zitten daar gewoon mee opgescheept vanuit het verleden, toen de Walen nog de baas waren in België.

Offline Nero

  • Lid
Re: installatie van DVD van UB 1604lts
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/20, 16:27:33 »
Eigenlijk is het gewoon een Frans toetsenbord..... De Vlamingen zitten daar gewoon mee opgescheept vanuit het verleden, toen de Walen nog de baas waren in België.
Nuance: de letters en cijfers liggen op dezelfde layout voor BE en FR, andere tekens zijn echt wel verschillend. Er is wel degelijk een verschil tussen de BE en FR layout.

Offline odigo

  • Lid
Re: installatie van DVD van UB 1604lts
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/23, 21:31:22 »
hallo Nederlanders en Vlamingen en Vlaamse Belgen,
voor de Hr Pjotr volgende korte correctie: dit schema is mij uiteraard bekend  aangezien het deel uitmaakt van het installatieproces (heb ub 1604 op drie Pc's lopen  wel via DVD )
heb dit opnieuw (moeten) testen : als de DVD opstart krijg ik een scherm met talenkeuze, deze staat altijd op E N G E L S  (wel voor wat mijn pc's betreft, uitleggen kan ik dit niet)

Als je dus niet oplet (te vlug werkt) kan je eerst later dus bij het scherm dat de hr Pjotr opgeeft aanpassen, de taal Engels tij taalondersteuning dien je dan ook te verwijderen om op Azerty te werken.
Ik weet niet wat er met mijn pc's aan de hand is, maar heb voortdurend problemen met mijn passwoorden gehad, kon niet via root en instructies password aanpassen of verwijderen, de enige oplossing was herinstalleren.
Lijkt allemaal eigenaardig maar ik kan dit alleen maar vaststellen. Nu zijn de pc's wel aan nieuwe hardware toe denk ik .
Enfin, voorlopig gered dus.
met dank nogmaals en sorry voor de vervelende uitleg.

Offline jan11000

  • Lid
Re: installatie van DVD van UB 1604lts
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/23, 22:50:57 »
Gelukkig gebruiken Nederlanders de Amerikaanse toetsenbord, dus bij alle installaties hoeven wij niks in te stellen, staat normaal altijd goed.


Bij uitproberen van linux via een cd, dan kun je door tijdens booten, zie je onder een blokje in het scherm, druk spatie,
dan kun je hier ook de taal en toetsenbord instellen en je linux testen via de live omgeving.