Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Darktable: té groot voor mijn scherm in Kubuntu 20.04 => hoe oplossen?  (gelezen 505 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Als ik Darktable 3.0 opstart in Kubuntu 20.04, is het window waarin DT draait té groot. Als ik dan bv. een instelling rechts moet wijzigen, moet ik eerst het DT-window wat naar links slepen (zodat de linkerkant onzichtbaar zit verborgen onder mijn linkse schermrand).

Mijn monitor is een (niet supermoderne, maar wél voor de rest al jaren perfect draaiende) Samsung SyncMaster 940B.

Na wat zoekwerk kwam ik erop uit dat ik eventueel een aanpassing zou kunnen doen in het bestand darktablerc, dat in een configuratiemap staat. Daar kan ik de instelling "screen_dpi_overwrite" (standaard -1) instellen op bv. 120 en dat leverde een (beetje) verbetering op: het scherm past nu wél, maar allerlei andere menu-teksten zijn nu veel kleiner.

Maar ... eigenlijk wil ik helemaal zo'n vreemde aanpassingen niet maken door ergens achterin een manuele aanpassing te doen in een configuratie-bestand : hoe kan ik op normale wijze DT wél goed instellen, t.t.z. in de GUI?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Darktable: té groot voor mijn scherm in Kubuntu 20.04 => hoe oplossen?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/04, 15:15:06 »
Hallo, je kunt niet op de gebruikelijke wijze het venster verkleinen totdat het op je scherm past?

Offline Jenske

  • Lid
Re: Darktable: té groot voor mijn scherm in Kubuntu 20.04 => hoe oplossen?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/16, 18:44:21 »
Neen, "gewoon" het scherm verkleinen werkt niet. Het gaat dus echt om een fout van de schermsoftware die in Kubuntu 20.04 draait en die de uitwisseling regelt tussen het programma (in dit geval: Darktable) en het fysieke scherm (in dit geval een ouder maar nog zéér goed draaiend Samsung SyncMaster 940B scherm). Het lijkt erop dat mijn Darktable forceert dat het DT-scherm "minimaal" (ik zeg maar wat) 2200 pixels moet breed zijn, ook al is mijn SyncMaster 940B slechts 2100 pixels breed.

(de vermelde getallen zijn illustratief, maar kloppen niet met de werkelijkheid: ik weet niet wat de juiste waarden zijn)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Darktable: té groot voor mijn scherm in Kubuntu 20.04 => hoe oplossen?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/17, 09:13:44 »
Hallo, probeer in Voorkeuren - General/Algemeen de waarde achter 'GUI controls and text DPI' te veranderen. Staat standaard op -1 (= gebruik systeeminstellingen, doorgaans 96 dpi), misschien verandert er wat ten goede als je daar een lagere waarde, bv. 90 of nog minder invult. Darktable na deze aanpassing wel even herstarten.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Darktable: té groot voor mijn scherm in Kubuntu 20.04 => hoe oplossen?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/17, 12:20:15 »
Ik heb (om andere redenen) geheel Ubuntu ge-herinstalleerd en gebruik nu (terug) Ubuntu ipv Kubuntu.Maar als ik Darktable start blijven de problemen.

En wat erger is: dat van die dpi-instellingen kan ik niet terugvinden (Darktable 3.0.1 de versie van de repositories (maar in snap is het dezelfde versie)).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Darktable: té groot voor mijn scherm in Kubuntu 20.04 => hoe oplossen?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/17, 14:37:26 »
Ik zie geen probleem met Darktable geïnstalleerd via snap op een gewoon HD scherm (1920 x 1080).



Welke resolutie heb jij (xrandr | grep current), en post eens een schermafdruk?

Offline Jenske

  • Lid
Re: Darktable: té groot voor mijn scherm in Kubuntu 20.04 => hoe oplossen?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/17, 16:46:21 »
Het zal de duivel zijn die ermee speelt, maar nu werkt het wél. Nochtans heb ik geen scherm-instellings-aanpassingen doorgevoerd.
Eind goed, (voorlopig) al goed.
Maar iets zegt me dat er nog wel eens iets zal mislopen met DarkTable.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM