Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wachtwoord vergeten?  (gelezen 2115 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Wachtwoord vergeten?
« Gepost op: 2009/09/22, 23:40:24 »
Het kan zijn dat het wachtwoord is vergeten. ??? :'(

Mits je toegang hebt tot het grub menu (lees:achter de computer zit) kan een nieuw wachtwoord worden ingesteld! :-X

Opmerking: De beschreven stappen werken niet als er een grub wachtwoord aanwezig is en deze ook onbekend is. Hoewel daar ook weer "oplossingen" voor bedacht kunnen worden stel ik voor deze NIET aan dit artikel toe te voegen: als er bewust een opstartmenu-wachtwoord wordt gebruikt zal het de bedoeling zijn dat deze stappen NIET zondermeer kunnen worden uitgevoerd.
Merk ook op dat voor versleutelde gegevens (/Private map bijvoorbeeld) de wachtwoordzin weer nodig is voor een volledig herstel van de computer (=tip voor alu-hoedjes :)).

Graag hulp bij de bouw van een nieuw artikel (Karmic 9.10 ready!):
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WachtwoordVergeten
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wachtwoord vergeten?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/22, 23:48:53 »
Ik heb weinig behoefte om dit uit te proberen op mijn eigen systeem :evil:, maar ben wel benieuwd of deze manieren ook werken als je software RAID gebruikt, en/of LVM.

De eerste methode werkt waarschijnlijk wel, omdat voor een groot deel de normale opstartprocedure gevolgd wordt.
Maar werkt de 2e ook? Wordt de RAID wel gestart? En LVM?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wachtwoord vergeten?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/23, 00:20:45 »
Johan, ik zie geen probleem eens te proberen of je volgens de alternatieve methode in een root-shell komt. Om eerlijk te zijn heb ik dit (nog) niet getest met lvm en/of raid.

Verder wil ik wel opmerken dat de foutmelding "Give root password for maintenance enz" veroorzaakt kan worden als je een root wachtwoord hebt ingesteld. Met andere woorden: het instellen van een root wachtwoord is in Ubuntu af te raden, zodat de 1e (standaard) methode zou moeten werken . Zie: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/sudo#Gebruikerroot

Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wachtwoord vergeten?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/23, 00:35:12 »
Ik bedenk me net dat het probleem vooral op mijn vorige setup voor kon komen.
Ik had 1 kleine partitie op een normale schijf (geen raid/lvm/andere gekke dingen), waar /boot op stond.
De rest van het systeem stond op een RAID 5 array. Op het moment van booten is /bin/bash nog niet beschikbaar waarschijnlijk?
Nu staat / op een gewone RAID 1, dus kan gewoon gelezen worden. Dan is het testen ook niet zo nuttig meer.

Ik kan proberen of ik binnenkort de kleine raid 0 partitie leeg kan vegen.
In die 20 GB ruimte passen vast wel een stuk of 3 a 4 Virtualbox images.
Hiervan zou ik een virtuele raid kunnen maken, binnen VB. Echt snel zal het niet zijn, maar dat hoeft ook niet :)

En ik weet wel zeker dat de vraag om het rootwachtwoord komt omdat iemand zelf het rootwachtwoord geactiveerd heeft.
Dit is één van de gevolgen, het gebeurt altijd als je dat doet.