Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe openSUSE 13.2: tips en trucs  (gelezen 839 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuwe openSUSE 13.2: tips en trucs
« Gepost op: 2014/11/05, 23:13:58 »
Zoals waarschijnlijk al bekend, is er een nieuwe openSUSE verschenen: 13.2. Met allerlei interessante nieuwigheden: onder andere gebruikmaking van de mogelijkheden die btrfs biedt (btrfs is standaard), om op te starten vanaf een eerdere momentopname van je systeem. Mooi spul!

Mijn webstek heb ik hiervoor bijgewerkt:

Algemene info:
https://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Tips en trucs, inclusief direct-doen-lijstje:
https://sites.google.com/site/computertip/opensuse-tips

Doe er je voordeel mee!   :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Nieuwe openSUSE 13.2: tips en trucs
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/06, 06:59:33 »
Wel een tip: Ik zou geen btrfs nemen als je een SSD hebt. Ik heb toen ik nog een harde schijf had, gemerkt dat Snapper, het momentopnamegereedschap, nogal veel wegschrijft, na elke keer dat je geüpdate hebt, bijvoorbeeld. Verder een prachtige release weer! Ik heb 'm al een tijdje, hij kwam via de updates van Factory binnen. :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe openSUSE 13.2: tips en trucs
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/06, 10:18:20 »
Wel een tip: Ik zou geen btrfs nemen als je een SSD hebt. Ik heb toen ik nog een harde schijf had, gemerkt dat Snapper, het momentopnamegereedschap, nogal veel wegschrijft, na elke keer dat je geüpdate hebt, bijvoorbeeld. Verder een prachtige release weer! Ik heb 'm al een tijdje, hij kwam via de updates van Factory binnen. :)
Goeie tip! Ik voeg 'm direct toe aan de SSD-pagina voor openSUSE.....  :)

btrfs vind ik overigens keigaaf, met die momentopnames. Wel vraag ik me af hoeveel schijfruimte dat gaat "vreten", op den duur. Is die hoeveelheid te beperken?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Nieuwe openSUSE 13.2: tips en trucs
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/06, 12:45:31 »
Wel een tip: Ik zou geen btrfs nemen als je een SSD hebt. Ik heb toen ik nog een harde schijf had, gemerkt dat Snapper, het momentopnamegereedschap, nogal veel wegschrijft, na elke keer dat je geüpdate hebt, bijvoorbeeld. Verder een prachtige release weer! Ik heb 'm al een tijdje, hij kwam via de updates van Factory binnen. :)
Goeie tip! Ik voeg 'm direct toe aan de SSD-pagina voor openSUSE.....  :)

btrfs vind ik overigens keigaaf, met die momentopnames. Wel vraag ik me af hoeveel schijfruimte dat gaat "vreten", op den duur. Is die hoeveelheid te beperken?
Standaard wordt in YaST een stuk gereedschap meegeleverd om snapshots te verwijderen. Verder worden de automatische (door Zypper uitgevoerde en zgn. 'timeline') momentopnames automatisch verwijderd zijn als ze ouder zijn dan (ik dacht) twee weken. Handmatige momentopnames blijven staan tot je ze verwijdert.

Ik heb het één keer gebruikt om een mislukte grafische driver-update uit te voeren, en dat ging heel goed. Helaas is het nu ik een SSD heb niet zo'n goed idee meer, tot de hoeveelheid schrijfacties ernstig te reduceren is.

De installeerhulp van openSUSE doet het als het goed is zelf, maar mocht het niet gebeuren: zet snapshots op je /home partitie/gedeelte uit! Het kost nodeloos veel ruimte en het nut is heel beperkt...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe openSUSE 13.2: tips en trucs
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/06, 13:28:26 »
OK, ik heb inmiddels uitgevogeld hoe je het schijfgebruik van Snapper kunt beperken:
https://sites.google.com/site/computertip/opensuse-tips#TOC-Beperk-het-schijfgebruik-van-Snapper
(punt 1.13, linkerkolom)

Stuk beter zo, lijkt me.  =D

Offline Ramana

  • Lid
Re: Nieuwe openSUSE 13.2: tips en trucs
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/08, 09:31:38 »
Heb nooit echt aan SUSE kunnen wennen, maar met die handige site met tips komt daar misschien verandering in.
Ik ga de 17 dingen direct doen!  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe openSUSE 13.2: tips en trucs
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/08, 10:39:27 »
Ze hebben tegenwoordig zelfs de werkomgeving Mate in de pakketbronnen. Die kun je er als volgt bij installeren:
https://sites.google.com/site/computertip/opensuse-tips#TOC-Installeer-eventueel-Mate-als-tweede-werkomgeving
(punt 1.18, linkerkolom)

Voor wie Xfce wat te karig is.  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/11/08, 21:53:01 door Pjotr »