Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: computer slaat af als ik externe schijf aankoppel  (gelezen 2577 keer)

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
computer slaat af als ik externe schijf aankoppel
« Gepost op: 2009/11/12, 23:55:35 »
dag allemaal,

vandaag nieuwe externe schijf gekocht. Ze heeft geen eigen voeding en haalt dus via 2 USB aansluitingen voeding via de pc. Als ik ze aansluit slaat mijn pc af. Aangezien ik thuis 2 pc's heb met dezelfde moederborden, schijven,... in een andere kast en dus een andere voeding kan het volgens mij alleen liggen aan het feit dat mijn voeding niet zwaar genoeg is.

Zou dat kunnen kloppen, of moet ik het ergens anders zoeken. Ik heb hem nu aangesloten via een usb kaartje via PCI, maar dat is USB 1.0 en tergend traag.
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

Offline Petervdw

  • Lid
Re: computer slaat af als ik externe schijf aankoppel
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/13, 00:15:40 »
Aan putor

Ergens klopt het niet. Als je die PCI kaart erbij zet ga je nog meer van je voeding vragen en dan werkt het toch, zij het in USB 1.0. Dus de voeding is voldoende, dacht ik. Elke USB aansluiting levert 1/2 Amp.
Kun je die schijf niet even testen op een vreemde computer? Lijkt me echt een kwestie van garantie. Laat hem in de zaak waar je hem kocht even aansluiten.
Werken de USB poorten wel met andere USB apparaten, bijvoorbeeld een muis of keyboard.

Vr.groet, peter

Re: computer slaat af als ik externe schijf aankoppel
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/13, 00:23:04 »
Citaat
Ze heeft geen eigen voeding en haalt dus via 2 USB aansluitingen voeding via de pc.
????
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
Re: computer slaat af als ik externe schijf aankoppel
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/13, 00:29:50 »
Aan putor

Ergens klopt het niet. Als je die PCI kaart erbij zet ga je nog meer van je voeding vragen en dan werkt het toch, zij het in USB 1.0. Dus de voeding is voldoende, dacht ik. Elke USB aansluiting levert 1/2 Amp.
Kun je die schijf niet even testen op een vreemde computer? Lijkt me echt een kwestie van garantie. Laat hem in de zaak waar je hem kocht even aansluiten.
Werken de USB poorten wel met andere USB apparaten, bijvoorbeeld een muis of keyboard.

Vr.groet, peter


dat is het net. Op de pc van mijn vriending en op mijn werk doet hij het perfect. Op mijn pc heb ik hetzelfde voor als ik mijn Creative Zen aansluit, t spel valt uit. Waarschijnlijk een foutje in het moederbord, maar dat is al ver voorbij garantie  >:(  met andere apparaten werkt die usb goed (memory stick, muis, toetsenbord,...)
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
Re: computer slaat af als ik externe schijf aankoppel
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/13, 00:40:05 »
ik zou er nog mee kunnen leven als ik die enkel via usb 1.0 kan gebruiken als de transfer gelijkmatig zou gaan. nu gaat het met horten en stoten, soms een paar honder KB/s, soms 20MB/s, en de helft van de tijd gebeurt er gewoon niets.

op andere pc's geen probleem, ook getest met een live ubuntu via usb stick.
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

Re: computer slaat af als ik externe schijf aankoppel
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/13, 00:40:14 »
Voor Arie: Oké, weer iets bijgeleerd.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline heir4c

  • Lid
Re: computer slaat af als ik externe schijf aankoppel
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/13, 02:36:48 »
Heb dit gehad met een draadloze muis. Toen het in de usb ging gebeurde er nog niets maar er zat een aan/uit knopje aan en toen ik dat aanzette viel mijn comp uit. Denk dat dat is omdat hij plots een (te) grote hoeveelheid stroom neemt en daarmee uitvalt.
Is zoals een zekering, ga je over het aantal ampére valt de zekering uit.
Dat is wat ik ervan denk. Ken nu niet veel van hardware, dus een vraagje aan anderen: zit er daar ergens een zekeringetje in of een veiligheid voor stroomstoten?  (Jullie snappen wel wat ik bedoel).
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: computer slaat af als ik externe schijf aankoppel
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/13, 05:57:35 »
Zijn de usb-connectors op de pc nog intact? Nergens een contact die mss beetje geplooid is en zo contact maakt met de massa bij het insteken van de connector? Heb je anders geen usb aansluitingen meer vrij op 't moederbord zelf, je kan deze gebruiken met een usb-bracket (uitbreidingsslot).

Offline Petervdw

  • Lid
Re: computer slaat af als ik externe schijf aankoppel
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/13, 10:20:27 »
Aan putor

Bij de fabrikant van je moederboard kun je kijken of er misschien een update voor de drivers van je USB poorten beschikbaar is naar USB 2.0.
Bij wat oudere computers is vaak alleen USB 1.0 beschikbaar. Met een update of met een modernere PCI-kaart met
bijgeleverde drivers kun je dan de zaak wel opvangen.

Vr.groet, peter

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: computer slaat af als ik externe schijf aankoppel
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/13, 10:54:31 »
Kan de schijf niet op een externe voeding aangesloten worden. Ik heb iets vergelijkbaars met een externe brander. Die zou direct aan de USB kunnen, maar er is ook een voeding meegeleverd. Sluit ik deze direct aan dan gaat het scherm op zwart. Sluit ik eerst de voeding aan en koppel ik hem daarna aan de laptop werkt alles correct.

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
Re: computer slaat af als ik externe schijf aankoppel
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/13, 11:42:13 »
Kan de schijf niet op een externe voeding aangesloten worden. Ik heb iets vergelijkbaars met een externe brander. Die zou direct aan de USB kunnen, maar er is ook een voeding meegeleverd. Sluit ik deze direct aan dan gaat het scherm op zwart. Sluit ik eerst de voeding aan en koppel ik hem daarna aan de laptop werkt alles correct.

goei denkwerk!!! dat ik daar niet opgekomen ben :-[ er is een aansluiting voorzien, maar er is geen voeding meegeleverd.
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

Offline jan11000

  • Lid
Re: computer slaat af als ik externe schijf aankoppel
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/13, 17:18:16 »
Een powered hub kopen, dus met eigen voeding.
Moederborden hebben normaal 2 usb aansluitingen, achter op het moederbord en voor via een kabel naar het moederbord, dus allebie proberen.
Je kan kortsluiting op de usb aarde hebben, is je pc geaard, alles op moederbord goed aangesloten. Is usb aansluiting defect?
Je behuizing kan voltage opbouwen indien hij niet geaard is en je slechte apparatuur hebt, dan kan er 125 volt(dacht ik) of zo op de aarde/kast komen, met zeer lage ampere(dus normaal niet dodelijk), maar hierdoor kunnen apparten weigeren/pc uitvallen. Misschien dat 1 van je apparaten stoom op de aarde/kast zet, dus koppel zoveel mogelijk apparaten los en test, zelf denk ik de voeding, maar misschien is de pc aarden genoeg.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/13, 17:22:49 door jan11000 »

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
Re: computer slaat af als ik externe schijf aankoppel
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/14, 01:41:56 »
Een powered hub kopen, dus met eigen voeding.
Moederborden hebben normaal 2 usb aansluitingen, achter op het moederbord en voor via een kabel naar het moederbord, dus allebie proberen.
Je kan kortsluiting op de usb aarde hebben, is je pc geaard, alles op moederbord goed aangesloten. Is usb aansluiting defect?
Je behuizing kan voltage opbouwen indien hij niet geaard is en je slechte apparatuur hebt, dan kan er 125 volt(dacht ik) of zo op de aarde/kast komen, met zeer lage ampere(dus normaal niet dodelijk), maar hierdoor kunnen apparten weigeren/pc uitvallen. Misschien dat 1 van je apparaten stoom op de aarde/kast zet, dus koppel zoveel mogelijk apparaten los en test, zelf denk ik de voeding, maar misschien is de pc aarden genoeg.

twee maanden terug zou ik zeggen dat je een punt hebt. Toen hadden we nog geen aarding in huis. Sindsdien aardingspen in de grond geklopt en verbonden (moet enkel equipotentiaalverbindingen nog maken) met alle apparaten. PC is dus geaard.

Ik zal morgen eens kijken voor een powered hub.

HDD heeft een kwartiertje gewerkt op de 2.0 aansluitingen. Net genoeg om een tiental gigs over te zetten en toen viel alles weer uit. Via een stokoud usb kaartje (1.1) dat ik nog ergens had liggen is de transfersnelheid echt niet werkbaar, maar beter dan niets.
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)