Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb  (gelezen 6461 keer)

Offline plek

  • Lid
RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Gepost op: 2016/03/30, 18:47:33 »
Met mijn eerste digitale camera (een Nikon) heb ik in het begin mijn foto's alleen in RAW opgeslagen. Met zo'n 10-11 Mb per foto vind ik ze nu eigenlijk te groot. Ik wil ze dus verkleinen, zowel in pixels als in Mb, en opslaan als jpg. Met Ufraw kan dat allemaal heb ik inmiddels ontdekt. Maar bij de 'nieuwe' foto lijkt het alsof iemand met een kartelschaar de randen heeft afgeknipt, en bovendien niet recht maar een beetje rond. Ik heb geen idee aan welke instelling in Ufraw dat kan liggen of hoe ik dit kan verhelpen; van de meeste onderwerpen in het programma heb ik geen verstand. Weet iemand hoe de verkleinde foto's mooie rechte randen kunnen houden?

Offline Gamer

  • Lid
Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/30, 18:56:23 »
En als je de foto's alleen converteerd naar .jpg
En als je het aantal pixels gelijk laat. Is dat dan niet acceptabel.
Bij mij blijft er in jpg formaat maar  1/3 over, aan MB ten opzichte van het raw formaat.

Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/30, 19:05:48 »
En als je de foto's alleen converteerd naar .jpg
En als je het aantal pixels gelijk laat. Is dat dan niet acceptabel.

En dan kun je in bijvoorbeeld Gimp de jpg ook nog met een lagere compressie opslaang. Zolang je niet onder de 65-70 gaat blijft een groot formaat foto dan nog altijd mooi. Van 100 naar 70 scheelt ook alweer snel de helft.

Let je wel op dat je niet teveel verkleint en in elk geval hoge kwaliteit originelen behoudt? Naar klein gaat prima. Terug naar groot gaat niet meer.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/31, 09:31:34 »
Gebruik een programma als Darktable of RAWtherapee. Bij Darktable kun je de RAW bestanden importeren en exporteren als jpeg. Je kunt dit in grote(re) hoeveelheden doen, dus meer richting bulk.

Maar RAW is vaak wel lelijk. JPEG wordt geprocessed door de camera (witbalans e.d.) waardoor het er beter uitziet. Programma als Darktable en RAWTherapee zijn ervoor bedoeld om dit ook met RAW te doen. Ik weet dat DarkTable een standaard bewerking uitvoert als je de foto inlaad, waardoor de foto's er zowiezo al beter uitzien.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/31, 10:14:09 »
Hallo Plek,

Ik heb daar een tijdje geleden naar lopen zoeken, Daarbij ging het trouwens om één enkel RAW bestand. Zoiets is echter gewoon niet mogelijk. RAW bestanden zijn niet te verkleinen. Wat alle RAW editors doen is ze omzetten naar één van de bekende fotoformaten, met het onvermijdelijke verlies aan informatie.

De beste optie is nog voldoende opslag erbij kopen. De prijzen zakken continu. Dan voortaan je camera anders instellen als je dat al zou willen en de camera ook een instelling heeft die je past.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/31, 11:30:15 »
Just,
Citaat
Ik wil ze dus verkleinen, zowel in pixels als in Mb, en opslaan als jpg.

Hij wil ze dus als jpeg opslaan, ik neem aan dat hij het kwaliteitsverlies voor lief neemt.

Overigens over het kwaliteitsverlies tussen RAW en jpeg:
http://petapixel.com/2016/02/04/heres-a-crazy-comparison-between-raw-and-jpeg/

Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #6 Gepost op: 2016/03/31, 12:12:30 »
Is UFRaw in Gimp een optie? UFRaw werkt als plugin met Gimp.
Te downloaden via Softwarecentrum. En info hier.

Met Gimp heb je dan meteen ook een prachtige fotobewerker tot je beschikking. Waarmee je ook alle mogelijke opties hebt om de jpeg's meer of minder te comprimeren en afbeeldingsgrootte aan te passen of wat je maar wilt.

En meer uitleg over Gimp en RAW. http://howtogimp.com/raw-photos-with-gimp/
« Laatst bewerkt op: 2016/03/31, 12:14:28 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ramana

  • Lid
Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #7 Gepost op: 2016/03/31, 13:31:55 »
Met Darktable gaat het makkelijk en snel. Standaard fotografeer ik in RAW, maak een snelle selectie in Darktable (bewaren of direct weg) en een waardering (direct bewerken of niet). Nu bewaar ik alles nog in RAW (ruimte is voorlopig geen probleem), maar een groot deel zou naar JPEG kunnen.  In Darktable kan dat in bulk en doet daarbij ongeveer dezelfde bewerking als de camera. Het voordeel is dat je de conversie nog wat kan aanpassen, b.v. welke jpeg-compressie of naar converteren naar PNG.

Offline MKe

  • Lid
Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #8 Gepost op: 2016/03/31, 14:40:20 »
Precies, het voordeel in dit geval van DarkTable t.o.v. Gimp is dat het het in bulk kan. Overigens is voor het bewerken van individuele files Gimp ook een uitstekende optie.

Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #9 Gepost op: 2016/03/31, 16:14:07 »
Je kan misschien ook in je fototoestel de hoeveelheid MB van te voren al verminderen,kijk in de instellingen.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #10 Gepost op: 2016/03/31, 16:22:09 »
Precies, het voordeel in dit geval van DarkTable t.o.v. Gimp is dat het het in bulk kan.

In Gimp kun je ook batchbewerkingen (bulk) doen hoor.  ;)
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=95505.msg969627#msg969627
Verder maak het mij niet uit. Op zich is DarkTable ook mooi als ik dat zie. Ik persoonlijk werk liever niet met 10 proggies als 1 alle bewerkingen kan (Gimp b.v.).
« Laatst bewerkt op: 2016/03/31, 16:26:13 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #11 Gepost op: 2016/03/31, 17:41:52 »
In Gimp kun je ook batchbewerkingen (bulk) doen hoor.  ;)
Gaat dit ook voor wat hier gevraagd is, met name RAW foto's omzetten? Voor zover ik weet niet. Batch conversie kan je eventueel met ufraw op de commandolijn doen, maar het probleem is dat de omzetting niet zoals in een fototoestel automatisch aangepast wordt aan de foto. Darktable of Rawtherapee zijn hier meer aangewezen. Van de twee is Rawtherapee toch wel het gemakkelijkste om mee te beginnen.

Uiteraard in de toekomst meteen je fototoestel instellen op jpeg als je het gehannes met RAW formaten niet wil. RAW is er enkel voor de fotograaf die achteraf volle controle wil over de afwerking van de foto. Goed omzetten van RAW naar een afgewerkte foto vergt toewijzing en tijd.

Sommige fototoestellen laten toe beide formaten op te slaan. Neemt veel plaats op je SD kaart, maar je kan verder met je jpegs. Als er dan al eens een foto is die bijstelling behoeft, dan kan je teruggrijpen naar het RAW bestand. Achteraf bewaar je de jpegs en verwijder je de raw bestanden.

Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #12 Gepost op: 2016/03/31, 18:36:39 »
In Gimp kun je ook batchbewerkingen (bulk) doen hoor.  ;)
Gaat dit ook voor wat hier gevraagd is, met name RAW foto's omzetten?  Voor zover ik weet niet.

Ja. Er wordt naast raw ook gevraagd naar 'verkleinen' en 'opslaan als jpg'. De vraagstelling is een serie van bewerkingen.
Gimp met UFRaw kan die hele vraag van bewerkingen beantwoorden, en dat biedt zelfs nog meer mogelijkheden (fotobewerking, plugin ipv commandolijn). Werd er als hindernis nog 'bulk' opgegooid en dat heb ik ook nog even beantwoord als mogelijk.
Dan is dit antwoord als mogelijkheid in zijn geheel volgens mij prima ontopic met de volledige vraagstelling in zijn geheel. Mooi toch? :-[
« Laatst bewerkt op: 2016/03/31, 18:43:18 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #13 Gepost op: 2016/03/31, 18:59:25 »
Ah, dat wist ik niet dat gimp met ufraw batch processing aankon. Ik zie gimp meer als een plaatje-voor-plaatje editor, maar werk al jaren alleen met darktable en gebruik gimp nauwelijks meer. Heel goed mogelijk dat ik dat verkeerd zie. Weer wat geleerd ;)
Overigens ben ik het niet me vanadium eens. Ik vind Darktable simpeler dan rawtherapee. Ik heb ze beide gebruikt, maar doe nu alles alleen nog met Darktable.

In ieder geval voor de vraagsteller kun je niet fout gaan. Rawtherapee, Darktable of Gimp, het zijn allemaal ijzersterke pakketten.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #14 Gepost op: 2016/03/31, 21:20:33 »
Hallo allemaal (en hopelijk ook Plek)

De discussie is aardig doorgegaan. Ik ben momenteel wat beperkt wat betreft de tijd achter de PC en verder ook nog lekker bezig met (korte) video's. Dus liet ik het wat noodgedwongen wat lopen.

Ik had het inderdaad niet zo begrepen dat Plek de RAW bestanden zelf niet wilde verkleinen en alleen de jpg bestanden wilde bewaren. Maar hoe dan ook, RAW bestanden over een bepaalde periode dan batchmatig omzetten naar fatsoenlijke jpg's? Nee dat zie ik geen enkele RAW processor goed doen.

Ik zet alleen echte spetters van foto's (en halve misslukkingen) nog in de RAW processor. Een enkele foto dus. In de gegeven situatie, mocht Plek een bepaalde foto alsnog wilt gebruiken, dan lijkt me het bewaren van de RAW bestanden toch wel een punt. Of je moet niet al te veel wensen hebben qua kwaliteit van de jpg's. Maar bezint er je begint! Er kunnen in een mens zijn leven soms dingen gebeuren, die plots de waarde van een belabberde foto enorm kunnen opschroeven!

Dan verder was de echte vraag:

Citaat
Weet iemand hoe de verkleinde foto's mooie rechte randen kunnen houden?

Die is helemaal niet beantwoord. Kan gebeuren, maar toch wel jammer. Het enige wat ik kan bedenken is de lenscorrectie, maar dat levert verder toch geen gerafelde randen op?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ramana

  • Lid
Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #15 Gepost op: 2016/04/01, 07:18:18 »
Even off-topic: Darktable (de Arch-versie) opende vreemd vanmorgen: zwart scherm met een soort pacman.
Ik dacht aan een hack of virus.  Maar ach, het is vandaag 1 april.

Edit: Bij het veranderen van de systeemdata verdwijnt deze grap weer.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/01, 08:09:43 door Ramana »

Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #16 Gepost op: 2016/04/01, 16:08:58 »
Nog een optie om vele raw-bestanden in één keer naar jpg te demozaïeken, zoals dat zo mooi heet, is door gebruik te maken van het programmaatje dcraw, geschreven door Dave Coffin. Dat zit in het Softwarecenter of Synaptic of installeer het via de terminal:

sudo apt-get install dcraw
Vervolgens maak je een bestandje aan met bijvoorbeeld de naam nef2jpg.sh. Plak daar het volgende in.
for i in *.NEF
do
dcraw -w $i
mogrify -format jpg *.ppm
rm *.ppm
done

(die -w optie betekent: gebruik tijdens de conversie de witbalansinstelling van de camera).

Bewaren en uitvoerbaar maken:
chmod +x nef2jpg.sh
Zet dit script in een mapje met NEF's, navigeer in de terminal naar dat mapje en typ:
./nef2jpg.sh
Nu worden je nef's een voor een geconverteerd naar jpg's. dcraw zelf zet de nef om naar het ppm-formaat, met de mogrify-opdracht uit de ImageMagick toverdoos (standaard op Linux geïnstalleerd) zet je die ppm om naar jpg; de rm (remove) dient er voor om het tussenformaat ppm te verwijderen.

Uiteraard kunnen zo ook cr2's en pef's en hoe ze allemaal heten, worden geconverteerd. Verander in het tekstbestandje de *.NEF in *.CR2 bijvoorbeeld.

EDIT. Je wilt ook verkleinen zie ik nu. Doe dat met het volgende script:

for i in *.jpg; do echo $i; convert -resize 40% $i -quality 85 -set filename:f "%t.40pct" '%[filename:f].jpg'; done
Verander het resize-percentage naar wens, alsmede de jpg-kwaliteit (maar onder de 60 of 50 worden je foto's zichtbaar slechter, dat wil je vast niet). In de bestandsnaam verschijnt .40pct ter aanduiding van de verkleining.

Meer over raw-conversie op mijn fotoblog:
https://allesgimpofbijna.wordpress.com/raw/
« Laatst bewerkt op: 2016/04/01, 16:32:29 door Paul Matthijsse »

Offline plek

  • Lid
Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #17 Gepost op: 2016/04/01, 16:47:42 »
Hallo allemaal, dank voor jullie reacties.
@MKe. Je noemde oa Darktable voor het omzetten van de RAW-files naar kleinere jpg's. Darktable had ik nog niet geprobeerd; nu wel, en dat gaat goed :) Het kwaliteitsverlies neem ik inderdaad voor lief.
@Lowlands/vanadium. Enkele jaren geleden al heb ik de instellingen op mijn camera zó verandert dat mijn foto's nu ongeveer 1 Mb per stuk zijn.
@jvecht. Je leidde de discussie terug naar mijn oorspronkelijke vraag over de gekartelde randen. Met Darktable is dat probleem er niet.

partyrabbit  schreef dat ufraw werkt als plugin voor Gimp. Voor minder pixels en minder Mb per foto zou ik die optie ook graag proberen om te vergelijken met Darktable. Van de linkjes die partyrabbit in zijn reactie opnam, begreep ik echter niet veel. In Gimp heb ik niet kunnen vinden of ufraw daar al een werkende plugin is of niet. En als dat nog niet zo is, hoe ik dat kan regelen. Kan iemand me dat uitleggen?
« Laatst bewerkt op: 2016/04/01, 16:55:44 door plek »

Offline vanadium

  • Lid
Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #18 Gepost op: 2016/04/01, 17:28:49 »
Installeer gimp-ufraw om ufraw te integreren in gimp. Je kan daarna een raw bestand openen met gimp: in een eerste stap zie je dan het ufraw venster waar je de foto "ontwikkelt' (demozaïekt zoals Paul het zegt). Het resultaat wordt dan geopend in Gimp.

Offline plek

  • Lid
Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #19 Gepost op: 2016/04/01, 17:34:04 »
Dank vanadium. Ga ik doen.

Offline MKe

  • Lid
Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #20 Gepost op: 2016/04/01, 18:39:36 »
Mooi dat darktable werkt. Ben erg nieuwsgierig naar je vergelijking met gimp/ufraw

Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #21 Gepost op: 2016/04/01, 19:15:59 »
@Lowlands/vanadium. Enkele jaren geleden al heb ik de instellingen op mijn camera zó verandert dat mijn foto's nu ongeveer 1 Mb per stuk zijn.

RAW (=een groot bestandsoort) en dan maar 1Mb?? Dit verbaasd mij uiterst.
Hier een digitale cam (vergelijkbaar met Nikon) en daar zijn de jpegs vele malen groter.
Hier twee pocketcam's en ook daar zijn de jpegs al 4! keer groter.

Maak je de foto's niet te klein, waardoor je blokkerige foto's krijgt?

Daarnaast. Hier een 4 gig kaartje in de cam. Dan zou jij in vergelijking 4000 foto's op je cam hebben staan? Gewoon groter opslaan dan 1Mb en vaker op een usb stick of schijf zetten dan, zou ik zeggen..
« Laatst bewerkt op: 2016/04/01, 19:17:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #22 Gepost op: 2016/04/01, 20:09:56 »
Volgens mij bedoelt hij dat hij het nu op jpg heeft gezet. Overigens is 1mb zeker laag. Bij mij geeft mijn oude 10.2 mp canon 1000d jpg's van tussen de 3 en 4.5 mb, afhankelijk van de foto inhoud.

Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #23 Gepost op: 2016/04/01, 20:45:05 »
Volgens mij bedoelt hij dat hij het nu op jpg heeft gezet.
Nou, is dat wel zo? Hij zegt 'de instellingen op mijn camera zó verandert  dat mijn foto's nu ongeveer 1 Mb per stuk zijn'. En dat staat dan ingesteld op RAW.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: RAW-bestanden naar minder pixels en minder Mb
« Reactie #24 Gepost op: 2016/04/02, 10:59:25 »
Volgens mij bedoelt hij dat hij het nu op jpg heeft gezet.
Nou, is dat wel zo? Hij zegt 'de instellingen op mijn camera zó verandert  dat mijn foto's nu ongeveer 1 Mb per stuk zijn'. En dat staat dan ingesteld op RAW.
Het is inderdaad allemaal wat onduidelijk, maar ik ga er inderdaad van uit dat de instellingen nu op JPEG staan. De bestandsgrootte hangt dan af van de compressieinstellingen, maar hangt ook samen met de resolutie van de camera. 1megabyte zal inderdaad al zeer krap zijn, zeker aan hedendaagse resoluties. Mijn oude 5 Megapixelcamera produceerde bestanden van 2.4 MB in de hoogste kwaliteit (98%). Aan 85% (nog altijd zeer behoorlijk) ga je onder de 1 Mb. Mijn huidige slimfoon haalt 22 Megapixels en produceert "blaften" van 5.5 MB en ik moet al naar 40% gaan om onder 1 MB te komen. Dat blijft er tot mijn verbazing op het scherm, zelfs na vergroting, nog steeds zeer goed uit zien, wellicht wegens die zeer grote resolutie.