Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird e-mail back-up  (gelezen 3331 keer)

Offline gusteman

  • Lid
Thunderbird e-mail back-up
« Gepost op: 2010/06/15, 18:24:43 »
Hoi, iedereen, ik weet dat het niet echt een Ubuntu-probleempje is, maar ik zit met het volgende.
Heb twee harde schijven. Eentje met Hardy en Lucid, en eentje met Karmic.
Hardy blijft op dit ogenblik mijn main distro (gewoon omdat die 200% betrouwbaar is). Karmic gebruik ik af en toe, vooral omdat ik daar nog een paar probleempjes heb met Wine en ik die nog niet volledig heb kunnen oplossen.
Lucid laat ik voor het ogenblik nog eventjes wachten tot de juli-update uit komt die, naar ik hoop, de meeste bugs zal aanpakken.
Door mijn voortdurend wisselen heb ik echter drie keer Thunderbird draaien. Je voelt het al aankomen: ik heb dus drie verschillende Thunderbird profiles. Nu vroeg ik me af: kan ik de e-mails die onder ieder profile opgeslagen zitten samen bundelen in één enkele back-up die ik dan in ieder profile kan invoeren?
Ben al gaan zoeken bij Mozilla Thunderbird maar daar heb ik geen oplossing gevonden.
Iemand enig idee daaromtrent?
Met allerbeste groeten, and may the Ubuntu be with you.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/15, 18:31:01 door gusteman »

Offline Drummies

  • Lid
Re: Thunderbird e-mail back-up
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/15, 18:26:30 »
Oke maar wat is nu je probleem........
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline gusteman

  • Lid
Re: Thunderbird e-mail back-up
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/15, 18:33:53 »
Hoi, Drummies,
denk dat jij mijn berichtje hebt gezien voor het al volledig was afgewerkt.
Soms heb ik dat fenomeen: terwijl ik aan het tikken ben raak ik per ongeluk een foute toets aan en mijn berichtje is verstuurd. Sorry hoor, was niet mijn bedoeling.
Hoop dat het volledige berichtje duidelijk maakt wat ik zoek???

Offline Drummies

  • Lid
Re: Thunderbird e-mail back-up
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/15, 18:42:25 »
 =D =D Dat zal het geweest zijn vond het al zo vreemd.
Thunderbird 3.04 neem ik aan !!
Steek maar van wal je email-adressen kan je opslaan in een bestand en deze b.v op een Usb stick zetten.Thunderbird openen adresboek»»extra»»exporteren bestand opslaan,op b.v een Usb-stick bij terugzetten is het hetzelfde maar dan importeren.

Verder kan je ook eens kijken naar de optie Migratieassistent onder het help menu,wellicht kan je er iets mee.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline gusteman

  • Lid
Re: Thunderbird e-mail back-up
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/15, 19:29:41 »
Hop, hier ben ik terug.
Had net een antwoord geformuleerd, maar bij het verzenden bleek dat ik niet langer meer ingelogd was, dus ..... berichtje -> zoefff.
Alvast bedankt voor je antwoord, Drummies.
Alleen ben ik bang dat dit me niet echt verder helpt.
Het opvragen van adressen en e-mails welke onder "profile" ge-saved zitten is geen probleem.
Wat ik zoek is het volgende: stel ik open T-Bird onder Hardy en ontvang zeven e-mails.
De volgende dag open ik T-Bird onder Karmic. Als ik die zeven e-mails van de vorige dag wil zien of gebruiken, moet ik naar Hardy bestandsbeheer, de T-Bird profile openen en de e-mails kopiëren.
Die kan ik dan invoeren in T-Bird. Probleem: daarmee heb ik wel de e-mails die er al IN staken verwijderd, en vervangen door die welke ik had gekopiëerd uit Hardy.
Dus zoek ik een manier waarmee ik AL mijn e-mails kan samenvoegen in één back-up bestand.
Ofwel is het doodsimpel en heb ik het gewoon over het hoofd gezien, ofwel wordt het zo goed als niet gedaan. Maar een duidelijke, kant-en-klare oplossing heb ik nog niet gevonden, ook niet bij Mozilla.
 :-[

Re: Thunderbird e-mail back-up
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/15, 19:41:03 »
Het gaat denk ik ver, maar wat je zou kunnen doen is voor thunderbird een stukje partitie kunnen maken.
Deze koppel je dan tijdens het opstarten van je systeem met de /home/<username>/.thunderbird folder via je fstabs.
NOTE: Hernoem je bestaande .thunderbird folder eerst naar bijvoorbeeld .thunderbird_BU
maak dan een nieuwe folder aan met de naar .thunderbird.

Dit is zo even een brainwave hier, maar je zorgt er wel voor dat alle /home/<username>/.thunderbird folders gekoppeld worden aan 1 partitie.

ik schrijf het wel eenvoudig op, maar het is natuurlijk geen 1 2 3 ... zeker niet voor beginners.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline gusteman

  • Lid
Re: Thunderbird e-mail back-up
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/15, 19:53:38 »
Hoi donpedroII,
bedankt voor je antwoord.
Was al bang dat het zoiets zou worden  :|
Had al een en ander in die zin teruggevonden.
Zoals je zelf zegt, voor een beginner is dit niet zo simpel.
Mensen die gewoon zijn met de terminal te werken doen zoiets met de ogen dicht. Als het dan niet echt datgene is wat ze wilden, hebben ze een vrij duidelijk idee van hoe het moet worden opgelost.
De enkele keren dat ik de terminal durf gebruiken is dat meestal met een stap-voor-stap tutorial ernaast en dan gebeurt het nog dat het niet echt werkt.
Nee, zolang er geen kant-en-klare oplossing voor is doe ik maar gewoon verder zoals nu: ik heb een back-up van iedere profile welke ik tot nog toe heb geopend of gesloten en heb die referte-namen gegeven zodat ik ongeveer weet wat er in zit qua e-mails.
Spijtig, maar ja, het is waarschijnlijk ook vrij ongewoon dat iemand e-mails ontvangt in drie verschillende bestuur-systemen.
Alvast van harte bedankt voor jullie snelle tussenkomst.
Ik laat dit topic nog open en kom er af en toe eens "neuzen". Misschien zit er wel ergens één of andere "geek" die dit wel een boeiende opdracht vindt en er een oplossing voor zoekt, wie weet?
Allerbeste groeten, and may the Ubuntu be with you!
 8)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/15, 19:55:33 door gusteman »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Thunderbird e-mail back-up
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/15, 21:13:36 »
Hier is mijn manier .......
In je home directorie is een verborgen dir die .thunderbird heet.
Open nautilus, ga naar je home dir (komt hij meestal al bij het starten) en copyeer voor het afsluiten gewoon de hele .thunderbird directorie naar de andere installaties.
Je hebt dan gelijk een backup van alle gegevens en instellingen van thunderbird.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Thunderbird e-mail back-up
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/15, 21:22:16 »
Waarom laat je niet gewoon je emails staan op de server?
Ik werk ook met t-bird op mijn home pc en op 2 laptops.
Zodra ik met gelijk welke pc t-bird aanlegt haalt hij de mails binnen en heb ik zo op elke pc dezelfde mails.
Bij mij verschillende pc's, bij U verschillende bestuursystemen.

Of zie ik het te simplistisch?
(zoals ik versta heb je met je mailadressen geen probleem, enkel met de mails?)
Met vriendelijke groeten,
Wim

Re: Thunderbird e-mail back-up
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/15, 21:55:33 »
Zo doe ik het ook al jaren, vinkje leave messages on server aanzetten in account settings, server settings. Alleen je verzonden berichten zijn bij mij dan over 3 pc's verdeeld en dat  is soms lastig als je oude verzonden mail moet worden gezocht.

groet,
Gerrit-Jan

Re: Thunderbird e-mail back-up
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/15, 22:03:57 »
Zo doe ik het ook al jaren, vinkje leave messages on server aanzetten in account settings, server settings. Alleen je verzonden berichten zijn bij mij dan over 3 pc's verdeeld en dat  is soms lastig als je oude verzonden mail moet worden gezocht.

groet,
Gerrit-Jan

ivm verzonden berichten los ik het zo op:
ik stuur ze in cc naar mezelf, als het belangrijk is, dan staan ze in de inbox en hoef ik enkel dat bewaren.
Dit doe ik niet voor elke mail natuurlijk, maar enkel voor de mails die van belang zijn om nog eens op te zoeken.
Met vriendelijke groeten,
Wim

Offline BaukeP

  • Lid
Re: Thunderbird e-mail back-up
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/16, 00:57:52 »
Mijn 2 centen:

Ik heb een aparte data-partitie met daarop o.a ThunderbirdMail/username
Deze data-partitie staat in iedere linux installatie in het fstab bestand en wordt autom. gemount
In de terminal (na installatie): thunderbird -profilemanager opstarten en een nieuw profile maken welk verwijst naar bovengenoemde ThunderirdMail/username dierectory. Bij elke linux-installatie even doen.

Dan heb je vanuit iedere linux dezelfde mail. De versies van Thunderbird liefst wel gelijk houden.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Werkt bij mij al jaren prima!

Bauke

PS: Doe ik ook met Firefox, VirtualBox, Gramps etc. Ik heb een kleine home-partitie waarin ik een heleboel directories van m'n data partitie link. Kan overal bij en ben nooit iets kwijt na herinstallatie o.i.d.

Offline patrick

  • Lid
Re: Thunderbird e-mail back-up
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/16, 07:52:19 »
Ik gebruik thunderbird zowel onder Ubuntu als onder windows.
In Thunderbird in windows en Ubuntu zet ik de locatie waar de mails bewaard worden hetzelfde.
Bij mij is dit een drive onder ntfs zodat windows en linux die kunnen gebruiken.
Het is wel even wat werk maar daarna kan ik in windows of Ubuntu dezelfde mails gebruiken omdat ze dezelfde folder gebruiken om de mails te bewaren.
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit