Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dist-upgrade?  (gelezen 1037 keer)

dist-upgrade?
« Gepost op: 2006/11/06, 09:11:05 »
Hoi Iedereen,

Een klein vraagje, want ik heb een onduidelijkheid over een bepaald commando.
Namelijk. apt-get dist-upgrade.

Als ik met server wil updaten: apt-get update && apt-get upgrade. Dan krijg ik 1 pakket achtergehouden. linux-image-server.

Nu klinkt dit belangrijke update dus heb ik dit even op het forum opgezocht.
Hier had nog iemand een pakket dat achtergehouden werd. En hem werd aangeraden om apt-get dist-upgrade te doen.
Ik vraag me echter af: Ga je dan niet over naar Edgy? Ik gebruik nu Dapper, deze stabiele versie wil ik voor mijn server behouden.

Maw, is die nieuwe versie van linux-image-server gewoon edgy? En moet ik deze niet hebben? En wat houdt het commando apt-get dist-upgrade exact in?

Groeten,
Arvid Van Essche

nils holkerson

  • Gast
dist-upgrade?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/06, 11:56:38 »
het lijkt mij, dat als er in je sources.list nergens een edgy repo hebt staan het geen edgy eft upgrade kan zijn. je kan het zien aan het het adres van je server. dan staat er ergens edgy in het adres ipv dapper.

Offline merijn

  • Lid
dist-upgrade?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/06, 18:33:35 »
Misschien moet je gewoon dan in je sources.list bestand zelf alles waar dapper staat vervangen door edgy dan kom je meestal wel een heel eind.
Mogelijk klopt de server dan ook gewoon,waar je je updates vandaan kan halen.

Groetjes,

Merijn

dist-upgrade?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/06, 19:32:21 »
merijn.

Het is niet NIET de bedoeling dat ik naar Edgy overga. Ik wil gewoon weten wat er gebeurt bij een dist-upgrade. Of je dan automatisch (zonder sources.list aan te passe) naar edgy zou upgraden.
Ik vraag me anders af waarom het pakket linux-image-server achtergehouden wordt? En of ik dat wel kan updaten met dist-upgrade zonder mijn server om zeep te helpen.
Is dat een essentiele upgrade?

Arvid

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
dist-upgrade?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/14, 20:59:08 »
Je blijft ook na de dist-upgrade gebruik maken van Dapper LTS. Met de dist-upgrade kan er een nieuwe kernel geplaatst worden.

Er is een reboot nodig om deze dist-upgrade af te ronden. Voor een server is het handig deze upgrade achter te houden tot een geschikt moment.

Het is redelijk veilig omdat je altijd de vorige versie kan kiezen in het grub bootmenu. De dist-upgrade maakt een nieuwe versie van /boot/grub/menu.lst.

Er kunnen beveiligingsverbeteringen aanwezig zijn in de nieuwe versie dus ook voor een server lijkt het mij een goede zaak bij te blijven.

Als je apt-get niet vertrouwd kan je ook een simulatie uitvoeren met de -s optie:
sudo apt-get -s dist-upgrade
Klik links bovenin op Documentatie