Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] ssh naar pc binnen dd-wrt sub-netwerk  (gelezen 2809 keer)

Offline peer

  • Lid
[opgelost] ssh naar pc binnen dd-wrt sub-netwerk
« Gepost op: 2020/01/28, 09:05:37 »
Ik heb een tweede router (dd-wrt, client mode) in mijn netwerk 192.168.178.X. Ik wil graag vanuit een pc in mijn netwerk een ssh-verbinding opzetten naar een pc binnen het subnetwerk van de dd-wrt router 192.168.1.X.

Binnen het netwerk 192.168.178.X kan ik allen pc's zonder probleem bereiken via ssh in filezilla.
Op de dd-wrt router heb ik ssh- enabled via port 22 volgens de info op de dd-wrt-site.
Ik heb twee problemen.
1. Als ik de dd-wrt router benader op het wlan-ip (192.168.178.200:22) dan krijg ik zowel met filezilla als met puty de volgende foutmelding:
"The first key-exchange algorithm supported by the server is diffie-hellman-group1-sha1, which is no longer secure. Aborting connection."
Met filezilla stopt het hier. Met putty kan ik als root de een verbinding met de router opzetten.
Hoe kan ik deze fout oplossen???
2. Ik wil een ssh-verbinding opzetten met een pc in het subnetwerk van de dd-wrt router met ip-adres 192.168.1.2. Op de site van dd-wrt en met google vind ik geen oplossing hiervoor.

Lastige vragen wellicht maar ik kom er niet uit.
« Laatst bewerkt op: 2020/01/29, 14:11:39 door peer »

Offline peer

  • Lid
Re: [opgelost] ssh naar pc binnen dd-wrt sub-netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/29, 14:25:35 »
Het is me toch gelukt.
Eerst heb ik de router-firmware van dd-wrt geupgrade. Was nog niet zo makkkelijk omdat ik passende firmware moest vinden op de site van  dd-wrt. De eerste poging mislukte maar de tweede poging was een succes.
Daarna de router in client-mode gezet volgens de tutorial op de dd-wrt-site.
Toen de laptop een statisch ip-adres gegeven.
Vervolgens  ssh geactiveerd op de standaard poort 22
Als laatste deze  poort geforward naar het ipadres van de laptop.

De eerste test met filezilla ging mis: authentication failed maar de eerdere foutmelding van de diffie-hellman-group1-sha1was weg.
Na een volledige herstart van router en laptop en pc werkt alles zoals het hoort.

Ik kan nu met filezilla bestanden versturen en ontvangen van mijn pc (192.168.178.10) via mijn router (192.168.178.200<-> 192.168.1.1) naar mijn laptop (192.168.1.2).
En ik heb weer geleerd over routers en netwerken.