Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu op externe harde schijf .  (gelezen 11045 keer)

Offline pertrus

  • Lid
ubuntu op externe harde schijf .
« Gepost op: 2012/06/12, 20:00:07 »
Hello , mijn vraagje .
Ik bezit nog een externe harde schijf ( lacie ) .
Mijn vraag is nu - is het mogelijk om op deze schijf het OS ubuntu te dowloaden en te installeren en van daaruit ook te gebruiken ?
Als ze aangesloten is op mijn laptop natuurlijk .
En doet dat iets met mijn Win 7 waar nu mijn laptop op draait ?
Grtj.
Pertrus.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu op externe harde schijf .
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/12, 20:51:11 »
Je kunt Ubuntu (of andere Linux) gewoon op een externe disk, of stick installeren.
Let er wel op, dat de GRUB opstart-lader dan ook op die externe disk gezet wordt en dat de externe disk als eerste in de BIOS staat als boot medium.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline h2o

  • Lid
Re: ubuntu op externe harde schijf .
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/12, 20:58:41 »
Zelf heb ik twee HD's met daarop Debian Squeeze met daarop XFCE en één USB stick met een barbone Debian + LXDE en wat onderhoudstooltjes. Dat werkt heel goed en Ubuntu zou ook geen onmogelijkheid zijn.
Die externe schijf met Linux erop doet verder niets met je besturingssysteem van je 'normale' systeem. Staat daar dus Windows 7 op, dan wordt dat ingemoeid gelaten.
Wel erop letten dat je GRUB2 niet op /dev/sda zet maar ok /dev/sdb. Ik ga ervan uit dat /dev/sda dan je Windows harddisk is en /dev/sdb je externe schijf. Dus eerst controleren wat je huidige harddisk van je laptop/computer is.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline pertrus

  • Lid
Re: ubuntu op externe harde schijf .
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/12, 21:54:29 »
Thanks -- maar wat is GRUB opstart-lader  ?
En als ik goed begrijp moet ik in de bios als eerste de externe disk plaatsen -- nu staat de cd eerst !

Offline h2o

  • Lid
Re: ubuntu op externe harde schijf .
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/12, 22:13:28 »
Thanks -- maar wat is GRUB opstart-lader  ?
En als ik goed begrijp moet ik in de bios als eerste de externe disk plaatsen -- nu staat de cd eerst !
GRUB2 is de bootloader van de moderne Linux distributies. Daarin staat welk systeem op kan starten. Als je eigenlijk niet weet wat een bootloader is dan zou ik eerst maar eens gaan opzoeken wat het eigenlijk inhoudt. Als ik de vragen zo zie dan heb ik het idee dat je nog niet zolang met 'Linux bezig bent'? Dat is niet verkeerd bedoelt hoor, maar een beetje basiskennis is niet verkeerd, voordat je eigenlijk een heel systeem ten gronde helpt.

Een korte uitleg van GRUB: Bij een normale installatie (ik ga dus even uit van een scenario waarbij je het allemaal gewoon op een harde schijf installeert) krijg je aan het eind een vraag of je GRUB wilt installeren, waarbij al een voorstel wordt gedaan. Dat voorstel klopt vrijwel altijd, maar er zijn ook uitzonderingen. In het geval van een installatie op een externe schijf moet je dus opgeven dat je niet de harde schijf van je laptop/computer, maar die van de harde schijf moet hebben.
GRUB bepaalt dus op een Linux system waarmee je opstart.

Windows heeft zijn eigen systeem. Daarbij de aantekening dat Windows zichzelf altijd voortrekt. Installeer je eerst Linux en dan Windows, dan kun je er vanuit gaan dat je Linux niet meer op kunt starten. Omgekeerd kijk een Linux installatie waarbij Windows erop staat of er al iets anders op staat en er dus Linux erbij op zet.

Je tweede vraag: Je moet alleen in je BIOS opgeven dat je vanaf een USB schijf/stick op kunt starten. Je hoeft niet per se het zo aan te passen dat een USB schijf/Stick als eerste start. Ook niet altijd handig, want als je een gewone USB stick in je computer hebt zitten en je de computer opstart, dan start die computer niet eens op, omdat er geen besturingssysteem op de USB stick staat.
Meestal kun je met een F-toets bij het opstarten 'ingrijpen'. Dat is op mijn laptop (een HP) de F9 toets. Toschiba laptops hebben meestal F12 en op computers kun je meestal met F11 ingrijpen.
Na het ingrijpen krijg je dan een BIOS menu waaruit je kunt kiezen waarmee je systeem op moet starten. In mijn geval dus na F9 wordt dat dan een CD/DVD, de interne HD van de laptop of een USB schijf. Ik kies dan de USB schijf.
Grijp ik niet in, dan start mijn laptop automatisch met de HD op.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline pertrus

  • Lid
Re: ubuntu op externe harde schijf .
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/12, 22:47:58 »
Ok bedankt -- dat was snel .
Ik heb al Ubuntu gedownload op mijn externe HD !

Zo als ik het goed begrijp kan ik dat daar openen en installeren en krijg ik daarna aan het eind een vraag of je GRUB wilt installeren , zit GRUB al in dat installatie bestand of moet ik dat ook dowloaden .
Grtj.

Re: ubuntu op externe harde schijf .
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/12, 23:09:56 »
Ik denk dat je het gedownloade besturingssysteem (iso) niet op de harde schijf moet zetten waarop je het besturingssysteem wil installeren.
Volgens mij gaat dat niet goed.
Zet de iso op een usbstick of brand het op een CD en start de cd of usbstick vandaar uit op en installeer hem dan op je externe harde schijf.
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline h2o

  • Lid
Re: ubuntu op externe harde schijf .
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/12, 23:11:13 »
Ok bedankt -- dat was snel .
Ik heb al Ubuntu gedownload op mijn externe HD !

Zo als ik het goed begrijp kan ik dat daar openen en installeren en krijg ik daarna aan het eind een vraag of je GRUB wilt installeren , zit GRUB al in dat installatie bestand of moet ik dat ook dowloaden .
Grtj.
Nogmaals, ik begrijp dat je aan de gang wil gaan, maar ik heb het idee dat je voor deze klus (ik bedoel het goed) té onervaren bent. Als ik mij niet vergis kan ik je aanraden om er nog maar niet aan te beginnen.
Verbeter mij als ik het mis heb..... ;)

Wat ik bedoel is gewoon de Ubuntu (of Debian, Linux Mint e.d.) iso downloaden, op een CD/DVD branden en daarmee je systeem opstarten. Met die CD/DVD installeer je Ubuntu (of een ander distributie) zoals je dan normaal ook doet. Alleen kies je als installatie locatie niet de 'gewone' harde schijf, maar deexterne harde schijf. Aan het einde van de installatie wordt dan gevraagd waar GRUB moet worden geïnstalleerd, en dan kies je voor de externe schijf. Eigenlijk een wat aangepaste installatie.

Maar als je niet weet wat je doet, dan kun je je hele systeem wel grondig verprutsen. Mis je de 'basiskennis' of weet je niet wat je doet dan raad ik het je dan ook sterk af. Dan weet je in ieder geval dat het gewoon werkt en dat het mogelijk is. Het hoe en wat kun j e dan later leren.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline pertrus

  • Lid
Re: ubuntu op externe harde schijf .
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/12, 23:16:04 »
Bedankt voor de goede raad  ;)
Ik denk dat ik het gesnapt heb nu  ^-^
Ga dat vanavond nog niet uitbroberen maar later -- ik laat iets weten -- met het OS Ubuntu  ;) hopelijk !!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu op externe harde schijf .
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/12, 23:16:44 »
Nu weet ik niet waar je in België woont, maar wanneer je naar het mooie eiland Tholen kunt komen, dan wil ik je met alle plezier een keer helpen .........
Even uit mijn hoofd, in Antwerpen, Hassel en Peer zitten ook mensen die je kunnen helpen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline h2o

  • Lid
Re: ubuntu op externe harde schijf .
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/12, 23:26:58 »
Bedankt voor de goede raad  ;)
Ik denk dat ik het gesnapt heb nu  ^-^
Ga dat vanavond nog niet uitbroberen maar later -- ik laat iets weten -- met het OS Ubuntu  ;) hopelijk !!
Hier een filmpje waar je kunt zien wat je zoal moet doen om Ubuntu op een USB stick te installeren. Dan weet je wat je 'te wachten staat'.
http://www.youtube.com/watch?v=VHRz8Ab0PeY&feature=related

Niet echt duidelijk opgenomen maar je hebt wel een indruk hoe het zo ongeveer moet en hoe het werkt en dát het werkt. Ubuntu vanaf een USB stick... het kán echt.
Veel kijkplezier.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/12, 23:29:24 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu op externe harde schijf .
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/12, 23:36:54 »
Advies: zet Ubuntu gewoon naast Windows, op de *interne* harde schijf van je computer. Veel simpeler en technisch beter dan Ubuntu op een externe schijf zetten. Aanpak:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline h2o

  • Lid
Re: ubuntu op externe harde schijf .
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/12, 23:46:41 »
Advies: zet Ubuntu gewoon naast Windows, op de *interne* harde schijf van je computer. Veel simpeler en technisch beter dan Ubuntu op een externe schijf zetten. Aanpak:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren
Hij vraagt of het kán. Dat kan dus. Als je het hebt geïnstalleerd kan het heel handig zijn. Zo heb ik een Debian op zakformaat aan mijn sleutelbos hangen. Daarmee heb ik menig computer/laptop kunnen behandelen/redden enz.
Ook heb ik altijd een USB schijf mee waarop Debian staat. Op een computer aansluiten en via USB opstarten. Heel handig en altijd mijn spullen op zak.

Maar jouw advies is ook goed, tenzij je twee systemen echt uit elkaar wil houden. In zoń geval zou ik zelf adviseren om er een tweede schijf in het systeem bij te plaatsen en daar Linux op te installeren. Als partitioneren al een vorm van 'Chinees voor gevorderden is' is dat altijd beter dan een schijf partitioneren.
Overigens heb ik wel eens een filmpje gezien waarbij iemand twee hot swappable schijven had. De ene met Windows, de ander met Linux. Afhankelijk welke schijf erin zat was alleen dát systeem aan het werk en beten ze elkaar echt niet.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu op externe harde schijf .
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/13, 00:02:04 »
Hij vraagt of het kán. Dat kan dus.
Klopt. Maar het gaat om een beginner met Linux....  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu op externe harde schijf .
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/13, 00:12:46 »
Klopt. Maar het gaat om een beginner met Linux....  :)
Dan zou ik een versie adviseren, die meer toegankelijk is, Xubuntu bijvoorbeeld.
Niet om te pushen, maar de overgang is dan niet zo groot, zie ook http://www.dbos.nl/Xubuntu/Mijn_aanpassingen/
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.