Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: updatedb en locate om bestanden te zoeken  (gelezen 2312 keer)

Offline ivo

  • Lid
updatedb en locate om bestanden te zoeken
« Gepost op: 2008/05/11, 21:01:04 »
Besten,

Ik zie regelmatig dat er vragen komen over welke bestanden waar staan. Daarvoor is een handig hulpmiddel beschikbaar.
Namelijk updatedb en locate. Aangezien dit niet default wordt geinstalleerd dacht ik het hier even te melden.

updatedb loopt het filesysteem langs en maakt een database, of update deze, waarin alle bestandslocaties staan.
Met het commando locate kun je vanaf de terminal eenvoudig naar bestanden zoeken.

updatedb kan het beste in crontab van root worden opgenomen.

00 22 * * * rm /var/lib/slocate/slocate.db.stf; /usr/bin/updatedb

Vervolgens wanneer deze heeft gedraaid kan je met locate aan de gang.

inaninck@renault:~$ locate VBoxGuestAdditions_1.6.0.iso
/home/inaninck/VBoxGuestAdditions_1.6.0.iso
inaninck@renault:~$

maar ook om te zien bijvoorbeeld waar er op je systeem allemaal png files staan. Doe ik hier niet, zijn er wat veel. Hoeveel dan wel?

inaninck@renault:~$ locate *.png | wc -l
28505
inaninck@renault:~$

inaninck@renault:~$ locate resolv.conf
/diskb/etc/resolv.conf
/etc/resolv.conf
/usr/share/man/man5/resolv.conf.5.gz
/usr/share/ubuntu-docs/ubuntu/sample/resolv.conf
inaninck@renault:~$

Zo, hiermee hoop ik een steentje te hebben bijgedragen aan de acceptatie van Ubuntu voor nieuwkomers.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline lizardman

  • Lid
updatedb en locate om bestanden te zoeken
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/11, 21:53:25 »
Heel goed!! 'Ouwe rotten' nemen dit soort kennis vaak als vanzelfsprekend aan, maar dat is het natuurlijk niet.
Dus is het een zeer goede zaak dat er af en toe iemand even een opfrissertje geeft ;-)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)