Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Iomega HDD probleem (OPGELOST)  (gelezen 1110 keer)

Offline davevr

  • Lid
Iomega HDD probleem (OPGELOST)
« Gepost op: 2011/07/29, 15:56:37 »
IK heb nooit een probleem gehad met mijn Iomega HDD externe harde schijf, tot ik vandaag een reeks bestanden overzette naar een Apple Ibook pro. ALs ik hem nu aansluit op mijn Ubuntu krijg ik de volgende foutmelding:

Error mounting: mount exited with exit code 13: $MFTMirr does not match $MFT (record 0).
Failed to mount '/dev/sdb1': Input/output error
NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a
SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows
then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very
important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID then first activate
it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.
/dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation
for more details.

Als ik de schijf aansluit op mijn TV kan ik alle bestanden zien, het is dus geen hardware fout volgens mij, hij staat in NFTS, kan iemand dit in
lekentaal uitleggen, mss step by step?
« Laatst bewerkt op: 2011/07/30, 19:43:02 door davevr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iomega HDD probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/29, 16:13:57 »
Het is geen erstig probleem. Je bestandssysteem is niet "clean" en dan wil Ubuntu het niet aankoppelen, teneinde geen verdere beschadiging toe te brengen. Je moet doen wat er staat in het Engels: het bestandssysteem controleren onder MS Windows. Sluit dus de schijf aan onder MS Windows, voer daar schijfcontrole uit, en koppel dan de schijf correct af (icoontje gebruiken) of sluit Windows volledig af. Volgende keer zal die schijf terug probleemloos aankoppelen onder Ubuntu.

Offline davevr

  • Lid
Re: Iomega HDD probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/29, 17:03:36 »
******** moest ik nu ook Windows hebben zou het gemakkelijker zijn, en ik leef in een Windows vrije omgeving :evil:

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iomega HDD probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/29, 17:25:08 »
Dan hou je er best geen ntfs partities op na. ntfs is een proprietair bestandssysteem: onder linux wordt ntfs niet voor de volle 100% met alle features ondersteund. Alleen beperkte schijfcontrole en reparatie is mogelijk onder Linux. Als ik jou was, dan zette ik die gauw om tot ext4.

Los daarvan, zal je toch wegkunnen met het hulpmiddel "ntfsfix". Installeer ntfsprogs om het commando ntfsfix op je systeem te hebben.

Re: Iomega HDD probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/29, 17:41:55 »
als die iBook Mac OS X draait, dan zou ik geen EXT4 doen, want dan krijg je daar weer last mee...


voor uitwisseling van bestanden zijn het handigste om UDF, NTFS, FAT32 of exFAT te gebruiken.
UDF is het meest universieel maar enkel voor CD's en op de 2de plek komt dan FAT32, exFAT is 3de in de compatabele bestandsystemen en NTFS komt dan als vierde.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iomega HDD probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/30, 13:01:04 »
exFAT
Kan Linux hier mee om? Het verwondert mij dat je dat relatief nieuwe MS bestandssysteem als "3rde compatibel' klasseert.

Windows vrij betekent natuurlijk niet Apple vrij. Wil je die schijf ook onder het Mac besturingssyteem gebruiken, dan blijft ntfs praktisch toch de enige keuze. FAT32 is veel te primitief en veel te kwetsbaar om betrouwbaar op een groot volume te gebruiken. Voor je het weet, is de helft van je bestanden corrupt.

Je behelpen met ntfsfix dan maar. Veel kans dat dit voldoende is, vooral als je extra voorzichtig bent, de schijf steeds zorgvuldig correct af te sluiten. Als het slecht gaat, dan herformateer je even en plaatst je gegevens terug van de reservekopie, die je natuurlijk hebt. De schijf eens meevoeren naar iemand met een Windows computer voor schijfcontrole blijft natuurlijk ook een mogelijkheid.