Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tascam Us-122 werkt niet onder Ubuntu  (gelezen 2717 keer)

Offline NGF

  • Lid
Tascam Us-122 werkt niet onder Ubuntu
« Gepost op: 2008/05/19, 20:56:53 »
Hallo,

Ik heb dit weekend mijn computer opnieuw geinstalleerd(geformatteerd, vervolgens XP erop en ernaast Ubuntu 8.04). Ik heb een tascam usb interface voor opnames en het afspelen van geluid(de laptop boxjes klonken niet mooi en de interne geluidskaart vrat geheugen). Nu is het probleem dat de geluidskaart perfect werkt op XP, maar hij geeft geen geluid via ubuntu. Het lampje  dat aangeeft dat hij is aangesloten via usb aan een computer brandt,  maar via geen enkele mediaplayer krijg ik geluid. ik krijg wel geluid via amarok over de ingebouwde boxjes(die ik af en toe gebruik als ik niet thuis ben), maar ik krijg geen geluid via de usb geluidskaart. Ik heb via het luidspreker icoontje de juiste geluidskaart aangeklikt(hij heeft als standaardinstelling de usb geluidskaart). Via firefox krijg ik via geen enkele geluidskaart geluid(getest via youtube, ook de computerboxjes doen het daar niet). De plugins om mp3 af te spelen heb ik geinstalleerd, dus daar ligt het niet aan. Amarok geeft als foutmelding als ik de alsa-driver(versie 15 geloof ik) selecteer: The device is busy. Wie weet hoe ik het geluid moet krijgen? Een oudere, stabielere versie proberen te installeren van de driver(en zo ja, hoe verwijder ik de oude?) of zijn er andere oplossingen?

Citaat
lsusb
Bus 005 Device 004: ID 1604:8007 Tascam US-122 Audio/Midi Interface <--   Hij wordt herkend
Bus 005 Device 002: ID 050d:0234 Belkin Components F5U234 USB 2.0 4-Port Hub
Bus 005 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 004 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 003 Device 002: ID 046d:c03d Logitech, Inc.
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000
Alvast bedankt,
Arthur

P.s. Hoe kan ik het geluid dat ik krijg als ik aanmeld uitzetten? Dit komt  via de PC boxjes, dus voordat de opdracht komt dat de andere geluidskaart de standaard geluidskaart is. Ik sta vaak vroeg op als de rest thuis slaapt, dus dit is niet erg fijn.

Offline Petervdw

  • Lid
Tascam Us-122 werkt niet onder Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/19, 22:51:26 »
Aan NGF
Systeem geluiden: Systeem>Voorkeuren>3Tabs>geluiden: et voila.
Misschien ook iets om mee te spelen om je geluidskaart werkend te krijgen?
Vr.groet, peter

Offline NGF

  • Lid
Tascam Us-122 werkt niet onder Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/20, 11:22:54 »
Hey

bedankt, het opstart geluid is weg, maar nog steeds geeft de geluidskaart geen geluid, via iedere geluidstest gaat het geluid, als het er is, over de laptop boxjes. Weet iemand hoe ik die drivers geheel kan deinstalleren(dus ook de programmaś die erdoor zijn geinstalleerd, want ik heb meerdere installaties gedaan omdat sommige halverwege stopten, dus misschien dat de fout komt doordat er teveel drivers zijn?)

mvg, Arthur

Offline Petervdw

  • Lid
Tascam Us-122 werkt niet onder Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/20, 15:19:24 »
Aan NGF
Tja, ik weet niet hoe jij die drivers installeert, doe je dat via de Synaptic? Dan is het simpelweg aanvinken of uitvinken. Ik zie eigenlijk geen kans om zomaar drivers te installeren. Het werkt niet zoals onder Windows. Ik heb een googlepage voor je opgezocht. Staan een heleboel mogelijkheden in waarop het fout kan gaan en de mogelijke oplossingen.
Zie:
http://computertip.googlepages.com/geluidskaartinubuntu
(met dank aan Pjotr)
Vr.groet, peter

Offline NGF

  • Lid
Tascam Us-122 werkt niet onder Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/20, 20:32:36 »
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=431066 heb ik gebruikt(en soortgelijke), ik heb via synaptic onderdelen opgehaald, verder volgens de handleiding via de terminal alles geinstalleerd; ik weet niet meer precies in welke folders alles geinstalleerd is. Ik heb alles volgens deze handleiding, bij mij ging ook na deze aanwijzingen het groene licht branden, maar er komt geen geluid door. Ik zal eens kijken op jouw pagina, alvast bedankt!
vr groet, Arthur

Gekeken, deze handleiding heb ik aldoorgespit, maar behalve de bios geluidskaart uitzetten zie ik niets dat kan helpen, bij mij doet alsamixergui het niet, dus die optie lukt me niet om te kijken, er kan natuurlijk een master/pregain op de computer op 0 staan bij de driver...

EDIT: Zowaar doet youtube het nu wel over mijn interne geluidskaart(na gekloot ziet de computer er 2, pcsp(pcspeakers) en de kaart die erin zit. de firmware staat nogsteeds in de mab /lib/firmware(en andere installatie op een andere plek) is er een manier om dat ook te verwijderen? Alsa heb ik geheel via pakket beheer verwijderd tenzij het pakket ook het ubuntu desktop pakket moest verwijderen

Offline NGF

  • Lid
Tascam Us-122 werkt niet onder Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/21, 21:05:50 »
Inmiddels heb ik de oudere installaties van de firmware gedeinstalleerd, deels als root(sudo nautilus) omdat ik die mappen niet mocht verwijderen. Heeft iemand een idee wat nu te doen/waar oudere bestanden nog blijven staan? /usr/share/alsa/ heb ik de inhoud van verijwderd, ook van /lib/firmware/usx2yloader(andere was systeem map). de rules zijn ook weg,(/etc/udev). Kan ik nu weer een gehele cleane installatie proberen van de firmware of heeft iemand andere ideeén?

mvg, Arthur

Offline NGF

  • Lid
Tascam Us-122 werkt niet onder Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/22, 15:26:49 »
en na een herinstallatie zelfde probleem: device is busy volgens amarok en rythmbox speelt alles af via de pc boxjes, die doen het inmiddels. Begin dit uitermate vreemd te vinden, heb nu geen idee meer wat ik kan doen om het goed te laten werken...

schoappied

  • Gast
Tascam Us-122 werkt niet onder Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/22, 17:20:09 »
Ik heb een x problemen gehad met twee geluidskaarten, was wel op Debian, misschien dat je er wat aan hebt? http://forum.ubuntu-nl.org/message/126775#p126775

en

http://alsa.opensrc.org/index.php/Tascam_US-122

http://linuxaudio.org/search/swishmail/Tascam+Us-122

https://help.ubuntu.com/community/TASCAM_US-122 (old?)

Edit: of probeer eens aan te kloppen bij de LAU mailinglist of het linuxmusicians forum, zie handtekening

Offline NGF

  • Lid
Tascam Us-122 werkt niet onder Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/02, 22:18:47 »
Helaas mochten deze dingen niet baten. Vanmiddag stond opeens de us122 in het lijstje met playback devices, hoe en waarom weet ik niet, maar opeens deed het geluid het. Ik heb hem helaas erna moeten restarten en sindsdien doet hij het niet meer. Weet iemand of ik ergens kan zien wat er is gebeurd waardoor spontaan, zonder dat ik iets deed voor zover ik weer, hij werd herkend als playback device? en hoelang is het systeemlogboek houdbaar... want ik kan het niet ontcijferen wat alles betekend, maar misschien kan iemand me daarmee helpen zolang het bewaard blijft.

alvast bedankt,
Arthur

Offline NGF

  • Lid
Tascam Us-122 werkt niet onder Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/04, 16:09:08 »
Niemand? Heeft iemand een idee in welk logboek(ik heb ze bijna allemaal, een paar waren niet meer toegankelijk op de dag erna toen ik ze kopieerde naar openoffice) ik moet kijken? Deamon log, system log, kernlog?

Arthur

schoappied

  • Gast
Tascam Us-122 werkt niet onder Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/04, 20:42:13 »
Ik heb wel verhalen gehoord dat de oude tascam (Zonder Tl) het wel onder linux doet, maar de nieuwe us-122 niet meer...

Zeker weet ik het niet.. Je zou je vraag kunnen stellen op www.linuxmusicians.com of op de LAU mailinglists (zie handtekening)

Offline NGF

  • Lid
Tascam Us-122 werkt niet onder Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/04, 22:05:30 »
Hij deed het wel een paar minuten, en waarschijnlijk heb ik het systeemlog daarvan nog; daar stond constant een foutmelding van mn wireless internet en iets met de usb, wat dit is. Mijn tascam is twee jaar oud en hij lag al een tijd in de winkel, er zou snel een nieuwe versie uitkomen, daarom zat er destijds korting op, dus ik neem aan dat ik de versie zonder Tl(wat is het?) heb.

Ik zal het vragen bij de site, hopelijk ken iemand het probleem. Binnekort ga ik anders die logs doorzoeken, ik denk nl. dat het antwoord daarin staat, of kan iemand me uit die droom helpen(voor ik uren zoek)?

Arthur

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tascam Us-122 werkt niet onder Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/09, 21:39:01 »
Kijk hier eens:
http://computertip.googlepages.com/geluidskaartinubuntu

Ik heb hem zelf niet, die kaart, maar hopelijk kun je iets met bovenstaande pagina.

Offline NGF

  • Lid
Tascam Us-122 werkt niet onder Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/24, 14:43:57 »
Ik heb hem werkend gekregen, en ik weet nu wat ik heb gedaan ervoor. mijn hub is ingesteld op usb 2.0, maar de tascam gebuikt 1.1; windows herkend dit blijkbaar automatisch, bij ubuntu moet je dit handmatig instellen, toen ik dit deed werkte het! bedankt voor de hulp, ik ga op zoek om deze code:

sudo rmmod ehci_hcd

bij het opstarten automatisch uit te laten voeren.Probleem is SOLVED:)

EDIT: weet iemand hoe je een script/iets maakt waardoor ubuntu bij het opstarten het bovenstaande commando uitvoert? iedere keer het invoeren is niet de mooiste oplossing:(