Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Traag internet  (gelezen 1820 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Traag internet
« Gepost op: 2014/08/14, 13:57:48 »
Sinds een dag of twee is onze ADSL-internetverbinding traaaaaggggg.......... De eerste keer dat ik het merkte was toen ik eergisteren via sabnzbdplus een bestand binnenhaalde met de verbluffende 'snelheid' van 125 tot 130 KB/s, terwijl dat normaalgesproken 700+ is. Had dat nog ooit eerder meegemaakt en dacht daarom dat het te wijten was aan een trage verbinding van 'de andere kant'.

Gisteren echter laadden internetsites hoe langer hoe trager, afbeeldingen verschenen 'regel voor regel', 't leek meer op een verbinding via een 56K-modem. >:(
Testen op speedtest.nl én op de site van onze provider (KPN) gaven een belachelijk lage downloadsnelheid aan: 1.03 Mbits/s. :o

Vanochtend weer traag internet en (want je weet maar nooit) de router gereset, alhoewel dat niet zou hoeven omdat die router elke nacht uitstaat. Gaf geen enkele verbetering, dus ik heb KPN gebeld. Resultaat: we 'moeten' een Experia box hebben anders kunnen ze geen snelheidstest doen en zonder snelheidstest kunnen zij niks en krijgen wij geen enkele ondersteuning.
Er staat hier al jaren een E-Tech-router probleemloos te werken, maar omdat ik zo niet verder kwam, wordt er morgenochtend (kosteloos) een Experia box bezorgd. Als het probleem zich daarmee ook voordoet 'mag' ik opnieuw bellen. 8-)

Toch wil ik hier vragen of ik ergens kan zien wat die trage internetverbinding kan veroorzaken. Wat mij gisteren opviel was dat in het venster 'Verbindingsinformatie' links onderaan 'opeens' IPv6 staat, en ik weet 100% zeker dat daar niets stond na het installeren van Ubuntu 12.04. Is alweer een jaar of twee geleden, maar ik heb toen alle pc's in huis een statisch IP-adres gegeven en daarna op mijn pc een schermafdruk gemaakt van dat venster (makkelijk bij een eventueel toekomstige installatie). En op die schermafdruk staat géén IPv6.

Heeft iemand een idee hoe dat IPv6 opeens bij 'Verbindingsinformatie' kan opduiken? Kan dat door een of andere update 'geregeld' zijn?
Kies ik bij 'Verbindingen bewerken...' de internetverbinding en klik ik op de knop 'Bewerken', dan staat op tabblad 'IPv6-instellingen' 'Methode: Automatisch'. Ik heb geen idee wat daar een jaar of twee geleden stond. Heb het gisteren gewijzigd in 'Negeren' en later in 'Handmatig' en na elke wijziging geprobeerd of dat iets uitmaakte bij het laden van sites, maar niet, dus. Internetverbinding blijft traag. :| 


Edit: ik zal nog even verder zoeken op o.a. het KPN-forum of er meer mensen zijn waarbij de internetverbinding opeens traag is, maar stomtoevallig lees ik net dit op NU.nl .....

Edit2: ik vergelijk net nog eens de actuele 'Verbindingsinformatie' met die schermafdruk van twee jaar geleden, en zie nu eigenlijk pas O0 dat er niet alleen nu IPv6 staat, maar ook IPv4 (met daaronder IP-adres, Broadcast-adres enz.) Ook dat IPv4 stond er vroeger niet bij. Onder IPv6 staat geen enkele informatie, dus mijn gedachte dat IPv6 zich opeens met de internetverbinding bemoeit, zal wel loos alarm zijn.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/14, 14:28:47 door Mikkel »

Frederik

  • Gast
Re: Traag internet
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/14, 15:33:42 »
Je kunt hier controleren of IP6v wel juist is. Heel veel providers werken nog niet met het IPv6 protocol. En dan is die instelling niet juist.
http://test-ipv6.com/

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Traag internet
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/14, 19:55:39 »
Ik heb IPv6 niet ingesteld, Frederik. Op het tabblad IPv4 staat nog steeds wat ik daar heb ingevuld toen ik m'n pc een vast IP-adres gaf.
Maar ik heb wel even de test gedaan op de site onder je link. ;) IPv6 is (inderdaad) niet gedetecteerd, en 'met deze brower op deze lokatie met deze verbinding' worden geen problemen verwacht.
Dus ...... de traagheid van de laatste dagen zit 'm in ieder geval niet in 'iets' dat mijn instellingen aangaande IPv4 heeft veranderd.

Het lijkt mij dat als het aan de router zou liggen, er toch andere dingen de kop zouden opsteken? Als die router kapot zou gaan/zijn, dan zou de hele internetverbinding er toch de brui aan geven, denk ik.
Het voortgangsbalkje tijdens het controleren op updates gisterochtend was al traaaaaaag, maar je had moeten zien hoe vreselijk traag de updates werden binnengehaald. :o

Frederik

  • Gast
Re: Traag internet
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/14, 21:26:18 »
KPN zal wel weer bezig zijn geweest in de centrale en wellicht koperdraadjes hebben verwisseld (?) of toch je router aan gort. Overigens kun je de snelheid ook meten op de speedtest van Ziggo of UPC. Heb je KPN niet voor nodig.

Re: Traag internet
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/14, 23:31:06 »
Probeer het eens zonder router..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Traag internet
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/15, 10:09:14 »
Overigens kun je de snelheid ook meten op de speedtest van Ziggo of UPC. Heb je KPN niet voor nodig.

Speedtest.nl geeft dezelfde 'snelheid'. Had ik al een paar keer gecontroleerd voordat ik die optie op de site van KPN tegenkwam.


Probeer het eens zonder router.

Het lijkt mij dat ik zonder router niet kan internetten, Lowlands. 8-)

Re: Traag internet
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/15, 11:24:41 »
Je wel!Gewoon direkt op het modem.Scheelde mij ongeveer 8 Mbit!En ik had het niet nodig.Ik had hem nog steeds aan gesloten omdat de internetverbinding met het glasvezelmodem niet meteen werkte toen ik daar op over ging,maar wel met die router.Nou heb ik waarschijnlijk een andere situatie dan jij,maar je hebt toch altijd een modem voor je internetaansluiting?Of een splitter zelfs voor je ADSL..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Traag internet
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/15, 13:42:03 »
Er staat alleen een E-Tech-router, waaraan drie pc's hangen. En een splitter ja, die ligt beneden in een hoekje achter de tv stof te happen.

Intussen is de Experia Box gearriveerd en geïnstalleerd volgens bijgeleverde handleiding. Resultaat: géén internet. >:( Kan zelfs niet eens via Firefox in de EB komen en dat is toch wel héél vreemd. >:( >:( >:(
Via Wine geprobeerd of bijgeleverde cd-rom met de KPN Assistent iets uithaalde, maar ook noppes. Was ook te verwachten als er op 't label staat dat ie voor Windows bedoeld is. >:(

Na een half uur wachten tot die EB zichzelf had ingeregeld, pc aan, proberen uit te vinden waarom er geen internet is, pc uit, EB gereset, pc aan, hele installatieprocedure opnieuw doorgelopen, pc uit, handleiding tien keer doorgelezen waar ik iets vergeten kon zijn, pc aan, oude E-Tech router maar weer ingeplugd, pc opnieuw opgestart, en ..... internet.

Dus ik ga maar eens op zoek naar de reden waarom die Box geen Ubuntu pruimt, want zoiets zal het wel zijn. >:(

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Traag internet
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/15, 14:28:55 »
Nou, vraag niet hoe het kan, maar op dit moment internet ik via de Experia Box. ???
Ik kwam op het 'geweldige' =D =D =D idee om m'n pc eens op te starten met een live-usb-stick. En zowaar kon ik daarmee én het internet op én de EB in. Terwijl m'n pc opstartte van die stick zat ik eraan te denken of ufw (de firewall, dus) EB misschien weigerde door te laten. Leek mij heel onwaarschijnlijk, maar was van plan toch te kijken of het uitzetten van de firewall werkte. Maar dat hoeft dus niet meer. :)

Het probleem van de trage internetverbinding is gebleven, trouwens. Speedtest.nl gaf rond de 150 KByte/s aan en de KPN-test 1.25 Mbit/s. Iets hoger dan gisteren dus, maar nog steeds veel te laag. >:(  Dus straks maar even bellen met KPN.

Re: Traag internet
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/15, 16:02:52 »
Krijg je misschien een handleiding op gestuurd,die er op neer komt dat het een handleiding is voor  internet voor dummies..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Frederik

  • Gast
Re: Traag internet
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/15, 18:01:08 »
Krijg je misschien een handleiding op gestuurd,die er op neer komt dat het een handleiding is voor  internet voor dummies..

Heb je KPN ook al niet meer voor nodig: http://www.computerhandleiding.nl/netwerk/experiabox-instellen.html

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Traag internet
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/15, 18:31:43 »
De IP reeks van de Experiabox mogelijk anders dan de E-tech doos ?
En je had vaste IP adressen ingesteld.............

Dus dan doet een LiveCD/DVD/USB een automatisch IP en heb je wel internet.

De in of externe E-tech voeding misschien aan het overlijden, dan staat er een schakelpuls op je netwerklijn en wordt ie heeeel traag.

Zomaar wat gedachten........

Ed

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Traag internet
« Reactie #12 Gepost op: 2014/08/18, 20:00:39 »
Het was iets anders. Nadat ik vrijdag m'n vorige bericht had gepost ben ik een kwartiertje bij m'n pc weggeweest en heb daarna KPN gebeld. Terwijl ik 'in de wacht' hing viel m'n oog op het 'Internet'-lampje van de Experia Box. Dat wil zeggen, op de plek waar dat lampje hoorde te branden. Dat lampje was uit. Het 'Broadband'-lampje erboven, dat constant hoort te branden, stond driftig te knipperen.  ??? In het kwartiertje dat ik weg was, was de internetverbinding spontaan verbroken. ???  'k Heb de telefoonverbinding met KPN ook maar verbroken.

Ik heb de EB opnieuw opgestart, m'n pc opnieuw opgestart, kabeltjes in de EB nog eens goed aangedrukt, eruit gehaald en opnieuw goed ingedrukt, maar wat ik ook deed: géén internetverbinding. >:(
Daarna de EB vervangen door de oude (E-Tech) router, maar ook daarmee: geen internet. >:(
Om uit te sluiten dat het aan de kabel tussen splitter (beneden) en router (boven) lag, heb ik de oude router mee naar beneden genomen en hem met een vrijwel nieuwe, korte kabel op de splitter aangesloten: géén internet. :o
De telefoon zit op diezelfde splitter en de telefoon deed het zoals het hoorde.
Daarna KPN opnieuw gebeld.

Zaterdag is er een monteur langsgeweest en die was er snel uit: de ADSL-lijn was zo dood als een pier. Hij ging even naar de telefooncentrale, zei hij, want dan moest het probleem daar liggen. En daar lag het dan ook. Wat er precies stuk was ben ik alweer vergeten. 't Vervelende was dat er pas vandaag een monteur naartoe ging, die daarna in de eerste helft van de middag nog even bij ons de ADSL-lijn zou komen checken.
'k Heb vanaf eind van de ochtend zo'n beetje elk uur de EB aan gezet om te kijken of de internetverbinding al hersteld was, maar dat heeft tot eind van de middag geduurd. :(  Die monteur hebben we niet gezien. Die zal aan het vervangen van het kapotte onderdeel in die centrale wel een flinke kluif gehad hebben en was allang blij dat ie nog voor de avond naar huis kon. ;)

Drie dagen geen internet. :'( En dan ook juist in het weekend, hè? :'( Dat is behoorlijk balen, kan ik je vertellen. :'(

Maar weet je wat nou zo gek is? ^-^ We hebben een abonnement tot max. 8 Mbit/s, maar de snelheidstesten op speedtest.nl en de KPN-site geven nu aan dat de downloadsnelheid rond de 12.75 Mbit/s zit. Dat kan dus eigenlijk helemaal niet. =D =D =D

Edit: de EB zit weer in de doos waarin ie gebracht is. Wij internetten wel door met onze oude E-Tech. ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/08/18, 20:18:14 door Mikkel »

Re: Traag internet
« Reactie #13 Gepost op: 2014/08/18, 22:50:41 »
Zo zie je maar,het ligt altijd eerst bij de klant.En pas als daar alles goed is gaan ze eindelijk eens kijken in de telefooncentrale..
Maar mooi dat het weer werkt! :)
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Traag internet
« Reactie #14 Gepost op: 2014/08/19, 19:12:30 »
Zo zie je maar,het ligt altijd eerst bij de klant.

De KPN-mevrouw die ik donderdag belde, zei op een gegeven moment dat "het weinig zin had om nog verder door te gaan omdat ik toch mijn conclusies al had getrokken". Ik hield namelijk vol dat het mij heel sterk leek dat het aan ons (E-Tech) modem lag. En ik had dus gelijk. :evil: