Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu desktop als server  (gelezen 5583 keer)

Offline brent8800

  • Lid
ubuntu desktop als server
« Gepost op: 2010/11/10, 08:26:52 »
Hey,

Kan ik ubuntu desktop als server gebruiken? als ik de juiste software installereer?.

laters
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu desktop als server
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/10, 08:36:08 »
Geen probleem, die software moet je trouwens bij de server installatie ook nog ophalen.
Het enige veschil is, dat de server versie geen desktop heeft en dat de kernel o.a. raid ondersteunt.
Voor het normale "huis tuin en keuken" gebruik van een thuis-server zijn alle versies bruikbaar.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline brent8800

  • Lid
Re: ubuntu desktop als server
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/10, 09:00:32 »
ok thanks!!.. hmm ik wil wel dat het raid ondersteund xD.. meschien moet dat ook in de desktop komen :D
« Laatst bewerkt op: 2010/11/10, 09:02:51 door brent8800 »
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu desktop als server
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/10, 09:11:15 »
Volgens een gerucht zit het wel in de alternate, maar helaas kan ik dat niet bevestigen.
Anders installeer je de server versie, en zet je er de ubuntu-desktop naderhand bij met het commando sudo apt-get install ubuntu-desktop, dan heb je m.i. bereikt wat je wilt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline brent8800

  • Lid
Re: ubuntu desktop als server
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/10, 09:14:24 »
:D.. alleen de server installatie vind ik lastig. ik weet nooit welke pakketen ik moet installeren xD.. ik weet alleen openssh en meschien samba voor de server in windows te laten zien
Ubuntu 14.04 LTS

DarkEra

  • Gast
Re: ubuntu desktop als server
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/10, 09:40:49 »
Kijk hier.... zowaar een hele lijst waar je uit kan halen wat waarvoor is om zo de keuze te maken wat je kan installeren misschien naar jou behoeften.

http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/belangrijke-documentatie-over-servers-en-netwerken/

En dan ook nog als bonus de documentatie erbovenop van de Ubu NL site die nog bijgewerkt zou moeten worden:

http://wiki.ubuntu-nl.org/NetwerkenEnServers

Offline jan11000

  • Lid
Re: ubuntu desktop als server
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/10, 15:26:48 »
Raid zit gewoon in ubuntu,elke versie! Alleen installeren met raid is verschillend.
Met de alternate cd kun je direct met raid installeren.
Met de desktop zou je bijv eerst ubuntu installeren, dan de raid gaan maken van de overige schijven.

Zelf heb ik ubuntu op een gewone schijf staan, later de raid gemaakt(grafisch), toen lvm erop.
Het begin van de lvm moest nog in textmode gebeuren(de harde schijven aanwijzen die in de lvm komen), hierna kun je weer grafisch lvm instellen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ubuntu desktop als server
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/11, 10:32:53 »
Tegenwoordig kan je via de disk utility (palimpsest, schijfgereedschap) ook een software RAID maken.
Hierna zou je direct daarop kunnen installeren, alles helemaal grafisch.
LVM is leuk als je al wat meer ervaring hebt, maar is in principe niet nodig. Het maakt de boel een stuk ingewikkelder en de extra mogelijkheden gebruik je als beginner toch niet.