Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 12.04 start niet meer.  (gelezen 2398 keer)

Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Gepost op: 2013/05/25, 11:44:46 »
Houston,we have a problem.
Ik was bezig met veranderen van de achtergrond van Grub,d.m.v. een stukje software waar ik even de echte naam van kwijt ben(Grub modifier??),en ik klikte even te vlug op het kruisje terwijl hij nog bezig was met opslaan.Kreeg meteen een systeemfout te zien.Dus ik denk,ok,dat doen we dan nog maar een keer over en dan zou het toch goed moeten zijn.Ik dus opstarten en kreeg alleen die achtergrond te zien en geen enkele tekst.En opstarten doet hij dus ook niet meer.Nou zit ik te internetten d.m.v. de CD,dus wat moet ik nou doen om het weer te laten op starten?Ubuntu 12.04 natuurlijk...
« Laatst bewerkt op: 2013/05/25, 14:37:37 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 strat niet meer.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/25, 11:47:16 »
https://sites.google.com/site/computertip/grub
Grub herinstalleren kun je proberen.

Offline joop905

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 strat niet meer.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/25, 11:49:33 »

Re: Ubuntu 12.04 strat niet meer.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/25, 12:18:29 »
Dat grub herinstalleren heb ik geprobeert,maar mijn Ubuntu staat volgens mij op sdc6.Dus ik kopieer die " formule"  van de helppagina en hup gaat meteen werken zonder dat ik op enter heb gedrukt!En zegt dat die weer is geinstalleerd,op sda5!En zonder problemen..
sudo reboot gedaan en niks verandert.Had ook een schermafdruk gemaakt,maar die kan ik niet meer terug vinden...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu 12.04 strat niet meer.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/25, 12:21:15 »
Moet je wel in het BIOS die betreffende harde schijf (sdc) selecteren als opstartapparaat ;)

Re: Ubuntu 12.04 strat niet meer.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/25, 14:34:53 »
Dat staat die al lang!!Heb al lang Ubuntu gehad hoor.En daar is niks verandert.Bovendien zou Grub dan niet starten.Hij laat helaas nu alleen maar het achtergrond zien en verder niks geen tekst,dus gaat die niet verder.
Dus ook niet na al die commando' s die ik in gevoerd heb naar aanleiding van het herstellen van grub,die de mensen boven hier als link gegeven hebben.Allebei de links hebben dus geen resultaat gehad.
Overigens is Grub al een tijdje niet helemaal goed,want hij zag/ziet windows XP niet meer..

(sdc staat zo wel Ubuntu als Windows op,op hun eigen partitie)
« Laatst bewerkt op: 2013/05/25, 15:06:53 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/25, 16:34:32 »
Probeer van alle hd's te booten, het kan zijn dat je grub op een andere hd gezet hebt, door alle hd's te proberen, dan weet je zeker of het werkt of niet.

Re: Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/25, 22:15:31 »
Je kan toch alleen van een HD booten als er een OS op staat?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/25, 22:22:00 »
Je kan toch alleen van een HD booten als er een OS op staat?
Natuurlijk klopt dit niet.
Je kan 4 hd's hebben, en op hd 1 ubuntu zetten en op hd 3 grub zetten.
Je kan zelfs 4x grub installeren, voor elke hd 1x.

Daarom probeer te booten van alle hd's, dan weet je of het werkt.

Re: Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/25, 22:38:40 »
Ok,van twee kreeg ik de achtergrond van grub,maar geen tekst..De derde kreeg ik te zien,grub loading,no such disk..
En dat deed ik dan door de volgorde van de HD' s te wijzigen in de Bios.

Is Grub niet gewoon manueel te deleten?En dan weer te installeren.Net zo iets als een cookie die een goede werking tegen houd...
« Laatst bewerkt op: 2013/05/25, 22:42:58 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/25, 22:51:14 »
Of dit werkt weet ik niet,

Opstarten livecd,
Dan op je installatie ubuntu/grub, de map zoeken waar grub staat, en deze verwijderen, hier staat vermoed ik info die mee genomen wordt bij herinstallatie. Zoek een handleiding van grub, om te kijken welke mappen gebruikt worden.
(en in het vervolg van grub afblijven).
Dan grub herinstalleren.
https://sites.google.com/site/computertip/grub
Of herinstalleren via supergrub, dit zijn 2 cd's.
1 om tebooten van een win/ubuntu zonder grub.
1 om grub te herinstalleren, met een gemakklijker manier.

Re: Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/26, 13:39:12 »
Ik denk eigenlijk dat dit de oorzaak is waarom het niet werkt,ik moet het filesystem op geven.Maar hoe doe ik dat??Gewoon ext4 er achter werkt dus niet..

(Ook opvallend dat Gparted Windows op sdc1 helemaal niet ziet!)
« Laatst bewerkt op: 2013/05/26, 13:45:29 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/26, 14:34:15 »
Uit jou screenshot heb ik de indruk dat je zomaar lukraak wat probeert. Een beetje gevaarlijk met die sudo ervoor.

Je moet de partitie aankoppelen waar Ubuntu 12.04 op staat (sda6) aan een koppelpunt dat bestaat (/mnt zal bestaan, /mnt/ext4 niet, tenziij je die folder eerst aanmaakt):
sudo mount /dev/sda6 /mnt

Het commando om grub effectief te installeren (als je Ubuntupartitie op /mnt hebt aangekoppelD) is:

sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt

Waar hier /dev/sda staat, moet je de harde schijf invullen vanwaar het systeem opstart. Zou bij jou sda kunnen zijn, maar kan ook /dev/sdb of /dev/sdc zijn.

Re: Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/26, 18:09:58 »
Ik blijf het raar vinden dat je systemen op sdc staan. Normaal is dat sda, dus wat je gedaan hebt bij de installatie is mij een raadsel.
Tja,daar heb ik helemaal geen schuld aan hoor!Dat is zo ooit door de installatie van Ubuntu zo gekomen..
Of het komt door dat  de HD met de twee systemen er op een IDE HD is en de andere Sata op ingangen 1 en 2.Zou natuurlijk als dit allemaal weer goed is,kunnen proberen die Sata op 2 en 3 te zetten.Misschien wordt de IDE dan 1...Oftewel sda1.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/26, 18:29:05 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/26, 18:11:56 »
Uit jou screenshot heb ik de indruk dat je zomaar lukraak wat probeert. Een beetje gevaarlijk met die sudo ervoor.

Je moet de partitie aankoppelen waar Ubuntu 12.04 op staat (sda6) aan een koppelpunt dat bestaat (/mnt zal bestaan, /mnt/ext4 niet, tenziij je die folder eerst aanmaakt):
sudo mount /dev/sda6 /mnt

Het commando om grub effectief te installeren (als je Ubuntupartitie op /mnt hebt aangekoppelD) is:

sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt

Waar hier /dev/sda staat, moet je de harde schijf invullen vanwaar het systeem opstart. Zou bij jou sda kunnen zijn, maar kan ook /dev/sdb of /dev/sdc zijn.
Dat is niet zo maar,dat commando komt van degene die de handleiding gemaakt heeft,ik heb alleen maar ext4 er achter gezet omdat er een filesystem gevraagd werd.En sdc6 (zonder /ext4) heb ik al eerder geprobeert,en dan krijg ik ook de mededeling dat ik een file sytem moet vermelden.(sdc 2 of sdc6 zijn de partities van Ubuntu,maar ik heb ze allebei geprobeert.)

Overigens heb ik het idee dat ik dat commando eigenlijk helemaal niet hoef te doen.Want ik kan gewoon kijken op de HD wat er voor bestanden op staat.Alleen is dat dan met  een bepaald heel lang nummer.Gewoon door op het map icoon te klikken in de starterbalk links.En dan op 30 GB filesystem te klikken.Staat ook het mountsymbool achter.Misschien moet dat er achter?Dat nummer?
« Laatst bewerkt op: 2013/05/26, 18:54:00 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Reactie #15 Gepost op: 2013/05/26, 19:02:23 »
Overigens zie ik dat i.t.t gisteren,nu alleen de Ubuntu partie gemount is,gisteren kon ik nog op de naam van de andere HD's klikken en dan werden die gewoon automatisch gemount.
Dus ik zou,ondanks die vraag van file system vermelding,toch gewoon dat installeercommando voor grub kunnen in voeren?
« Laatst bewerkt op: 2013/05/26, 19:05:18 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Reactie #16 Gepost op: 2013/05/27, 17:06:58 »
Vandaag installeercommando uit gevoerd en natuurlijk op sdc gezet.Kreeg melding no errors.Maar er is helemaal niks verandert,zie nog steeds alleen de achtergrond,en verder niks..
Grubmap is niet te verwijderen,dus dat werkt ook niet. Blijft er alleen nog maar een nieuwe installatie over,met verdwijnen van alle bladwijzers in Firefox?
« Laatst bewerkt op: 2013/05/27, 17:08:47 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Reactie #17 Gepost op: 2013/05/27, 18:15:09 »
Grub map is altijd te verwijderen, via de livecd gaat dit altijd.

Probeer grub te verwijderen via de terminal, wel eerst dit doen https://sites.google.com/site/computertip/grub, dus de mount uitvoeren. Dan grub verwijderen via terminal met apt-remove, en weer herinstalleren. Misschien eerst nog de config of map verwijderen, zodat je geen oude instellingen meeneemt(ge eerst eens lezen waar de config zit). Of dit werkt weet ik niet.
(Wel de goede grub verwijderen, dus niet die van de livecd, maar die op je gewone hd staat).

Of via livecd de grub verwijderen, de map wissen, dan via supergrub grub terug zetten.

Re: Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Reactie #18 Gepost op: 2013/05/27, 20:45:45 »
als je een verse install doet, dan weet je toch zo langzamerhand wel dat je de verborgen mappen .mozilla en .thunderbird even moet bewaren op een sticky, zodat je alles van Firefox en Thunderbird kan bewaren en na verse install weer terug kan zetten?
Dus dat je dan ook je bladwijzers hebt?

Of Firefox sync dat werkt nog mooier vind ik zelf heb je alles weer zoals het was, let op dat je wel even je gegevens voorhand goed noteerd en eventueel even een sync key op usb zet of uitprint.
Mocht je 2 pc's hebben met firefax dan kan altijd via de andere pc de nieuwe firefox sync worden geactiveerd.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Reactie #19 Gepost op: 2013/05/27, 21:35:23 »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Reactie #20 Gepost op: 2013/05/27, 22:50:29 »
Grub map is altijd te verwijderen, via de livecd gaat dit altijd.

Probeer grub te verwijderen via de terminal, wel eerst dit doen https://sites.google.com/site/computertip/grub, dus de mount uitvoeren. Dan grub verwijderen via terminal met apt-remove, en weer herinstalleren. Misschien eerst nog de config of map verwijderen, zodat je geen oude instellingen meeneemt(ge eerst eens lezen waar de config zit). Of dit werkt weet ik niet.
(Wel de goede grub verwijderen, dus niet die van de livecd, maar die op je gewone hd staat).

Of via livecd de grub verwijderen, de map wissen, dan via supergrub grub terug zetten.
Nee!Gaat niet!Als ik met rechts klik zie ik in het menu cut als grijs en dus niet werkend.En de HD is gemount!Kan het wel copieren en op een andere gemounte HD pasten.Maar verwijderen dus niet.Ik heb het ook met  sudo nautilus geprobeert en dan kreeg ik te zien dat ik niet de rechten had.En dat is echt de grub van de geinstalleerde Ubuntu,niet van de Live CD..
Ik heb het niet via de terminal gedaan omdat ik dat niet weet,hoe doe je dat dan?Gewoon sudo apt remove?Lijkt me dat hij iets anders verwijdert?
« Laatst bewerkt op: 2013/05/27, 22:52:50 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Reactie #21 Gepost op: 2013/05/27, 22:54:09 »
als je een verse install doet, dan weet je toch zo langzamerhand wel dat je de verborgen mappen .mozilla en .thunderbird even moet bewaren op een sticky, zodat je alles van Firefox en Thunderbird kan bewaren en na verse install weer terug kan zetten?
Dus dat je dan ook je bladwijzers hebt?
Ik kom niet eens in de map Mozilla!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Reactie #22 Gepost op: 2013/05/27, 22:56:10 »
http://www.supergrubdisk.org/rescatux/

rescatux uitproberen ?
Dat zal je dan eerst moeten downloaden en branden?Doet LiveCD dat ook?Filmpjes werken ook al niet,dus waarom dat wel??
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline wermic

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 start niet meer.
« Reactie #23 Gepost op: 2013/05/27, 23:16:32 »
Volgens je screenshot heb je op sdc geen rootsysteem, waar dan wel ? En grafische progs niet met sudo opstarten maar met gksu, anders ben je je rechten op mappen misschien aan root kwijt.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/27, 23:25:10 door wermic »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 strat niet meer.
« Reactie #24 Gepost op: 2013/05/28, 19:09:04 »
(sdc staat zo wel Ubuntu als Windows op,op hun eigen partitie)

Zeker weten.....? Staan die niet 'gewoon' op sda? 't Is al eerder gezegd, maar een besturingssysteem op de derde harde schijf in het systeem (alhoewel sdc ook een externe harde schijf of usb-stick zou kunnen zijn) is niet helemaal 'gewoon'. Kan me niet voorstellen dat Ubuntu dit 'zelf' gedaan heeft, zoals je ergens schrijft.

Overigens, je bent nu al drie dagen bezig met uitvinden waar Ubuntu staat. Had je met de live-cd en (bijvoorbeeld) een usb-stick een back-up gemaakt van de verborgen mappen van Firefox en Thunderbird, en had je daarna een verse installatie van Ubuntu gedaan, dan was je al lang en breed klaar geweest. 8-)