Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: keuze webcam voor ubuntu  (gelezen 7203 keer)

keuze webcam voor ubuntu
« Gepost op: 2008/10/20, 19:07:16 »
dag allemaal,

wie kan mij vertellen welke webcam ik het beste kan gebruiken bij ubuntu.
ik heb een webcam, maar altijd gedonmder met de installatie.
wil gewoon een "-deb"-file of iets dergelijks.

hans

keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/20, 20:00:00 »
Wat voor een webcam heb je? Kijk anders eens in Synaptic voor Easycam2 dit programma als deze je webcam herkent installeert deze de juiste driver. Het is wel in het Frans, zelfs ik kon er mee wegkomen en mijn kennis van Frans is echt niet groot.
Zelf heb ik een Logitech Messenger.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline joop905

  • Lid
keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/20, 20:27:24 »
Of probeer het eens met camorama
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer

GrJ.

keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/21, 17:25:06 »
dank allereerst voor de antwoorden, camorama is actief, easycam2 wordt niet gevonden.
easycam2 wilde eerst niet binnen komen maar is nu ok
dank, hopelijk zal in de volgende aflevering van ubuntu dit soort software genakkelijker te installeren zijn

hans

keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/21, 18:06:34 »
Zelf heb ik een goedkope Logitech QuickCam Express, werkt meteen na aansluiten, maar werkt niet in Flash.

keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/21, 19:46:55 »
dag cumulus, die heb ik dus ook
maar krijg het ding niet goed aan de praat
dus op zoek naar iets anders
er zijn enkele aardige aanbiedingen zoals bij sweex, maar dat werkte bij mij ook niet en sweex ondersteutn zegt men geen ubuntu/linux

dank overigens

hans

keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/21, 19:49:14 »
Wat de mensen bij de ondersteuningsafdeling zeggen klopt meestal niet. De ene keer zeggen ze dat het wel werkt, de andere keer niet. Werk je trouwens met 8.04 of met 8.10? In 8.10 werkt ie namelijk zeer goed, of dat in 8.04 ook zo is weet ik niet.

keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/21, 20:22:51 »
ik heb nog hardy heron, dus 8.4 en wacht op 8.10 en hoop dat daar meer mogelijkheden aanwezig zijn.
anders wordt het toch weer aanklooien met.gz of dergelijke files.
zal als 8.10 er officieel is e.e.a. uitproberen.

dank je voor het antwoord.

hans

keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/21, 23:35:57 »
Citaat van: dutch1
dank allereerst voor de antwoorden, camorama is actief, easycam2 wordt niet gevonden.
easycam2 wilde eerst niet binnen komen maar is nu ok
dank, hopelijk zal in de volgende aflevering van ubuntu dit soort software genakkelijker te installeren zijn

hans
Sorry Hans ik vergeet wel eens dat ik met 8.10 Beta werk en niet alle programma's in de vorige versies zitten. Ik maak wel veelvuldig gebruik van deze site van Ubuntu http://packages.ubuntu.com/ om bijv. een pakket te downloaden van een oudere versie van Ubuntu, laatst nog kdetv vanuit 7.10 gedownload omdat de nieuwe versie geen kanalen onthield. Anders om is ook mogelijk.
Tot op heden werkt alles naar behoren en mocht het niet zo zijn kan je het pakket weer verwijderen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jespdj

  • Lid
keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/23, 14:08:14 »
Ik heb op mijn desktop PC ook een Logitech QuickCam, werkt zonder dat er iets voor hoeft te worden geïnstalleerd (op Ubuntu 7.10 en 8.04). Werkt ook goed met Skype.

Ik had eerst en Microsoft VX-3000, maar die was op geen enkele manier (goed) werkend te krijgen.

De meeste fabrikanten van hardware durven geen officiële uitspraken te doen over of hun hardware met Linux werkt of niet, dus je zult in de winkel moeilijk spullen vinden waar op de doos staat dat 't werkt met Linux.

Er zijn twee versies van de Linux interface voor videoapparaten: Video4Linux (V4L) en Video4Linux2 (V4L2). Sommige webcams werken alleen met één van de twee interfaces, en sommige programma's werken ook alleen maar met één van de twee. Bijvoorbeeld Camorama gebruikt het oude V4L als ik het me goed herinner. Als Camorama niet werkt, probeer dan het programma Cheese eens, volgens mij maakt dat gebruik van V4L2.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline massimo21

  • Lid
keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/25, 19:22:25 »
Ik heb zelf een logitech quickcam E2500 geprobeert en het werkt gewoon niet.
niet op 8.04 en niet op 8.10, dus let maar op als jullie quickcam zeggen want er bestaan verschillende (messenger, express enz...)
ik zou dus graag een webcam willen copen maar zou een niet te dure willen copen en zou graag willen dat die ook onmiddelijk na het inpluggen werkt.
mischien kan iemand mij eentje aanwijzen.
Bedankt

keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/25, 22:10:04 »
Ik heb de Quikcam Messenger, via Easycam2 geïnstalleerd, zit in 8.10 in Synaptic, is in het Frans, zelfs ik kon het installeren met mijn minime kennis van Frans. Vind alleen het beeld erg naar blauw nijgen met de standaard instellingen, maar ja je kan ook niet veel verwachten van zo'n goedkope webcam.
Met ingebouwde microfoon.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jespdj

  • Lid
keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/25, 22:27:36 »
Het probleem is dat Logitech ontzettend veel modellen heeft en die noemen ze allemaal QuickCam . Ik weet niet meer precies welk model ik heb, ik heb geprobeerd 'm op de website van Logitech op te zoeken maar hij staat er niet bij (zal wel inmiddels een oud model zijn).

Er is één meneer, profession Michel Xhaard (een Fransman) die Linux drivers schrijft voor veel webcams. Je kunt hier zijn lijst van ondersteunde webcams zien: http://mxhaard.free.fr/spca5xx.html

Ik weet niet of de lijst 100% betrouwbaar is, want de Microsoft VX-3000 staat er ook bij, de webcam die ik eerst had en die niet werkte. (Maar dat is ook weer een tijd geleden, misschien zou 'ie met de nieuwste drivers wel werken...).
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline massimo21

  • Lid
keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/26, 09:58:22 »
heeft iemand van jullie de quickcam chat of de quickcam express geprobeerd op kubuntu intrepid ? (kopete en skype)
hebben ze ingeboude micro?
alvast bedankt

Offline massimo21

  • Lid
keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/29, 17:53:40 »
Ik heb pas de quickcam E3500 gekocht en deze werkt dus perfect op skype en werkt ook op kopete (alleen dat ik de helderheid en contrast een beetje heb moeten aanpassen) gewoon ingestoken en dat was het.
Als ik goed heb begrepen ben je altij veilig als linux gebruiker als je een uvc webcam koopt. Bij logitech staat het op de doos vermeld.
ik hoop zo meerdere mensen te helpen
Groetjes

nom001

  • Gast
keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/01, 02:47:35 »
Citaat van: Gijsbert
Ik heb de Quikcam Messenger, via Easycam2 geïnstalleerd, zit in 8.10 in Synaptic, is in het Frans, zelfs ik kon het installeren met mijn minime kennis van Frans. Vind alleen het beeld erg naar blauw nijgen met de standaard instellingen, maar ja je kan ook niet veel verwachten van zo'n goedkope webcam.
Met ingebouwde microfoon.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Ik kom (denk ik net als vele anderen) Easycam2 NIET tegen in synaptic. Is er een site waar dit vandaan te halen valt?

keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/01, 22:22:01 »
Dat kan kloppen je moet ook een paar bronnen toevoegen.
Is in het Frans, maar zelfs ik met mijn uitermate beperkte kennis van het Frans kreeg het voor elkaar. Mocht het toch niet lukken, post dan weer.
http://forum.ubuntu-fr.org/viewtopic.php?id=16670
In de witte vakjes waar code instaat, die tekst in de terminal invoeren. Zorg wel dat Synaptic en de pakketmanager niet actief zijn, anders lukt het niet. Succes.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

nom001

  • Gast
keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/01, 22:34:42 »
Citaat van: Gijsbert
Dat kan kloppen je moet ook een paar bronnen toevoegen.
Is in het Frans, maar zelfs ik met mijn uitermate beperkte kennis van het Frans kreeg het voor elkaar. Mocht het toch niet lukken, post dan weer.
http://forum.ubuntu-fr.org/viewtopic.php?id=16670
In de witte vakjes waar code instaat, die tekst in de terminal invoeren. Zorg wel dat Synaptic en de pakketmanager niet actief zijn, anders lukt het niet. Succes.

Met vriendelijke groet,

Gijs
ff gekeken en ik zie staan....hardy heron.
ik gebruik nu intrepid.
Werkt die link dan ook (deb http://blognux.free.fr/ubuntu hardy main & deb-src http://blognux.free.fr/ubuntu hardy main)? Ik neem aan dat deze 2 in de software bron gedeelte moet worden opgenomen??

keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/01, 23:33:40 »
Inderdaad opnemen in de software bronnen, het tweede tablad en beneden op toevoegen drukken en de bron invullen in het pop up schermpje. Terminal kan ook wat je het liefste hebt.
Je kan proberen om hardy te vervangen door intrepid, ik weet eigenlijk niet of ze al zover zijn. Maar hardy werkt ook. Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/02, 13:41:22 »
hallo allemaal,
ben inmisdels in zovere wijzer geworden dat ik begrijp dat er meerdere mensen zijn met mijn probleem

ik heb nu echter een heel andere vraag of opmerking.
er wordt gesproken over cheese en camorama.
moet ikm het zo zien dat deze programmaś bij het gebruik van b.v. skype de funnctie van webcam overnemen?

een senior,lol

hans

keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2008/11/02, 22:04:34 »
Nee, Cheese en camorama zijn op zich zelf staande programma's. De webcam moet je in Skype nog instellen, niet de driver hoor. :)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

keuze webcam voor ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2008/11/03, 15:18:15 »
Dag Gijs,

Dank voor je antwoord als eerste.
Ik vraag me wel af wat de functie is van deze programmaś naast het maken van fotoś.
Ik zou de webcam m.n. gebruiken op MSN, of Ekiga, mocht ik dat gebruiken.
Dat is in feite ook de reden van mijn vraagstellingen hier.

Hans