Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Nautilus standaard Documenten laten openen  (gelezen 319 keer)

Hoe Nautilus standaard Documenten laten openen
« Gepost op: 2016/10/05, 11:25:29 »
Als ik op  Bestanden (Nautilus) klik in het Unity-zijpaneel, dan opent de Persoonlijke map (/home/william). Daar heb ik echter niets aan want al mijn data staan op een afzonderlijke partitie. Ik zou willen dat Documents opent (/media/sda3/Users/William/Documents).
In Ubuntu 14.04 lukte het met onderstaande code. In Ubuntu 16.04 gaat dat niet meer.
Als ik HOME/.local/share/applications/nautilus.desktop open, dan krijg ik de melding:"Onvertrouwde toepassingsstarter".

Kopieer de Nautilus starter naar de correcte lokale map zodat er geen systeembestanden aangepast moeten worden.
cp /usr/share/applications/nautilus.desktop $HOME/.local/share/applications/
Open het gekopieerde bestand met de teksteditor.
gedit $HOME/.local/share/applications/nautilus.desktop
Verander de exec-regels naar het juiste commande.
Op de 4de lijn:
Exec=nautilus /media/sda3/Users/William/Documents %UOp de voorlaatste lijn:
Exec=nautilus /media/sda3/Users/William/Documents
Bestand opslaan en even afmelden en aanmelden

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89209.msg956858#new
« Laatst bewerkt op: 2016/10/05, 15:15:46 door Willibuntu »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe Nautilus standaard Documenten laten openen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/05, 12:17:23 »
Maak gewoon een link in je standaard home map,
dus ubuntu opent bepaalde map die standaard is,
maak daar een link van je extra partitie.

Zelf zet ik extra partities altijd in fstab, dan zijn ze altijd tijdens booten gekoppeld,
en ze staan in de verkenner.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe Nautilus standaard Documenten laten openen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/05, 12:27:54 »
Als je het op jou manier wil blijven doen, maak dan nautilus.desktop bestandje in je .local/share/applications uitvoerbaar.

Re: Hoe Nautilus standaard Documenten laten openen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/05, 12:34:42 »
Citaat
maak dan nautilus.desktop bestandje in je .local/share/applications uitvoerbaar

Hoe doe je dat?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe Nautilus standaard Documenten laten openen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/05, 12:48:59 »
Op de gewone manier. Vind je bestandje in de betreffende folder: zet eerst "toon verborgen bestanden aan":  de folder .local is immers een verborgen folder in je home folder (punt voor de naam maakt een bestand verborgen). Onder .local vindt je share, daarin applications, en daarin bevind het bestand nautilus.desktop zich. Rechts-klik erop, en in eigenschappen tab Rechten (Permissions in het Engels, de tweede tab aanvinken dat het bestand kan uitgevoerd worden.

Re: Hoe Nautilus standaard Documenten laten openen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/05, 13:03:25 »
Helaas, het werkt nog steeds niet... :(

Re: Hoe Nautilus standaard Documenten laten openen
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/05, 14:09:31 »
Kan ik het systeembestand /usr/share/applications/nautilus.desktop niet aanpassen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe Nautilus standaard Documenten laten openen
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/05, 14:24:40 »
De shortcut in je applications folder moet het doen as je erop dubbelklikt. In de laucher blijft echter de globale versie in /user/share/applications actief (ook na een herstart). Sleep je lokale shortcut naar de Unity laucher en verwijder het oorspronkelijk Nautilus icoon uit de launcher.

Perfect is dit ook niet, want als je nautilus via de zoekfunctie opstart, wordt verschijnt opnieuw de globale. De globale versie aanpassen zal dit oplossen, maar dan mag je geen andere gebruikers op je systeem hebben, anders breekt het voor hen.

Werken met een link zoals jan1100 zegt, is de beste oplossing. Als je je Documents toch niet gebruikt, knikker die weg en vervang die door een symbolische link met naam "Documents" die verwijst naar je nas. Je maakt zo een link gemakkelijk aan door de bestemming (je nas) te verslepen naar je home folder terwijl je Ctrl+Shift ingedrukt houdt. Eens je loslaat, wordt de link aangemaakt. Hernoem die naar "Documents" en klaar. Zo een symbolische link gedraagt zich praktisch net hetzelfde als een "echte" folder.

Re: Hoe Nautilus standaard Documenten laten openen
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/05, 15:14:39 »
Het werkt perfect! Bedankt Vanadium.  :D
Het doel was in één handeling in de documenten te zitten.
De oplossing met symbolische link is twee selecties.
Twee selecties had ik al met:
- Data partitie automatisch aangekoppeld met /etc/fstab
- Pad systeemmappen verlegd met .config/user-dirs.dirs
« Laatst bewerkt op: 2016/10/05, 15:16:47 door Willibuntu »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe Nautilus standaard Documenten laten openen
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/05, 15:56:03 »
Om met één klik je Documenten, en niet je home te openen, moet je inderdaad wel de launcher aanpassen. Een eigen launcher neerzetten wordt in Unity eigenlijk niet sterk ondersteund: je moet al zelf de desktop bestanden aanpassen.