Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Na update naar nieuw release start WindowsXp niet meer...  (gelezen 1927 keer)

Offline Boheemen

  • Lid
Na update naar nieuw release start WindowsXp niet meer. Windows is aanwezig in het opstartmenu. Bij het aanklikken hiervan wordt het systeem herstart!  
Alles van WindowsXP blijkt nog wel aanwezig te zijn. Er is blijkbaar iets mis met de nieuwe GRUB. Ik heb de documentatie daarover zover als mijn kennis strekt, gelezen en enkele herstelpogingen gedaan maar het werkt niet.
Hoe kan ik Windows meer starten???

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 2010/06/03, 19:06:15 door Boheemen »

Re: Na update naar nieuw release start WindowsXp niet meer...
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/02, 11:00:21 »
Open een terminal(onder Hulpmiddelen) en type de volgende commando's een voor een in:
sudo os-prober
sudo update-grub

Je moet na het eerste commando een Enter geven dan moet je je wachtwoord invullen, hier zie je niets van, geen sterretjesballetjes,o.i.d. en weer op Enter drukken, vervolgens wachten tot de terminal gereed is, tot de knipperende cursor verschijnt. Vervolgens het tweede commando, meestal hoef je het wachtwoord niet opnieuw in te voeren i.v.m. de tijd dat je als root ingelogd bent.
Hierna de Pc opnieuw opstarten, lukt het nu wel?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Boheemen

  • Lid
Re: Na update naar nieuw release start WindowsXp niet meer...
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/02, 11:16:01 »
Dat heb ik gedaan (voordat ik mijn probleem op forum plaatste) maar dat geeft geen verbetering. Ik denk dat ik de fout ben ingegaan op het volgende punt tijdens de installatie:

Er wordt gevraagd op welke schijf (sda, sdb, enz.) grub geplaatst moet worden.Gebruik de pijltjestoetsen om een keuze te maken en gebruik de spatiebalk om de keuze te bevestigen. Ga met de Tab  toets naar OK en druk op Enter.
file:///home/hans/Bureaublad/grub2.select.boot.1004b1.png

    *
(Hier staat een afb. volgens: documentatie - GRUB 2)
      grub2.select.boot.1004b1.png

<!> LET OP: Er moet een keuze gemaakt worden. Als dit NIET wordt gedaan ZAL het systeem geen opstart menu meer tonen! Bij een dual boot met WindowsXP of Vista kunnen aanvullende stapen nodig zijn om deze te starten.

(!) Installeer GRUB altijd op een schijf (in het voorbeeld /dev/sda) en alleen voor uitzonderlijke situaties op een schijfpartitie (hier /dev/sda1, /dev/sda2, /dev/sda5). Een uitzondering is bijvoorbeeld een installatie met het Wubi programma.

(!) Bij twijfel kunnen (niet aanbevolen!) alle schijven en schijfpartities worden geselecteerd.

Grub is nu vervangen door GRUB 2. De oude configuratiebestanden zijn bewaard in de map /boot/grub met de naam menu.lst*


Daar ben ik wat al te makkelijk over heen gelopen en heb de optie gekozen: "Bij twijfel ....enz" Verder heb ik gepoogd de oude menu.lst te vinden maar het is mij niet duidelijk hoe ik in de map:  /boot/grub kan komen. Ik kan deze map niet vinden. 

gr. Hans

Re: Na update naar nieuw release start WindowsXp niet meer...
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/02, 11:31:07 »
Het kan natuurlijk zijn dat de Grub2 op een ander schijf staat. Dit is makkelijk na te gaan door in de BIOS de opstart volgorde te veranderen. Je komt in de BIOS door tijdens het opstarten op DEL of F2. De juiste toets komt meestal onder aan in beeld te staan als je de PC opstart.
Helpt dit niet kan je Grub2 opnieuw installeren, kan je ook gelijk doen als je wilt.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Boheemen

  • Lid
Re: Na update naar nieuw release start WindowsXp niet meer...
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/02, 14:18:25 »
Beide suggesties heb ik uitgevoerd en het resultaat is nu nog slechter geworden...! Misschien ben ik niet geheel duidelijk geweest in de omschrijving van het probleem.

Na het starten van de computer verschijnt het menu met daarin Linux en WindowsXP. Linux kan gekozen worden en werkt daarna goed. Windows kon ik aanklikken waarna het systeem automatisch en onbedoeld opnieuw een re-boot deed. Dat is nu ook niet meer mogelijk. Als ik nu Windows in het menu aanklik, begint de cursor te knipperen in de l-bovenhoek. Dat duurt tot in de eeuwigheid.
Al deze ellende is gekomen ná update van Linux met het nieuwste release. Windows + alle bestanden daarin kan ik via Linux "zien"; dus er is niets weg. Het lijkt mij alsof Windows iets kwijt is waardoor het niet meer wil booten of niet meer bootable is. Het MBR kan het niet zijn omdat dat slechts een maal op elke HD staat. 

Wie weet raad?
Gr Hans

Re: Na update naar nieuw release start WindowsXp niet meer...
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/02, 15:19:46 »
Herstel dan de MBR voor Windows, dan kan je controleren of er inderdaad iets met je Windows installatie aan de hand is.
http://wiki.ubuntu-nl.org/GrubVerwijdering
Nog even een vraag heb je een dualboot(Ubuntu + Windows naast elkaar) of heb je een Wubi installatie(Ubuntu binnen Windows geinstalleerd)?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/02, 15:22:11 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Na update naar nieuw release start WindowsXp niet meer...
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/02, 15:47:05 »
Dit is een fout in Grub die op het laatst is hersteld door images toe te voegen  (het bestaande systeem dat op de pc staat wordt niet getoond bij een dual of multi boot )

Aangezien je een update uitgevoerd heb is het denkbaar dat deze fout er nog in zit.
Ik zou adviseren om de laatste images binnen te halen http://releases.ubuntu.com/lucid/ en deze opnieuw te installeren
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Boheemen

  • Lid
Re: Na update naar nieuw release start WindowsXp niet meer...
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/02, 16:13:27 »
Gijsbrecht,

Ik heb een Dual boot system. Maar ik heb nog een vraag: Je adviseert mij GRUB te verwijderen en de MBR op de windows partitie te herstellen. Bij een eerdere gelegenheid heb ik dat geprobeerd volgens de beschrijving waar je naar linked. In die beschrijving wordt gesproken over het "Administrator password". Ik heb me toen suf gezocht en het niet kunnen vinden. Toch moet dat volgens mij een default password zijn. Weet jij wat dat is?
alvast bedankt
 Hans

Re: Na update naar nieuw release start WindowsXp niet meer...
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/02, 16:59:12 »
Welk account van je pc heeft beheers rechten?
Wat is het wachtwoord van dat account?

Weet je deze 2 vragen te beantwoorden, dan heb je het wachtwoord dat je moet invoeren.

Bij Windows XP heeft het standaard Administrator account dat geloof ik bij de Home uitvoering zat geen wachtwoord. Dan klik je op ok of je toetst enter in.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Na update naar nieuw release start WindowsXp niet meer...
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/02, 17:08:57 »
@ Boheemen Volgens mij wordt er gedoeld op het password wat degene die de Windows installatie heeft gedaan en daarmee de rechten heeft om instellingen, programma's installeren, etc. Als je zelf de installatie hebt gedaan en geen wachtwoord opgegeven hebt, dus Windows opstart zonder wachtwoord, zou jij hier geen wachtwoord op hoeven te geven en gewoon op ENTER kunnen drukken.
Lukt dit niet kan je ook de Ultimate Bootcd gebruiken. http://www.ultimatebootcd.com/ Daar staan tooltjes op om o.a. je MBR te herstellen. Ik neem aan dat je toch even wilt zien of je Windows normaal boot.

@ Vincentlaborant  je was me voor. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Boheemen

  • Lid
Re: Na update naar nieuw release start WindowsXp niet meer...
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/02, 19:58:36 »
Bedankt voor de uitleg over het administrator PW. Als dit niet is toegepast, geef je gewoon ENTER...

WindowsXP werkt weer! Na controle blijkt alles van Linux nog aanwezig dus moet het eenvoudig zijn de GRUB te installeren. Dat heb ik gedaan met een installatie DVD (Demo mode) en vervolgens m.b.v. terminal de volgende commando's ingeklopt:

sudo os-prober   
sudo update-grub

Helaas! Ik krijg bij het 2e commando een error waaruit blijkt dat een device niet gevonden kan worden.
Ik kan besluiten Linux rel. 10 opnieuw te installeren (zonder format) om alles weer werkend te krijgen maar er zal best een andere manier zijn...?

gr. Hans

Re: Na update naar nieuw release start WindowsXp niet meer...
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/02, 20:46:08 »
Nee, nu moet je via de live-cd dit doen http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD en dan pas als Windows niet gezien wordt vanuit je geïnstalleerde Ubuntu:
sudo os-prober   
sudo update-grub
Soms slaat Grub een Besturingssysteem over, ongeacht welk, in eerste instantie.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Na update naar nieuw release start WindowsXp niet meer...
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/02, 20:56:42 »
Dual-booting
Citaat
Following this thread on the forums, users have seemed to come up with a Karmic work around for fixing your dual-boot problems...
$ sudo apt-get install --reinstall libdebian-installer4
$ sudo os-prober
$ sudo update-grub
Error 15 - File not found
Citaat
This error means that while grub2 is installed to /boot your Master Boot Record ( mbr ) still contains grub legacy. This can happen if you don't select your drive when running "sudo update-from-grub-legacy".
Citaat
#First, obtain a copy of the latest Ubuntu LiveCD and boot it. Please note that the Live CD must be the same as the system you are fixing - either 32-bit or 64-bit (if not then the chroot will fail).
#Open a terminal and type
$ sudo fdisk -lNow, you need to remember which device listed is your linux distribution, for reference, /dev/sda1 will be used. Now we need to mount the filesystem to /mnt
$ sudo mount /dev/sda1 /mntIf you have /boot on a separate partition, that need's to be mounted aswell. For reference, /dev/sda2 will be used.
$ sudo mount /dev/sda2 /mnt/boot#Make sure you don't mix these up, pay attention to the output of FDISK
#Now mount the rest of your devices and some other things needed in the chroot
$ sudo mount --bind /dev /mnt/dev
$ sudo mount --bind /proc /mnt/proc
$ sudo mount --bind /sys /mnt/sys
Now chroot into your system
$ sudo chroot /mnt# You should be chroot'd into your system as root, you can now run commands as root, without the need for sudo.
#Tell grub what drive it should install itself to (press space bar to select a drive and don't continue without selecting one)
$ dpkg-reconfigure grub-pc# Press Ctrl+D to exit out of the chroot.
#Once you exit back to your regular console, undo all the mounting
$ sudo umount /mnt/dev
$ sudo umount /mnt/proc
$ sudo umount /mnt/sys
$ sudo umount /mnt
And you should be free to restart your system right into GRUB 2 and then into your system installation.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Boheemen

  • Lid
Re: Na update naar nieuw release start WindowsXp niet meer...
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/02, 21:00:35 »
Gijsbert,

(Sorry dat ik eerder je naam verkeerd spelde)
Direkt na mijn laatste antwoord heb ik uitgevoerd wat jij nu ook schrijft. Dat was de laatste stap. Alles werkt weer.

Bedankt voor je hulp (en ook de anderen) en dit probleem is hierbij afgesloten.

Gr, Hans

Re: Na update naar nieuw release start WindowsXp niet meer...
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/02, 22:28:03 »
Ach, maakt niet uit, what is in a name. ;) Als jij maar geholpen bent, dat is het belangrijkste. :)

O ja, zet even in het eerste bericht [Opgelost] voor de titel.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/02, 22:30:00 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.