Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samba, Samba4 of NFS  (gelezen 4422 keer)

Offline Roos

  • Lid
Samba, Samba4 of NFS
« Gepost op: 2009/01/25, 15:51:00 »
Hi,

Ik heb op dit moment mijn hele netwerk sharen via Samba.
Nu hoor ik goede dingen over Samba4 en kwam bij mij dus de vraag op voor het delen van bestanden, printer en scanner:
Wie heeft er ervaring met Samba4?
En is bestandsoverdracht via NFS sneller? (100 Mb Netwerk, maar nooit meer als 2,8 Mbyte transfer snif)
Deze vraag wordt ietwat dringender als ik de Terrabyte HD toevoeg aan mijn mediaserver om hem ook als centrale Backup server te laten functioneren.
Is een combinatie mogelijk?
In iedergeval is er geen (makkelijke) share optie via Nautilus die ging vrolijk fluitend de oude samba installeren.. Zucht.

Ik weet het, een verwarde post, maar ben ook al weer te lang bezig deze jaunty afdeling op mijn pc te herstellen na mijn poging Nvidia 180.22 te gebruiken  ???(dus wederom een herinstallatie).

Wilco

Re: Samba, Samba4 of NFS
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/25, 16:41:45 »
De snelheid op je netwerk hangt af van je router of switch die je gebruikt.
Evenals de snelheid waarmee je naar die mediaserver dingen verstuurd.
Meestal zit daar een langzame NIC in en of een langzame cpu....

Wat ook een heel verschil uitmaakt is of je losse files verstuurd of ingepakte files,
die laatste gaan veel sneller.

WBT Samba ?
Geen ervaring mee, ik installeer het via de repro's en het werkt goed verder,.... dus??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline siegi

  • Lid
Re: Samba, Samba4 of NFS
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/25, 16:54:44 »
Ik gebruik voor mijn netwerk nfs, en zit hier toch aan een transfer snelheid van 10MB/s a 11MB/s.
Misschien heeft het er wat mee te maken hoe je de nfs partitie mount, welke opties gebruik je?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Samba, Samba4 of NFS
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/25, 17:31:40 »
Samba is wel trager, is mijn ervaring, maar is wel de (enige?) oplossing als je ook Windows-pc's in je netwerk hebt.
NFS is het makkelijkst om op te zetten en een stuk sneller.

Offline siegi

  • Lid
Re: Samba, Samba4 of NFS
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/25, 17:50:40 »
@johan nfs werkt bij mijn weten ook op windows.
http://support.microsoft.com/kb/324055

Offline Roos

  • Lid
Re: Samba, Samba4 of NFS
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/25, 19:21:24 »
Ik gebruik voor mijn netwerk nfs, en zit hier toch aan een transfer snelheid van 10MB/s a 11MB/s.
Misschien heeft het er wat mee te maken hoe je de nfs partitie mount, welke opties gebruik je?


Ik ga een grote HD aan de media server toevoegen, (ik denk dus als NFS) en die dan gebruiken voor automatische backups van alle systemen binnen het netwerk. Zit alleen te twijfelen de rest van de server ook als NFS te gaan gebruiken, omdat ik dan hoop de stream snelheid omhoog te krijgen (bij HD content geen overbodige luxe)
Ik heb alleen geen idee hoe goed samba samenleeft binnen het netwerk met nfs, vandaar mijn vraag, en de stille hoop dat iemand me meer ervaringen kon laten weten met samba4.

Bestaande opties zijn er dus (nog) niet..

Wilco

Offline ivo

  • Lid
Re: Samba, Samba4 of NFS
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/25, 22:11:19 »

En is bestandsoverdracht via NFS sneller? (100 Mb Netwerk, maar nooit meer als 2,8 Mbyte transfer snif)


Kun je mij uitleggen (of waar kan ik er wat over vinden) wat je met die 2,8 bedoelt?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline siegi

  • Lid
Re: Samba, Samba4 of NFS
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/25, 22:14:58 »
NFS en samba kunnen perfect naast elkaar worden gebruikt.
Ik zou zelf niet weten waarom je eender welke samba zou toepassen als je geen windows in je netwerk hebt.
Normaal zou rechtse klik share ook moeten gaan met nfs, zelf zet ik ze handmatig in /etc/export

Re: Samba, Samba4 of NFS
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/25, 22:16:44 »
Weet iemand wat de verbeteringen zijn in Samba4?

Offline siegi

  • Lid
Re: Samba, Samba4 of NFS
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/25, 22:19:12 »
Weet iemand wat de verbeteringen zijn in Samba4?
google? http://wiki.samba.org/index.php/Samba4

Re: Samba, Samba4 of NFS
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/25, 22:20:18 »
Dankjewel :) Een hele hoop mooie verbeteringen zo te zien :)

Offline Roos

  • Lid
Re: Samba, Samba4 of NFS
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/26, 12:34:42 »

En is bestandsoverdracht via NFS sneller? (100 Mb Netwerk, maar nooit meer als 2,8 Mbyte transfer snif)


Kun je mij uitleggen (of waar kan ik er wat over vinden) wat je met die 2,8 bedoelt?


Erhm, file van media server af plukken, (of er naar  toe sturen)  resulteert dus in maximaal 2,8 MB per sec, wat x8 22.4 Mb per sec is, geen 100 (12,5 MB)

Offline Roos

  • Lid
Re: Samba, Samba4 of NFS
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/26, 12:39:43 »
NFS en samba kunnen perfect naast elkaar worden gebruikt.
Ik zou zelf niet weten waarom je eender welke samba zou toepassen als je geen windows in je netwerk hebt.
Normaal zou rechtse klik share ook moeten gaan met nfs, zelf zet ik ze handmatig in /etc/export


Dat is mooi ;-) Stiefzoon draait met Windows, kan niet wennen aan Linux, vooral omdat zijn studiegenoten een bepaald Voip programma gebruiken dat alleen onder windows draait heb ik me wijs laten maken. O ja, hij zecht dat Guild Wars slecht (haperend) draait onder Wine.
En gaat printer sharing niet altijd via Samba?  ??? domme vraag misschien ;-P

Offline siegi

  • Lid
Re: Samba, Samba4 of NFS
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/26, 12:52:17 »
Printer sharing tussen linux pc's kan je gewoon zonder extra service doen. Normaal draai je altijd een cups servers, deze ondersteund ipp (internet printing protocol).
En ik dacht dat je ook zonder veel moeite windows kon laten printen via ipp.

Je zal wel de configuratie moeten aanpassen, want standaard is de cups server alleen bereikbaar vanuit localhost. 
« Laatst bewerkt op: 2009/01/26, 12:54:25 door siegi »

Re: Samba, Samba4 of NFS
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/26, 13:10:04 »
Een hele simpele manier om printers en bestanden te delen: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=806699

Offline Roos

  • Lid
Re: Samba, Samba4 of NFS
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/26, 16:21:36 »
Een hele simpele manier om printers en bestanden te delen: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=806699

Bedankt! Nuttig leesvoer, ik heb nu genoeg info om een en ander uit te puzzlen, nu alleen niet vergeten alle .conf files eerste te backuppen ;-P

Wilco