Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schermresolutie te laag  (gelezen 972 keer)

Offline Stan

  • Lid
Schermresolutie te laag
« Gepost op: 2008/06/13, 08:42:27 »
Ik heb Ubuntu geïnstalleerd op een Pentium IV 3.0 GHz en dat draait vele malen sneller dan Windows XP. Dus het is zeker een goede stap geweest. Het OS is heel logisch, alles wijst zich vanzelf.
Alleen aan 1 ding kom ik niet uit. Het scherm wat aan de computer hangt kon onder Windows fijn een resolutie aan van 1280x1024, maar nu onder Ubuntu is het hoogste wat het scherm kan weergeven 1280x800, en dat is echt een geen plezierige resolutie, dus heb ik 'm teruggezet op 1024x768, maar dat is weer niet iets te groot. Ik heb al via Google gezocht en ik las overal dat je xorg.conf moest aanpassen. Ze zeiden ook dat er dan ongeveer dit in moest staan:

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
EndSection
Maar in mijn xorg.conf zie ik nog niet eens het SubSection "Display", Depth, de Modes en de DefaultDepth. Als ik deze toevoeg dan maakt het helemaal geen verschil.

Het is de eerste keer dat ik Ubuntu gebruik, dus denk vanuit een leek :)

Schermresolutie te laag
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/13, 08:52:16 »
die oplossing om xorg.conf aan te passen gaat niet meer in deze versie (jammer, want dat was vaak de oplossing).

nuja, kunt ge eens zeggen wat voor grafische kaart ge hebt? als het een intel is, dan hoeft ge niks te doen, als het een nvidia of ati kaart is, kunt ge eens de drivers installeren via systeem=>beheer=>hardware drivers. misschien dat nu na het herstarten wel alles goed staat.

zo niet, druk dan eens alt+f2 en vul daar het volgende in:
gksudo displayconfig-gtk
hierna word uw paswoord gevraagd. kunt ge daar wel uw juiste resolutie kiezen?

Offline Stan

  • Lid
Schermresolutie te laag
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/13, 14:09:29 »
Ah kijk, daar heb ik volgens mij wel wat aan.Ik heb bij "Beeldescherm" een standaard LCD-scherm gekozen die 1280x1024 aan kan. Nu ga ik us herstarten en ga ik eens kijken of het wat gewijzigd heeft.

Offline Stan

  • Lid
Schermresolutie te laag
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/13, 14:14:53 »
Yes, het werkt prima :D Het inlogscherm is meteen ook in de juiste res :) Bedankt man!

Schermresolutie te laag
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/13, 15:23:29 »
graag gedaan stan :)