Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Even een grub vraag  (gelezen 865 keer)

Offline kamelot

  • Lid
Even een grub vraag
« Gepost op: 2007/10/27, 20:15:36 »
Ik heb even een vraag over grub .
Ik kon dit helaas niet vinden hier op het forum .
Graag wil ik op mijn 2e hdd kubuntu installeren .
Op mijn eerste staat al ubuntu .
Maar nu heb ik een vraag als ik kubuntu installeer dan installeerd hij een grub file .
Maar als ik kubuntu nu verwijderd start mijn pc dan niet meer op ?
Want ik weet dat de grub op /boot/grub staat .
Maar als ik die partition dan verwijder ben ik dan ook gelijk mijn grub kwijt .
Graag zou ik van te voren willen weten hoe ik dit recht kan zetten .
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Even een grub vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/27, 20:28:02 »
Je kan supergrub downloaden van het internet. Dat is een live-CD waarmee je uw grub terug op je harddisk kan zetten.

Wat nog beter is:
Op het einde van de installatie van Kubuntu (als hij een samenvattig geeft van alles wat hij gaat doen en wat je gekozen hebt) kan je op een knop "advanced" drukken. Daar kan je kiezen of hij grub installeerd of niet. Vink het installeren van de grub af.

Dan blijft alles ongewijzigd. In uw ubuntu moet je dan wel uw grub updaten met:
sudo update-grubom te zorgen dat je uw Kubuntu kunt kiezen bij opstart.

ik heb al meegemaakt dat de automatische update van grub niet goed werkt. Dus nu voeg ik zo'n extra installatie manueel toe in /boot/grub/menu.lst

Gewoon de regel van de ubuntu copiëren en elke verwijzing naar de partitie aanpassen.

succes ;)

Offline kamelot

  • Lid
Even een grub vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/28, 11:50:12 »
Even een vraag ik heb het nu gedaan zoals jij zei maar indd werk sudo update-grube niet .
Alleen ik weet nu niet welke partitie naam ik moet geven ik weet alleen dat het sda4 is meer niet mijn ubuntu partitie is hd1,0 en mijn windows partitie is hd0,0 .
Maar wat voor naam moet ik nu invoeren hda4 werkt helaas niet .
Maar nu vraag ik me nog wat af als ik hd0,0 formateer helemaal dan ben ik toch ook mijn grub kwijt of niet ?
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Even een grub vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/28, 14:31:40 »
Normaal gezien komt hd0,3 overeen met hda4. Bij de eerste beginnen ze te tellen vannaf 0 dus hd0,0 voor hda1; hd0,1 voor hda2; hd1,0 voor hdb1, enz...

Let wel op bij het aanpassen van menu.lst:
In de regel van de kernel staat er nog eens root=/dev/...
Die moet je ook aanpassen.

vb:
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=/dev/hda4 ro quiet splash locale=nl_NL

Als je hd0,0 formatteerd, dan ben je volgens mij normaal wel de grub kwijt. Je kan die dan terug zetten met de liveCD van ubuntu of met Supergrub. Die laatste kan je downloaden van het internet en is ook een liveCD.

Offline kamelot

  • Lid
Even een grub vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/28, 19:24:10 »
Je had gelijk het was hd0.3 Alleen nu start kubuntu niet op hij blijft op laden hangen .
Maak niet uit installeer hem wel op nieuw maar weet ik teminsten hoe ik het moet doen .
Maar ik heb nog even 1 vraag .
Ik heb nu 2 hdd er in hangen .
Op mijn 2e staat ubuntu en op mijn eerste staat windows .
Dus windows is hd0.0 en ubuntu is hd1.0 maar als ik ubuntu nu installeer waar windows nu staat word deze hdd dan nog steed hd0.0 .
Want mij gedachten gang is als ik dan mijn 2e hdd formateer dan ik dan niet mijn grub kwijt ben ,
Of zie ik dit nu verkeerd .
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Even een grub vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/28, 21:35:26 »
Zolang je van je hd0,0 af blijft kan er met je MBR van je hd0,0 niets gebeuren. Dus als je hd1,0 formatteert, blijft je grub geïnstalleerd. Het is enkel een questie van je /boot/grub in het oog te houden. Dat je die niet weg doet bij het formateren want grub heeft die ook nodig.

Als je Windows weg doet en gewoon een Ubuntu installeerd, zit de kans er dik in dat hij je andere Ubuntu-installatie gewoon herkent en in de nieuwe grub zet. Zo staat zowel de grub in de MBR op hd0,0 en ook de /boot/grub op je hd0,0 wat eigenlijk ideaal is...

Offline kamelot

  • Lid
Even een grub vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/29, 09:07:08 »
Dat is dus indd mijn bedoeling maar is er een makkelijke manier om de hele parties over te zetten zodat ik niet alles kwijt ben .
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost