Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu herinstalleren  (gelezen 1194 keer)

Offline illya89

  • Lid
ubuntu herinstalleren
« Gepost op: 2011/05/10, 00:44:35 »
Hallo

door een beetje te zitten prutsen aan mijn update instellingen werken de filmpjes niet meer van facebook in firefox. Wel in chrome

Maar mijn vraag is de volgende. Als ik mijn home niet verwijder en root herinstall gana dan mij bladwijzers, bureaublad, pictogrammen blijven?

met vriendelijke groetn

illya

Offline emiel1976

  • Lid
Re: ubuntu herinstalleren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/10, 00:50:28 »
Volgens mij zit er iets niet goed in FF en is het dus niet nodig om je systeem opnieuw te installeren.

Kijk of al je plug-in's nog goed staan in FF.
Je kunt ook alleen FF verwijderen en er opnieuw op zetten.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: ubuntu herinstalleren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/10, 12:15:57 »
Als je /home gewoon laat staan is alles na een herinstallatie gewoon hetzelfde.

yep maar helaas is je probleem dan ook vaak weer terug  :rolleyes:

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu herinstalleren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/10, 13:40:38 »
Als je /home gewoon laat staan is alles na een herinstallatie gewoon hetzelfde.

yep maar helaas is je probleem dan ook vaak weer terug  :rolleyes:
Dat is dan ook wat Buzzin duidelijk uitlegt in het vervolg van je postje.

Heb je alleen met een specifiek programma problemen, dan kan je eerst proberen of het probleem verdwijnt door je gebruikersinstellingen van dat programma te inactiveren. Dat kan door de verborgen folder waarin die instellingen zitten, eens tijdelijk een andere naam te geven.

vb: Instellingen voor Firefox staan onder .mozilla. Open je home directory, kies "beeld - toon verborgen bestanden" en hernoem het bestand .mozilla tot .mozilla_oud.

Start nu firefox terug op. Het zal nu opstarten met standaardinstellingen, en een nieuwe .mozilla directory aanmaken. Zo is eventueel je probleem opgelost.

Wil je terug naar de oude instellingen, wis dan de nieuwe .mozilla en hernoem .mozilla_oud naar .mozilla.

Zo kan je dus eens testen of het aan je gebruikersconfiguratie ligt, en toch terugkeren naar de oorspronkelijke toestand indien nodig.

Als je niet weet waar een programma zijn configuratiegegevens opslaat, dan bestaat een grovere maatregel er in eens je ganse home folder te resetten: hernoemen, en een nieuwe folder maken *met dezelfde eigenaar en permissies*. Dit kan je enkel doen vanuit een andere account met administratorbevoegdheden, of vanaf een recovery prompt of een live sessie.

Dit zijn mogelijkheden tot  oplossen van problemen die verband houden met de gebruikersinstellingen. Hiervoor is nooit een herinstallatie nodig.

Ook als je systeem beschadigd is ter hoogte van de eigenlijke systeembestanden en systeemconfiguratie, is nog niet alles (noodzakelijk) verloren. Het helpt dikwijls van de probleempakketten volledig te wissen ("purge"), gevolgd door herinstallatie van het "ubuntu-desktop" pakket, waardoor alle standaard onderdelen van Ubuntu terug worden aangevuld. Dit kan enkel gebeuren vanaf een recovery prompt.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: ubuntu herinstalleren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/10, 13:45:07 »
Je bladwijzers kun je veiligstellen met x-marks, een plug-in voor firefox.

- Roc

Re: ubuntu herinstalleren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/10, 14:30:15 »
Of in een herstel file opslaan.
Geen extra plug-in nodig. XD

Bij 'Alle bladwijzers tonen' in het menu krijg je een venster om al je bladwijzers te beheren.
Hier kan je ook een 'reserve kopie' maken van je bladwijzers.

Hoewel bij mij staan in ".mozilla/firefox/nni6y5om.default/bookmarkbackups" standaard al de meest recente back-ups
(De map "nni6y5om.default" kan anders zijn.)

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: ubuntu herinstalleren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/10, 14:38:37 »
[

yep maar helaas is je probleem dan ook vaak weer terug  :rolleyes:
Dat is dan ook wat Buzzin duidelijk uitlegt in het vervolg van je postje.

hmm aangepast over overheen gelezen, ik heb het igg niet gezien

[/quote]

Offline jan11000

  • Lid
Re: ubuntu herinstalleren
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/10, 15:50:00 »
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia
Hier staat hoe je codecs en flash etc installeerd.
Wel als je iets teveel installeerd hebt, eerst weghalen.