Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!  (gelezen 8300 keer)

Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Gepost op: 2012/01/24, 20:03:22 »
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/01/hud-new-unity-feature/

Ik vind het opzich best een goed idee. Ben altijd al een voorstander geweest van de menus weg (verborg ze op KDE ook altijd met CTRL+M behalve als ik ze nodig had). Enige wat er nog moet komen is een feature discovery zodat je ook nieuwe apps makkelijk kunt leren kennen zonder te hoeven zoeken naar een mogelijk item :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/24, 20:17:46 »
Leuk als toevoeging, dat zoeken. Maar die oude menu's wil ik nevernooit kwijt!! :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/24, 20:36:04 »
Neuh, dank u.  XD

Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/24, 20:37:08 »
Neuh, dank u.  XD

Eerst proberen :P Zeker voor programma's met diep 'geneste' menu's kan dit wel eens beter uitpakken dan je denkt.

Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/24, 20:41:07 »
Precies erik.

Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/24, 21:07:45 »
Neuh, dank u.  XD

Eerst proberen :P Zeker voor programma's met diep 'geneste' menu's kan dit wel eens beter uitpakken dan je denkt.
nou, hoe meer menu items hoe meer resultaten, dat kan ook nog leuk worden..., even 20 resultaten voor in een menutje? =D


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Tom

  • Lid
Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/24, 21:21:23 »
Mag ik vriendelijk bedanken ,laat deze kelk aan mij voorbij gaan .. dank u. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/24, 21:27:49 »
Nog niet misschien...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/24, 21:33:05 »
De klassieke menu's bevallen mij nog steeds goed, "never change a winning team" !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/24, 21:38:06 »
De stoomtrein beviel ook veel mensen goed  ;)

Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/24, 21:54:47 »
@Vistaus

Je was me voor  :) Inderdaad geweldige functie.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline chaos7

  • Lid
Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/24, 22:01:42 »
ik heb het filmpje bekeken en wat ik zie is een hele grote zoekmachine die alles kan zoeken. of het nu op de desktop, internet of een muziekspeler, tik het juiste in, wat je wilt en je kan het krijgen en beheersen.

jammer dat ik de woorden of namen nooit weet.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/24, 22:18:21 »
In eerste instantie vond ik het nutteloos en dat ze het gebruiken voor een tekortkoming van FF maar toen ik verder keek zag ik dat er ook handige dingen in zitten en dan is het hopen dat het met alle programma's werkt.
Wel een aantal nutteloze dingen zoals away en available en zo maar dat was waarschijnlijk om aan te geven wat het kan.
Zoeken binnen de programma's zoals blender, gimp, libre office en zo is het juist wel handig.

Het uiterlijk vind ik niet zo mooi gedaan. Het zweeft als een los blok en dat had net als het menu wat mooiere afgewerkt kunnen worden maar dat zal nog wel gebeuren denk ik.

Of ik het gebruik weet ik niet omdat als ik ergens mee werk ik de locatie weet en niet de naam van iets. Ik zoek op locaties en niet op namen naar functies. Maar heb zo altijd gewerkt omdat CAD programma's lang geleden nog gewoon pulldown menu's had en ik zo zonder te lezen heel snel functies kon gebruiken. Later werden dat pictogrammen en daar doe ik het zelfde mee.

Offline siegi

  • Lid
Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/24, 22:28:16 »
Een mooi idee.

Microsoft heeft al een tijdje geleden hun menu's vervangen door de ribbon. Hier was in het begin ook niemand voor te vinden. Nu is het al heel anders.

Waarschijnlijk zal hiermee net hetzelfde gebeuren, voordeel is wel dat de programma's hiervoor niet hun menus moeten veranderen. (zover ik het begrijp)

Edit: ubuntu is nu echt wel zijn eigen weg in aan het draaien. Cool :)

Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/24, 22:36:05 »
In eerste instantie vond ik het nutteloos en dat ze het gebruiken voor een tekortkoming van FF maar toen ik verder keek zag ik dat er ook handige dingen in zitten en dan is het hopen dat het met alle programma's werkt.
Wel een aantal nutteloze dingen zoals away en available en zo maar dat was waarschijnlijk om aan te geven wat het kan.
Zoeken binnen de programma's zoals blender, gimp, libre office en zo is het juist wel handig.

Het uiterlijk vind ik niet zo mooi gedaan. Het zweeft als een los blok en dat had net als het menu wat mooiere afgewerkt kunnen worden maar dat zal nog wel gebeuren denk ik.

Of ik het gebruik weet ik niet omdat als ik ergens mee werk ik de locatie weet en niet de naam van iets. Ik zoek op locaties en niet op namen naar functies. Maar heb zo altijd gewerkt omdat CAD programma's lang geleden nog gewoon pulldown menu's had en ik zo zonder te lezen heel snel functies kon gebruiken. Later werden dat pictogrammen en daar doe ik het zelfde mee.


Dat losse blok wordt nog opgelost. Dit is een alpha-versie van HUD, dus er gaat nog e.e.a. aan gewijzigd en verbeterd worden ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/25, 00:45:20 »
Zag in een afbeelding dat het net als het menu eruit komt te zien.
Ziet er wel mooi uit als het opgelost is.


Offline JvH

  • Lid
Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/25, 10:06:57 »
Zoals het er nu uitziet lijkt het me niet fijn werken. Een punt is in ieder geval in de comments al terug te vinden, maar ik kan me meer nadelen indenken van deze aanpak:

  • Stel, je wilt een indruk krijgen van de mogelijke menuopties die een applicatie biedt. Wat moet je dan intypen? 'I'm not sure'?
  • In de huidige menu's worden de sneltoetsen bij de menu-items genoemd. Als je bepaalde functies vaak gebruikt, leer je op een gegeven moment de relevante toetsencombinaties kennen. Dat lijkt me sneller dan het telkens in te moeten tikken in HUD, ook al staan die opties bovenaan de lijst. Ik zou het dus handiger vinden als die toetsencombinaties worden weergegeven in de zoekresultaten.
  • Stel, je gebruikt een applicatie waar je het meeste met de muis doet. Een spelletje ofzo. Als ik dan naar het menu wil, muis ik persoonlijk liever verder dan dat ik omschakel naar het toetsenbord. Daar lijkt me HUD ook niet echt geschikt voor dus.

Maar goed, eerst maar eens zien wat hier uit komt.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/25, 10:08:33 door JvH »

Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #17 Gepost op: 2012/01/25, 10:29:55 »
Het einde van het artikel is volgens mij waar het om gaat:
Citaat
Ultimately the HUD will be combined with speech recognition, creating an environment where vocal commands are used in parallel with mouse, keyboard and touch interaction.

En daar zie ik het nut zeker van in. De manier waarop HUD met commando's omgaat lijkt veel meer op hoe wij als mensen met elkaar communiceren dan commando's via menu's invoeren.

Zoals het er nu uitziet lijkt het me niet fijn werken. Een punt is in ieder geval in de comments al terug te vinden, maar ik kan me meer nadelen indenken van deze aanpak:

  • Stel, je wilt een indruk krijgen van de mogelijke menuopties die een applicatie biedt. Wat moet je dan intypen? 'I'm not sure'?
  • In de huidige menu's worden de sneltoetsen bij de menu-items genoemd. Als je bepaalde functies vaak gebruikt, leer je op een gegeven moment de relevante toetsencombinaties kennen. Dat lijkt me sneller dan het telkens in te moeten tikken in HUD, ook al staan die opties bovenaan de lijst. Ik zou het dus handiger vinden als die toetsencombinaties worden weergegeven in de zoekresultaten.
  • Stel, je gebruikt een applicatie waar je het meeste met de muis doet. Een spelletje ofzo. Als ik dan naar het menu wil, muis ik persoonlijk liever verder dan dat ik omschakel naar het toetsenbord. Daar lijkt me HUD ook niet echt geschikt voor dus.

Maar goed, eerst maar eens zien wat hier uit komt.

Punt 1 en 2 zijn denk ik vrij makkelijk te ondervangen.

Punt 1: Je zou een speciale pagin met programma opties kunnen maken. Die pagina moet dan eenvoudig te vinden zijn met HUD. En de opties kunnen in zo'n pagina denk ik zelfs veel beter gepresenteerd worden dan in een menu. Een menu heeft toch de beperking dat deze zeer klein moet zijn, en je daarom eerst moet klikken alvorens je subitems kan zien.

Punt 2: Gewoon een kwestie van een lijst met sneltoetsen toevoegen die makkelijk te vinden is. Je zou in de HUD bijvoorbeeld 'shortcuts' kunnen intoetsen om die lijst te vinden.

Punt 3: Dit is een lastige, daarom denk ik dat menu's altijd nodig zullen blijven. Spraak aansturing kan handig zijn omdat je dan ook niet van muis naar keyboard hoeft, maar doe dat maar eens als je in een openbare ruimte zit.

Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #18 Gepost op: 2012/01/25, 10:43:22 »
Volgens de devs komt er ook een menu-optielijst in HUD voor programmas die je nog nooit eerrder gebruikt hebt, dus punt 1 is al geen probleem meer dan.

Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #19 Gepost op: 2012/01/25, 11:48:13 »
Een mooi idee.

Microsoft heeft al een tijdje geleden hun menu's vervangen door de ribbon. Hier was in het begin ook niemand voor te vinden. Nu is het al heel anders.

Waarschijnlijk zal hiermee net hetzelfde gebeuren, voordeel is wel dat de programma's hiervoor niet hun menus moeten veranderen. (zover ik het begrijp)

Edit: ubuntu is nu echt wel zijn eigen weg in aan het draaien. Cool :)

Op zich ziet het er leuk uiten is het een leuk idee.
Alleen is het nix voor mij, waarom zal ik de moeite nemen om al dit zooi te gaan onthouden?
Hoe makkelijk of snel of wat dan ook dit werkt, je zal toch al die namen en opdrachten moeten onthouden.

Zelfde geld voor die vervloekte RIBBON.
Stomme uitvinding en je blijft zoeken en rotzooien erin.
Zelfs na een paar werken ermee oa in Autocad blijf ik het een kutoplossing vinden en kan er gewoon niet aan wennen.

Het oude menu is makkelijker, sneller en efficiënter.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #20 Gepost op: 2012/01/25, 11:55:02 »
Behalve dat je in een menu, en dan zeker in zoiets als Autocad, LibreOffice of GIMP, tientallen opties hebt die je allemaal moet langslopen om jou functie te zoeken. En dan heb ik het nog niet eens over die akelige submenus. Beweeg je muis ietsje teveel naar rechts of links en je kunt weer overnieuw beginnen in de hierarchie.

Jou mening is jou mening en daar heb je recht op, maar ik ben wel benieuwd hoe je HUD ziet in dit argument ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #21 Gepost op: 2012/01/25, 12:07:46 »
Op zich ziet het er leuk uiten is het een leuk idee.
Alleen is het nix voor mij, waarom zal ik de moeite nemen om al dit zooi te gaan onthouden?
Hoe makkelijk of snel of wat dan ook dit werkt, je zal toch al die namen en opdrachten moeten onthouden.
Het is een misconceptie dat je dingen moet gaan onthouden. Het is juist zo dat als je iets wilt, bv 'opslaan', dat je juist dat intikt en vervolgens de gewenste menu-optie selecteert. Dit omschrijft Mark Shuttleworth (zie link hieronder) als zoeken-volgens-intentie. Het gaat er dus niet om dat je exact het juiste commando moet weten (om te zoeken), maar juist alleen wát je wilt (opslaan, copieren, etc.).

Dezelfde discussie zie je ontstaan rond de Dash (het zoekpaneel): daar roepen velen ook dat ze de naam van programma niet willen of kunnen onthouden (op zich terecht), want ook daar is het niet nodig. Als je bv een tekstverwerker nodig hebt, zoek je naar tekstverwerker en de Dash komt dan, niet geheel verrassend met LibreOffice Writer.

Dus: denk wat je wilt doen, activeer het zoekpaneel en geef dat in. Exact gelijk aan een zoekmachine als Google (of klagen we daar ook over dat we de zoektermen allemaal moeten onthouden?  ;) )

Citaat
Zelfde geld voor die vervloekte RIBBON.
Stomme uitvinding en je blijft zoeken en rotzooien erin.
Zelfs na een paar werken ermee oa in Autocad blijf ik het een kutoplossing vinden en kan er gewoon niet aan wennen.
Correct: de ribbon wordt in het blog van Mark Shuttleworth *juist* genoemd als slechte implementatie: http://www.markshuttleworth.com/archives/939: het zit altijd in de weg, neemt kostbare schermruimte in en is niet doorzoekbaar. Juist al deze bezwaren probeert de HUD weg te nemen.

Citaat
Het oude menu is makkelijker, sneller en efficiënter.
Deze blijft ook bestaan, naast de HUD, dus als je niet wilt, hoef je het ook niet te gebruiken.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #22 Gepost op: 2012/01/25, 13:37:57 »

Citaat
Citaat
Zelfde geld voor die vervloekte RIBBON.
Stomme uitvinding en je blijft zoeken en rotzooien erin.
Zelfs na een paar werken ermee oa in Autocad blijf ik het een kutoplossing vinden en kan er gewoon niet aan wennen.
Correct: de ribbon wordt in het blog van Mark Shuttleworth *juist* genoemd als slechte implementatie: http://www.markshuttleworth.com/archives/939: het zit altijd in de weg, neemt kostbare schermruimte in en is niet doorzoekbaar. Juist al deze bezwaren probeert de HUD weg te nemen.

Citaat
Het oude menu is makkelijker, sneller en efficiënter.
Deze blijft ook bestaan, naast de HUD, dus als je niet wilt, hoef je het ook niet te gebruiken.

dat klopt, mijn vader vind het ribbon ook verschrikkelijk. de oude menu's is waar iedereen aan gewend is en die zullen gewoon blijven.
de alt-knop ingedrukt houden is op dit moment nog de menu's met het toetsenbord bedienen, dat word straks de zoekfunctie, verder blijft alles hetzelfde.
ik vind het wel een erg innovatieve oplossing voor die verschrikkelijk overvolle menu's van gimp, inkscape en libreoffice!

Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #23 Gepost op: 2012/01/25, 13:43:09 »
Op zich ziet het er leuk uiten is het een leuk idee.
Alleen is het nix voor mij, waarom zal ik de moeite nemen om al dit zooi te gaan onthouden?
Hoe makkelijk of snel of wat dan ook dit werkt, je zal toch al die namen en opdrachten moeten onthouden.
Het is een misconceptie dat je dingen moet gaan onthouden. Het is juist zo dat als je iets wilt, bv 'opslaan', dat je juist dat intikt en vervolgens de gewenste menu-optie selecteert. Dit omschrijft Mark Shuttleworth (zie link hieronder) als zoeken-volgens-intentie. Het gaat er dus niet om dat je exact het juiste commando moet weten (om te zoeken), maar juist alleen wát je wilt (opslaan, copieren, etc.).

Dezelfde discussie zie je ontstaan rond de Dash (het zoekpaneel): daar roepen velen ook dat ze de naam van programma niet willen of kunnen onthouden (op zich terecht), want ook daar is het niet nodig. Als je bv een tekstverwerker nodig hebt, zoek je naar tekstverwerker en de Dash komt dan, niet geheel verrassend met LibreOffice Writer.

Alleen is de Dash wat dat betreft maar half af. Zo vind ie geen programma als je een deel ervan intypt en vertalingen doet ie al helemaal niet aan. Calculator geeft bijv. geen resultaat, maar Rekenmachine weer wel (of was het nu andersom?). En ook als je bijv. alleen maar ulator intypt denkt ie niet [ow dat zal wel calculator zijn of iets anders waar ulator inzit]. Om nog maar te zwijgen over de incosistentie met programmanamen. Typ bijv. maar eens gedit in dit de Dash. Geen resultaat. Typ nu Teksteditor. Wel resultaat.
Dus nee, een vergelijking met Dash is hier niet op zijn plaats.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Mark presenteert ons HUD: weg met de oude menus!
« Reactie #24 Gepost op: 2012/01/25, 14:05:48 »
Dezelfde discussie zie je ontstaan rond de Dash (het zoekpaneel): daar roepen velen ook dat ze de naam van programma niet willen of kunnen onthouden (op zich terecht), want ook daar is het niet nodig. Als je bv een tekstverwerker nodig hebt, zoek je naar tekstverwerker en de Dash komt dan, niet geheel verrassend met LibreOffice Writer.

Alleen is de Dash wat dat betreft maar half af. Zo vind ie geen programma als je een deel ervan intypt en vertalingen doet ie al helemaal niet aan. Calculator geeft bijv. geen resultaat, maar Rekenmachine weer wel (of was het nu andersom?). En ook als je bijv. alleen maar ulator intypt denkt ie niet [ow dat zal wel calculator zijn of iets anders waar ulator inzit]. Om nog maar te zwijgen over de incosistentie met programmanamen. Typ bijv. maar eens gedit in dit de Dash. Geen resultaat. Typ nu Teksteditor. Wel resultaat.

Klopt, het was me ook al opgevallen. Zal eens op zoek gaan naar bugreports in Launchpad en zonodig aanvullen.

EDIT: het is waarschijnlijk een goed idee om het bovenstaande eerst in 12.04 te testen, want wie weet werkt het daar al wel (beter).

Citaat
Dus nee, een vergelijking met Dash is hier niet op zijn plaats.
Wel zeker, het is hetzelfde concept (zoeken-door-te-typen), alleen in een andere context. Dat de Dash niet optimaal werkt is dan niet relevant want dat kan verbeterd worden door bugreports in te dienen. Het zoeken gebeurt overigens niet in Dash/Unity maar in de onderliggende zoek-engine, Zeitgeist; mogeljk ook dat dezelfde problemen die nu in de Dash zitten (hierboven weergegeven), ook in HUD gaan voorkomen.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/25, 14:09:34 door markba »