Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Snelkoppeling  (gelezen 794 keer)

Deadangel

  • Gast
Snelkoppeling
« Gepost op: 2009/03/08, 16:51:56 »
Ik zou graag een snelkoppeling op mijn desktop hebben van de "www"-folder..
( Mijn site staat hier in, en het is handiger om er dan zo in te raken .. )

Nu, als ik rechter muisknop doe, staat "Make link" in het onklikbaar grijs..

Offline vanadium

  • Lid
Re: Snelkoppeling
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/08, 17:01:02 »
Dat komt omdat je geen recht van schrijven hebt in de directory waar de directory www staat.
Andere methode die wel zal lukken: druk Ctrl+Shift in en sleep "www" naar een directory waar je wél schrijfrechten hebt (t.t.z., waar je de link wil hebben).

Deadangel

  • Gast
Re: Snelkoppeling
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/08, 17:07:23 »
Maar werkt het localhost principe van die map dan nog ?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Snelkoppeling
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/08, 17:19:29 »
Dat heeft toch niets met de rechten van jou als gebruiker te maken? Als gebruiker heb je nu eenmaal standaard geen recht om in de folder, waar de "www" folder zich bevindt, bestanden te creëren. Dat is trouwens ook niet nodig: je hebt alternatieve manieren om je linkje te creëren, die niet vereisen dat je in die folder schrijft.

Als je om één of andere reden beslist wel in die folder wil/moet schrijven, dan moet je eens je administratorpetje opzetten om dat te regelen (niet doen, dus). Dat je in "www" zelf wil kunnen schrijven is iets anders: daar moet je namelijk je website kwijt.

Deadangel

  • Gast
Re: Snelkoppeling
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/08, 17:21:11 »
Wel, maar als ik die www verplaats naar mijn bureaublad ofzo, dan vind de localhost deze toch nietmeer, ofwel ?

Offline track

  • Lid
Re: Snelkoppeling
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/08, 18:31:32 »
Hoi "Deadangel",

de bedoeling was om een symbolisch link aan te maken naar die map.  (Ik dacht dat die zijn eigen rechten heeft toch ?)

Maar misschien is het makkelijker via 127.0.0.1 ... te bereiken dan ?  (maar een gis, ik heb zelf nog geen internet-server gehad)

track

Deadangel

  • Gast
Re: Snelkoppeling
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/08, 18:41:05 »
Ik heb het ondertussen zelf al opgelost .. :)

Rechter muisknop:
Create Launcher..
Type: Location
Name: Localhost
Command: file:///var/www

:)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Snelkoppeling
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/08, 18:59:52 »
Nu begrijp ik je zorg! Je dacht wellicht dat mijn advies ertoe zou leiden dat je "www" directory verplaatst werd? Neen, een symbolische link is een verwijzing naar een directory die elders staat. Jou oorspronkelijke "www" zou gewoon hebben blijven staan, en "localhost" had dus gewoon blijven werken.

Sterker nog: had je je "www" verplaatst, en vervangen door een symbolische link naar de nieuwe bestemming, dan had je "localhost" ook gewoon blijven werken! Symbolische links zijn ongemeen krachtige hulpmiddelen om je systeem in te richten zoals *jij* wil.

Met een launcher ben je er ook, hoor. Verschillen met een symbolische link:

* een symbolische link gedraagt zich net als een echte directory, waardoor je op de gewone manier aan je gegevens kan vanop een andere plaats
* een symbolische link werkt zowel vanuit gnome, kde als de commandolijn, vanaf een ssh prompt, noem maar op...

De "launcher" is te vergelijken met de MS Windows "shortcut" (als je Windows nog kent, tenminste ...)

Deadangel

  • Gast
Re: Snelkoppeling
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/08, 19:02:04 »
De "launcher" is te vergelijken met de MS Windows "shortcut" (als je Windows nog kent, tenminste ...)

 =D