Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bash piping werkt niet na java  (gelezen 525 keer)

bash piping werkt niet na java
« Gepost op: 2015/02/04, 15:32:28 »
Op alle drie PC's:
terminal:
java -version > java_version
levert niks op
maar
ls > dirlyst
levert een mooi lijstje in Home
Hoe zit dat?
Hoe krijg ik een lijstje van java -version?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: bash piping werkt niet na java
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/04, 17:08:03 »
Je versie van Oracle Java JRE kun je (onder andere) zo nakijken:
https://sites.google.com/site/computertip/java#TOC-Eindcontrole
(punt 10, linkerkolom)

Maar ook bijvoorbeeld in Synaptic of zo....

Re: bash piping werkt niet na java
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/04, 19:19:15 »
Nou, dit gaat fout... Ik heb met Xterm java -version op het scherm gekregen. Daarvan met Alt+PrtScr een plaatje.jpg gemaakt.
Dat geprobeerd hier in te plakken en hieronder aan te plakken. Maar dat mislukt allemaal.

Op Internet heb ik gelezen,  dat java alleen langs een lastige weg te bewegen is om piping te plegen.
Ik laat het maar, met PrtScr lukt het ook wel.

Pjotr bedankt!   
« Laatst bewerkt op: 2015/02/04, 19:26:46 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: bash piping werkt niet na java
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/04, 19:36:41 »
Het is tekst, waarom zou je daar in vredesnaam een plaatje van willen maken om dat op een forum te plaatsen?

Tip: je kan vanuit de terminal ook gewoon de tekst kopiëren en plakken. Dat kan met de rechtermuisknop, of met de toetsencombinatie control-shift-c en control-shift-v.
De tekst selecteren en dan in een ander venster plakken met de middelste muisknop is nog sneller en makkelijker.

Re: bash piping werkt niet na java
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/04, 19:59:31 »
Tip: je kan vanuit de terminal ook gewoon de tekst kopiëren en plakken. Dat kan met de rechtermuisknop, of met de toetsencombinatie control-shift-c en control-shift-v.
De tekst selecteren en dan in een ander venster plakken met de middelste muisknop is nog sneller en makkelijker.
Deze kende ik nog niet! Want met Ctrl+c ging terminal spastisch reageren  :-[
Ach, na zeven jaar Ubuntu leer ik nog steeds bij...

Net even getest. Ctrl+Shift+c zal wel kopiëren maar in een leeg dokument komt het met Ctrl+v niet terug...
« Laatst bewerkt op: 2015/02/04, 20:05:00 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: bash piping werkt niet na java
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/04, 21:07:08 »
Je versie van Oracle Java JRE kun je (onder andere) zo nakijken:
https://sites.google.com/site/computertip/java#TOC-Eindcontrole
(punt 10, linkerkolom)

Maar ook bijvoorbeeld in Synaptic of zo....
Ja, er werkte iets niet goed.
Via Pakketbeheer was Java6 er niet en Java7 wel.
Maar Synaptics liet zien dat stukjes Java6 nog wel gëinstalleerd waren; die aangemerkt voor verwijdering en toen werkte alles weer normaal.
Bedankt!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: bash piping werkt niet na java
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/05, 00:16:04 »
met Ctrl+c ging terminal spastisch reageren  :-[
ctrl+c in de terminal zal de huidig lopende taak afbreken. Heel makkelijk te testen, typ het volgende in de terminal:
sleep 20In plaats van 20 seconden te wachten tot het sleep commando afloopt, druk ctrl+c om het vroegtijdig af te breken.

Twee andere handige shortcuts zijn ctrl+d en ctrl+z. In de terminal en vaak ook in documentatie worden deze control characters weergeven met een carret symbool (^) in plaats van ctrl. Dus ^C, ^D, ^Z, ...

Net even getest. Ctrl+Shift+c zal wel kopiëren maar in een leeg dokument komt het met Ctrl+v niet terug...

Probeer dan even een andere methode, misschien dat de ctrl+shift+c niet goed "gepakt" heeft. Zoals gezegd is selecteren en dan rechtermuisknop=>Kopieren een foutvrije methode. Bewerken=>Kopieren in de menubalk is ook een optie.

Re: bash piping werkt niet na java
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/05, 09:01:12 »
Terzijde: ik tracht geheimtaal te vermijden, dus de Ctrl-toets heet bij mij altijd Ctrl en niet ^ .
Ik heb meegemaakt dat iemand hardnekkig op de Shift+6 zat te toetsen en het verhaal niet af kreeg...
   
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: bash piping werkt niet na java
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/05, 09:09:08 »
Probeer dan even een andere methode, misschien dat de ctrl+shift+c niet goed "gepakt" heeft. Zoals gezegd is selecteren en dan rechtermuisknop=>Kopieren een foutvrije methode.
Deze methode vind ik prettig werken!
Bedankt!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline aartje

  • Lid
Re: bash piping werkt niet na java
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/05, 09:12:58 »
Op alle drie PC's:
terminal:
java -version > java_version
levert niks op
maar
ls > dirlyst
levert een mooi lijstje in Home
Hoe zit dat?
Hoe krijg ik een lijstje van java -version?

java -version 2> java_version

Je neemt dan de standard error output   ipv de standard output

Re: bash piping werkt niet na java
« Reactie #10 Gepost op: 2015/02/05, 09:21:01 »

java -version 2> java_version

Je neemt dan de standard error output   ipv de standard output
Resultaat:

java version "1.7.0_75"
OpenJDK Runtime Environment (IcedTea 2.5.4) (7u75-2.5.4-1~precise1)
OpenJDK Client VM (build 24.75-b04, mixed mode, sharing)

Perfect!! Dat is wat iemand mij vroeg... En ik heb een hekel aan overtikken: het gaat MEESTAL fout...
Zeer bedankt! Ik ga in de documentatie lezen wat 2> precies doet en of er nog  andere truuks in de buurt liggen.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline aartje

  • Lid
Re: bash piping werkt niet na java
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/05, 09:50:58 »

java -version 2> java_version

Je neemt dan de standard error output   ipv de standard output
Resultaat:

java version "1.7.0_75"
OpenJDK Runtime Environment (IcedTea 2.5.4) (7u75-2.5.4-1~precise1)
OpenJDK Client VM (build 24.75-b04, mixed mode, sharing)

Perfect!! Dat is wat iemand mij vroeg... En ik heb een hekel aan overtikken: het gaat MEESTAL fout...
Zeer bedankt! Ik ga in de documentatie lezen wat 2> precies doet en of er nog  andere truuks in de buurt liggen.
Beste Dick,

Je kan het beste eens een beginnersboek over Unix in het algemeen lezen. Dit is één van de basiszaken en ook
één van de redenen die Unix/Linux zo elegant maakt.

(misschien : http://nl.wikibooks.org/wiki/Linux_voor_beginners  )
« Laatst bewerkt op: 2015/02/05, 10:19:04 door aartje »