Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk tussen ubuntu en windows vista  (gelezen 2738 keer)

walterwill

  • Gast
netwerk tussen ubuntu en windows vista
« Gepost op: 2008/01/30, 16:47:37 »
mijn printer werkt niet onder linux (geen driver) en ik wil dus printen via mijn vista laptop. Hoewel bij het openen van het netwerk in mijn linux laptop de windows laptop naam verschijnt (medion) kan ik deze niet openen. Op allebei is de share nochtans ingesteld en samba is succesvol geinstalleerd.
Bij het aanklikken van connect to server  krijg ik volgend scherm:

authentication required
you must log in to access host@medion (host is de gebruikersnaam op beide laptops)
username : host
domain : dit was eerst automatisch ingesteld als MSHOME maar  ik heb die veranderd in de naam van de werkgroep (moet dit eigenlijk wel ingevuld worden?)
password: hier sta ik voor een raadsel, ik herinner me niet een paswoord ingesteld te hebben

Bedankt voor het oplossen van een nieuw linux mysterie.

walterwill

  • Gast
netwerk tussen ubuntu en windows vista
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/05, 09:28:03 »
omdat hier geen reactie op komt nog wat informatie:  het windows netwerk + werkgroepnaam worden gevonden op mijn ubuntu maar ik krijg de boodschap The folder contents could not be displayed. Het straffe van het geval is dat vista mijn linux client wel herkend en ik erin kan grasduinen. De vraag is nu: hoewel linux bekend staat om zijn gemakkelijk netwerken en windows niet, blijkt windows toch de winner in mijn geval. Het zou natuurlijk prettig zijn als ik dit mysterie kan oplossen. Iemand een suggestie?

walterwill

  • Gast
netwerk tussen ubuntu en windows vista
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/11, 12:42:05 »
Nog een laatste bericht: het probleem zit niet bij linux maar bij windows vista. Ik heb namelijk nadien een pc met windows xp op mijn netwerkje aangesloten en daar krijg ik hetzelfde euvel. Dus heb ik dit forum voor niets in beslag genomen waarvoor mijn excuses. Het blijft natuurlijk vreemd dat ik mijn ubuntu laptop kan betreden met de windows computers, een eenrichtingsverkeer waar ik niets aan heb want ik wil linux als webserver gebruiken in plaats van omgekeerd. Ik ga nu eens testen met netwerken tussen 2 linux computers wat dit geeft. Ik houd u op de hoogte en hoop triomfantelijk te kunnen uitroepen: linux rules!

netwerk tussen ubuntu en windows vista
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/11, 16:23:49 »
Als je je niet meer herinnert, dat je een wachtwoord hebt ingegeven, dan vermoed ik dat je op de ubuntu bak niet als samba user bent aangemeld.
Ga naar de terminal en vul in: sudo smbpasswd -a gebruikersnaam.
Gebruikersnaam in samba is liefst dezelfde als je gebruikersnaam, waarmee  je ubuntu opstart.
Daarna het paswoord  2x invullen.
Vergeet daarna niet naar beheer te gaan en in shared folders het windows netwerk aan te zetten.
Het windows netwerkprotocol en samba zijn beide afgeleid van SMB, ze vormen aparte dialecten, maar kunnen perfect met elkaar communiceren. Je moet je wel eerst op het sambanetwerk aanmelden  met een paswoord.
ik vermoed dat daar het probleem zit.

hosti

  • Gast
netwerk tussen ubuntu en windows vista
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/15, 13:27:28 »
De gebruikers moeten op dezelfde zijn op die 2 PC's.. lees eens een manual van SMB daarop na en doorloop de config file eens.