Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: laptop blokkeert bij het uitloggen  (gelezen 1005 keer)

coomast

  • Gast
laptop blokkeert bij het uitloggen
« Gepost op: 2008/03/13, 20:48:49 »
Hallo,

Bij het afsluiten van mijn laptop, dus het gebruiken van shut down, gaat er op het einde iets mis. Het aflsuitscherm van ubuntu (de leeglopende balk) gebeurt OK en verdwijnt. Dan komen er meldingen die zeggen dat het systeem aan het afsluiten is, niet meer in grafische mode, en dan blijft de machine hangen. Ik kan enkel nog met de hardwareknop afsluiten. Dit gebeurt niet indien ik restart gebruik. Dan wordt de computer correct afgesloten en grub komt zonder probleem te voorschijn. De text die te zien is bij de geblokkeerde computer is de volgende:

Networkmanager: Deactivating device eth0
Networkmanager: Deactivating device eth1
Networkmanager: nm_hal_deinit(): libhal shutdown failed - Connection is closed
Networkmanager: nm_dbus_signal_device_status_change: assertion 'cd_data -> data -> dbus_connection' failed

Kan iemand me helpen om dit op te lossen?

Hartelijk dank.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
laptop blokkeert bij het uitloggen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/13, 20:51:20 »
Citaat van: coomast
Hallo,

Bij het afsluiten van mijn laptop, dus het gebruiken van shut down, gaat er op het einde iets mis. Het aflsuitscherm van ubuntu (de leeglopende balk) gebeurt OK en verdwijnt. Dan komen er meldingen die zeggen dat het systeem aan het afsluiten is, niet meer in grafische mode, en dan blijft de machine hangen. Ik kan enkel nog met de hardwareknop afsluiten. Dit gebeurt niet indien ik restart gebruik. Dan wordt de computer correct afgesloten en grub komt zonder probleem te voorschijn. De text die te zien is bij de geblokkeerde computer is de volgende:

Networkmanager: Deactivating device eth0
Networkmanager: Deactivating device eth1
Networkmanager: nm_hal_deinit(): libhal shutdown failed - Connection is closed
Networkmanager: nm_dbus_signal_device_status_change: assertion 'cd_data -> data -> dbus_connection' failed

Kan iemand me helpen om dit op te lossen?

Hartelijk dank.
Die meldingen zijn normaal. Gewoon even wat langer blijven wachten.

Overigens: bij mijn flaptop is het daarna ook nog nodig om de fysieke aan/uit-knop te gebruiken: de harde schijf blijft draaien. Maar Ubuntu heeft *zichzelf* dan wel volledig afgesloten.

Groet, Pjotr.

coomast

  • Gast
laptop blokkeert bij het uitloggen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/13, 20:56:40 »
OK, pjotr123, ik zal wat langer wachten, maar het is wel raar dat ik dat sinds deze week heb en daarvoor nog niet heb voorgehad. Ik ben deze week bezig geweest met een sensor herkenning te doen zodat ik mijn temperatuur van de CPU eens kon bekijken want daar heb ik de laatste tijd wat last van, ttz. de computer valt gewoon stil hierdoor. Ook ben ik bezig geweest met het "spelen" met conky. Is er hierdoor misschien iets gewijzigd aan het systeem waardoor het blijft hangen?

coomast

  • Gast
laptop blokkeert bij het uitloggen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/14, 18:30:43 »
Op een ander ubuntu forum:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=591229

heb ik het volgende gevonden (staat op de laatste pagina):

Restart in single user mode
sudo apt-get remove network-manager-gnome
sudo apt-get remove network-manager
sudo apt-get install network-manager
sudo apt-get install network-manager-gnome

Zou dit een oplossing kunnen zijn of heeft dit niets te maken met het probleem?
Indien het een mogelijkheid zou kunnen zijn, hoe moet je opstarten in single user mode?