Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet van telefoon met usb kabel op laptop.  (gelezen 2033 keer)

Offline nizi

  • Lid
Internet van telefoon met usb kabel op laptop.
« Gepost op: 2020/11/20, 22:57:08 »
Dag allemaal,

Ik zag op de site van Pjotr dat je je telefoon kan aansluiten met usb op een laptop om gebruik te maken van het internet van de telefoon. (Hotspot/USB Tethering)  Ik weet dat dit ook draadloos kan en dat werkt ook dus hiervoor heb ik geen advies of oplossingen nodig.

Echter 3 van de vier telefoons hier in huis werken niet met een usb kabel op de laptop.
Of laptops zien de verbinding wel (iphones) maar laden geen sites. Of laptops zien de aansluiting maar ik kan ze niet selecteren om te verbinden. (android)
Deze 3 telefoons hebben toevallig (of niet) allemaal een simkaart van KPN.

Deze telefoons die niet werken zijn:
Samsung A6 Android 9
Iphone se (eerste se) ios 14.2
Iphone 6s ios 14 (vriendin haar toestel)

Wat wel werkt is mijn oude Samsung A3 2017 met Android 8. Hier zit geen sim in. Maar zet hem op wifi thuis, aansluiten via usb op laptop, zet usb tethering aan en ik heb werkend internet op de laptop.
Doe ik hetzelfde met andere 3. Helemaal niks.

Laptops;
Toshiba uit 2008 met Bodhi linux
Packard Bell 2009 met Mint 19.3
(oudjes dus)

Ik zag een eerder topic van Pjotr over dit onderwerp en menig begreep niet wat hij bedoelde. Dus nogmaals het gaat niet over een draadloze hotspot of usb tethering maar met draad.
 
Nog gezocht of kpn dit blokkeert maar volgens een moderator in een topic op kpnforum wat ik las is dit niet zo.
(alhoewel ik mijn twijfels heb)

Graag jullie reactie.
Bij voorbaat dank.

Re: Internet van telefoon met usb kabel op laptop.
« Reactie #1 Gepost op: 2020/11/21, 15:57:44 »
Deze telefoons die niet werken zijn:
Samsung A6 Android 9
Iphone se (eerste se) ios 14.2
Iphone 6s ios 14 (vriendin haar toestel)

Sjah. Ik hoor al heel lang dat Iphones zeer slecht communiceren met andere hardware. Tenzij het met een Mac of andere apple is.
Ik heb zo'n vermoeden dat als je de Iphone inplugged op een mac dat het meteen werkt.
Oplossing? Moet mogelijk zijn, want het lukt er genoeg, al kost het soms flink wat moeite. De oplossing zal nog wel gaan volgen.

Draadloos wifi werkt toch? Ik persoonlijk zou niet te moeilijk doen als het makkelijk ook kan.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/21, 15:59:19 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline nizi

  • Lid
Re: Internet van telefoon met usb kabel op laptop.
« Reactie #2 Gepost op: 2020/11/22, 12:06:16 »
Deze telefoons die niet werken zijn:
Samsung A6 Android 9
Iphone se (eerste se) ios 14.2
Iphone 6s ios 14 (vriendin haar toestel)

Sjah. Ik hoor al heel lang dat Iphones zeer slecht communiceren met andere hardware. Tenzij het met een Mac of andere apple is.
Ik heb zo'n vermoeden dat als je de Iphone inplugged op een mac dat het meteen werkt.
Oplossing? Moet mogelijk zijn, want het lukt er genoeg, al kost het soms flink wat moeite. De oplossing zal nog wel gaan volgen.

Draadloos wifi werkt toch? Ik persoonlijk zou niet te moeilijk doen als het makkelijk ook kan.

Mijn desktop met win10/mint 18 heeft geen wifi en  gebruik ik het meest. Ook daarom wil ik het werkend krijgen. Bijv voor wanneer internet provider storing heeft.
Nu heb ik het daar op windows na wat zoeken op google en youtube werkend gekregen. Dus Kpn blokkeert het niet.
Maar vreemd dat het op Linux nog steeds niets doet. Kan het zo zijn dat er bij Kpn een bepaalde ondersteunig
voor Linux niet is?

Re: Internet van telefoon met usb kabel op laptop.
« Reactie #3 Gepost op: 2020/11/22, 15:13:11 »
Kan het zo zijn dat er bij Kpn een bepaalde ondersteunig
voor Linux niet is?

Nee dat verwacht ik niet. Je telefoon benaderd KPN, en dat staat los van je laptop die de telefoon benaderd. Je laptop doet niets met kpn.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline nizi

  • Lid
Re: Internet van telefoon met usb kabel op laptop.
« Reactie #4 Gepost op: 2020/11/23, 12:11:02 »
Kan het zo zijn dat er bij Kpn een bepaalde ondersteunig
voor Linux niet is?

Nee dat verwacht ik niet. Je telefoon benaderd KPN, en dat staat los van je laptop die de telefoon benaderd. Je laptop doet niets met kpn.

Voorde de iPhones is de update naar IOS 14 de oorzaak kennelijk. Meerdere klachten gelezen op Engelstalig support pagina van Apple. Precies hetzelfde wat ik heb. Maakt wel een verbinding maar sites laden niet. Na tijdje foutmelding dat site niet reageert....
Reactie van Apple: is dat ze Linux niet ondersteunen en verwijzen naar support van Linux.

Nu nog uitvinden waarom mijn Samsung het niet doet. Mint toont bij netwerk wel een aansluiting maar die is grijs en verbindt niet. Gelezen oplossingen zoals USB debugging werkt ookt niet. Mijn oude samsung doet het gelijk. Snap er niks van.

Re: Internet van telefoon met usb kabel op laptop.
« Reactie #5 Gepost op: 2020/11/23, 14:25:22 »
Reactie van Apple: is dat ze Linux niet ondersteunen en verwijzen naar support van Linux.

Erg vreemd. Want Apple zorgt alleen voor de internet-verbinding, en heeft verder niets te maken met de content of service-provider. Daarnaast gaat het om regeluliere openlijk toegankelijke websites.
In heel dat verhaal is geen enkele ondersteuning nodig van apple als alleen de wifiverbinding, en heeft zich verder nergens mee te bemoeien.

Je telefoon benaderd KPN, en dat staat los van je laptop die de telefoon benaderd. Je laptop doet niets met kpn.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline nizi

  • Lid
Re: Internet van telefoon met usb kabel op laptop.
« Reactie #6 Gepost op: 2020/11/23, 15:55:14 »
Reactie van Apple: is dat ze Linux niet ondersteunen en verwijzen naar support van Linux.

Erg vreemd. Want Apple zorgt alleen voor de internet-verbinding, en heeft verder niets te maken met de content of service-provider. Daarnaast gaat het om regeluliere openlijk toegankelijke websites.
In heel dat verhaal is geen enkele ondersteuning nodig van apple als alleen de wifiverbinding, en heeft zich verder nergens mee te bemoeien.

Je telefoon benaderd KPN, en dat staat los van je laptop die de telefoon benaderd. Je laptop doet niets met kpn.

Gaat ook om USB tethering dus via USB kabel. Draadloos via WiFi lukt wel.

Re: Internet van telefoon met usb kabel op laptop.
« Reactie #7 Gepost op: 2020/11/24, 14:55:22 »
Gaat ook om USB tethering dus via USB kabel. Draadloos via WiFi lukt wel.

Duidelijk. En dat past weer precies binnen mijn eerste reactie.  ^-^

Sjah. Ik hoor al heel lang dat Iphones zeer slecht communiceren met andere hardware. Tenzij het met een Mac of andere apple is.
Ik heb zo'n vermoeden dat als je de Iphone inplugged op een mac dat het meteen werkt.

In elk geval succes verder.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline digihans

  • Lid
Re: Internet van telefoon met usb kabel op laptop.
« Reactie #8 Gepost op: 2020/12/07, 16:15:47 »
ter info...

iPhones met een oudere versie van IOS werken prima met USB-tethering.
Sinds de upgrade van IOS werkt het, helaas, niet meer.

Voor andere platforms (zoas openwrt) schijnen er patches in omloop te zijn.
Ook ik ben benieuwd of deze voor 18.04 en 20.04 beschikbaar zijn.

Offline nizi

  • Lid
Re: Internet van telefoon met usb kabel op laptop.
« Reactie #9 Gepost op: 2020/12/07, 18:57:37 »
ter info...

iPhones met een oudere versie van IOS werken prima met USB-tethering.
Sinds de upgrade van IOS werkt het, helaas, niet meer.

Voor andere platforms (zoas openwrt) schijnen er patches in omloop te zijn.
Ook ik ben benieuwd of deze voor 18.04 en 20.04 beschikbaar zijn.

Las geloof ik ook op Github dat ze een fix gevonden hadden. Ergens in een bestand een waarde met 2 te verminderen of zoiets. (als ik het
goed begreep)
Met een draad vind ik zelf toch wel fijner. Ook al werkt draadloos wel. Zelf geen ervaring met ios 13. Toen had ik het nog niet geprobeerd.

Wel jammer dat ik nog steeds geen stap verder ben met mijn Samsung A6+. Ook na een update naar Android 10 werkt het met draad niet. Draadloos wel. Er is wel een verbinding tussen telefoon en laptop maar die is lichtgrijs en niet te gebruiken. Al veel geprobeerd; vpn uit en aan.
Usb debugging aan. etc,etc,  Niets helpt. Terwijl mijn oude Samsung A3 2017 de verbinding met Android 8 wel maakt met draad. Maar in de A3 zit geen simkaart. In de A6+ een kpn simkaart.  De A6+ doet het met draad wel op Windows 10.


Offline digihans

  • Lid
Re: Internet van telefoon met usb kabel op laptop.
« Reactie #10 Gepost op: 2020/12/07, 19:41:54 »
Als het enkel "bedraad" is, zijn er ook  lightning-LAN adapters.
Dat is officiele hardware van appel, dus dus moeten het so-wie-so blijven doen.

Wat de patch betreft, daar doen verschillende verhalen de ronden,
de ene heeft het over een aanpassing in libmobiledevice OF ipheth-utils.
De andere heeft het over een aanpassing in de generic GITHUB kernel (ja, heel klein, maar toch niet voor iedereen haalbaar)

Als het laatste het geval is, dan verwacht ik een deze dagen een officiele patch van Canonical voor 18.04 en 20.04.
Voor 10 machines: geen probleem. Voor 100:  :( voor meer dan 10,000 machines: no-way ga ik dat zelf doen)