Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?  (gelezen 17177 keer)

Offline mrGee

  • Lid
Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Gepost op: 2011/08/15, 00:49:57 »
Hallo

Dit weekend had ik even snel een wat grotere stick nodig om wat ingepakte archieven op
te zetten. Halverwege kopiëren kreeg ik wat i/o errors te zien ennn; het stickie staat op write protect >:(
Heb allerlei intelligente dingetjes uitgevroten; het internet staat er vol mee; maar helaas pindakaas.
(oa. bewerken met gparted, tooltjes van een ahum windows bakkie eroverheen, met testdisk en dd in de
weer; niets helpt.)

Totdat ik eens met lsusb ging kijken hoe als die eigenlijk heet; 058f:6387 dat schijnt te verwijzen naar een
id. dat menigmaal opduikt als zijnde een Fake Flash, zo eentje die aangeeft bijv. 16 Gb te zijn, maar stiekem
veel kleiner is, ga je over een grens dan zijn de rapen kennelijk gaar.

Nu kan ik dat zo snel niet bepalen, maar ik vroeg me af, wie heeft dezelfde stick en kun je die ook helemaal
tot aan de rand vullen? En is ie daarna nog te wissen etc. Die van mij laat nog wel wat intacte data zien,
best wel veel, maar zoals gezegd; write protect, dus niets eraf en niets erbij.

Als ik de enige ben met zoiets, dan gaat ie maar terug omruilen voor een andere, anders in het geval van fake
mijn geld maar terug zien te halen.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 19:03:19 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/15, 08:16:48 »
Medion (Aldi) is niet direct een plausibele partner voor computerzaken.

Maar een stick die zich zo gedraagt is eigenlijk troep --> teruggaan en geld terug !

b.t.w. TDK verkoopt ook geheugensticks voor amper 0.50 € cent duurder (media markt) en die zijn echt failsafe (gebruiken ze op het werk).

groet,
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 08:21:36 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline mrGee

  • Lid
Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/15, 09:48:22 »
Hallo

Ja dat weet ik, maar had er snel even eentje nodig, normaal heb ik altijd sandiskjes of
die dure snelle van ocz.Maar ik was meer benieuwd of meer mensen waren die hetzelfde
is/gaat overkomen. Het speciaal geschreven testprogramma om fake sticks te
herkennen van C't laat het nl afweten i.v.m. write protect.
Het kan natuurlijk dat de sticks goed zijn (id's worden wel vaker misbruikt) en dat dit
exemplarisch is, het is ook gebeurd na een poging het ding geheel te vullen en aansluitend voor
het gemak in ntfs te zetten (i.v.m data grootte archief bleek achteraf groter dan 4 Gb.)

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/09/15, 23:52:46 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/15, 09:50:50 »
zo heb ik op de open-dag van de fontys een 2GB usb-stick gekregen, die faalde ook drastisch nadat ik er meer dan 500MB op pleurde. (zelfde verhaal als mrGee)
aangezien die gratis was, kan ik mijn geld niet terugclaimen  :D :D

maar ik heb nu gewoon een USB3.0 externe harde schijf van 2,5TB (verbatim). dan hoef je je ten minste nooit meer zorgen te maken over mogelijke "valse barrières".

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/15, 11:08:28 »
Dit heeft mijn pa ook met dat stikkie... Gaat z'n geld terug vragen komende week... Ben benieuwd. Wel erg laag overigens...

Offline mrGee

  • Lid
Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/15, 11:22:04 »
Hallo

Ahaa, en ook maar zo op write protected, of gaat ie bijv. niet voorbij de 8 Gb?
Die van mij claimt dat er nu 11 Gb op staat, maar niet alles is toegankelijk.

Mocht dit nu zo'n fake batch zijn, tja dan is de Aldi gewoon belazerd bij de inkoop van die
spullen, daar zitten ze ook niet echt op te wachten dunkt mij zo.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/15, 12:40:32 »
Hoi Gerrit,

Ik heb bij Aldi in maart dezelfde stick gekocht voor € 14,99 :D

Bij lsusb krijg ik dit te zien: Bus 003 Device 003: ID 058f:6387 Alcor Micro Corp. Transcend JetFlash Flash Drive

Tot nu toe nog geen problemen tegengekomen maar ik heb de stick ook nog niet volgemaakt.

Groeten
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/15, 13:29:02 »
Ik rij zometeen langs de Aldi, ik zal eens kijken of ze van die sticks hebben liggen. Ik hou wel van wonderbaarlijke zaken. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/15, 14:57:11 »
Had dat ding bijna gekocht,maar bedacht me dat ik eigenlijk al genoeg stickjes heb.Van fake flash heb ik nog nooit gehoord,teruggaan naar de Aldi en je geld terugvragen lijkt mij.Dat ding heeft het maar gewoon te doen. :evil:
Kubuntu 20.04

Offline mrGee

  • Lid
Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/15, 15:31:07 »
Hallo

Ik heb intussen mijn geld netjes terug =D, ik weet ook niet helemaal zeker of dit exemplarisch is of
dat hun hele inkoop fout is gelopen (of slechts deels) maar de usb id. wees me in ieder geval richting
de fake hoek.
De hcc!compusers heeft ook al eens iets dergelijks meegemaakt met een levering foute 4 Gb sticks, waar
maar 1 Gb op pastte.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/15, 15:58:46 »
Ik heb voor de zekerheid de stick volgeschreven en de bestanden er weer afgehaald maar ben gelukkig geen problemen tegengekomen.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/15, 17:57:39 »
Er wordt nu driftig wat data op de stick gepompt.  :rolleyes: So far so good.
In wordt de stick als 17GB weergegeven, bij eigenschappen staat er 15,5GB het bekende verschil in rekenmethode?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/15, 22:22:53 »
Er wordt nu driftig wat data op de stick gepompt.  :rolleyes: So far so good.
In wordt de stick als 17GB weergegeven, bij eigenschappen staat er 15,5GB het bekende verschil in rekenmethode?

Nog nieuws over je stick?  :-*
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/15, 22:58:26 »
Bijna vol.  :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Wiley

  • Lid
Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/15, 23:27:18 »
Ik heb er ook een, werkte tot net goed (pm 16 GB in Lucid). Vind het ook een beetje flauw om Medion maar een veeg te geven, omdat ik ook veel positieve berichten zie over hun spul. Geen top segment, maar 'goed genoeg'.  Bovendien is het geen Medion maar een merkloze stick.

Anyway, ik heb 'm een paar minuten geleden op de Humax 5200 geformatteerd omdat 'ie van de 15,8 GB nix kon zien (hoewel het toch echt ext 3 was).
Dat ligt waarschijnlijk eerder aan de Humax dan aan de stick.
Wat schetst echter mijn verbazing: na het formatteren zegt de Humax dat er 30 GB beschikbaar is. Ik ben benieuwd wat mijn heldere Lynxje zegt als ik haar dadelijk de stick voer...


Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/16, 00:07:23 »
En vol is de stick, geen fake of wat dan ook. MrGee ik denk dat je een maandagochtend product hebt gekocht.
ALDI treft geen blaam, het is een ongelukkige samenloop van de omstandigheden, denk ik. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/16, 00:41:22 »
Aldi geeft normaal wel lang garantie op z'n prullen, misschien eens achter horen?
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/16, 01:37:19 »
Terug naar de aldi gaan en alles word opgelost. Die zijn daar best makkelijk in.


Offline mrGee

  • Lid
Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/16, 08:43:06 »
@ Wiley, ik denk intussen ook wel dat het best mee zou kunnen vallen en dat ik
inderdaad een maandagmorgen klungel heb getroffen (die overigens maandagmiddag
zonder problemen is ingeruild. ^-^)
Ik haal wel vaker wat bij de aldi/medion als dat zo uit komt; per slot van rekening kopen ze
dat ook ergens in. En 3 jaar garantie op bijv. een hp printer zie ik nergens anders.

Het ding is trouwens in de write protect gegaan, nadat er een ingepakt archiefje naartoe is gekopieerd,
van groter dan 4 Gb en dat ging (natuurlijk) niet; want fat32. Hetzelfde maar eens geprobeerd op een andere; wel
een fout melding, maar verder geen problemen. Dat Fake gebeuren kwam pas bovendrijven na onderzoekje
op usb id. Anders had ik hem zonder meer "gewoon" omgeruild, dit is ook meer als waarschuwing, 't is natuurlijk
altijd lullig als je pas na een tijdje er achter komt dat je dat voor de helft foetsie is en dat je op bijv. ebay
best wel makkelijk met fakejes kan worden afgescheept.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/10/12, 16:38:33 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Wiley

  • Lid
Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/16, 22:17:02 »
Wel, gelukkig is het in orde..

En voor mijn raadseltje: gekke Humax. Het is toch gewoon zo'n 16 GB. En hij doet het ook nog hoor, dus voor mij gelukkig geen maandagklungel.

Over en uit.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/08/19, 13:16:28 »

Het ding is trouwens in de write protect gegaan, nadat er een ingepakt archiefje naartoe is gekopieerd,
van groter dan 4 Gb en dat ging (natuurlijk) niet; want fat32. Hetzelfde maar eens geprobeerd op een andere; wel
een fout melding, maar verder geen problemen.

gewoon opnieuw formatteren als EXT2 / EXT3 / EXT4
met EXT4 mogen je bestanden maximaal 1 exbibite zijn, dat past bij lange na niet op dat stickje!
als je toch compabiliteit met windows wilt behouden, maak er dan NTFS van.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/08/19, 15:02:26 »
@ niekn; tuurlijk, ook dat is 1 van de dingen die ik heb geprobeerd; sowieso al naar ntfs omdat het stokje
ook in Windows bakkies gestoken wordt. Maar zoals gezegd; write protect en dat gaat dat dus niet meer.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline ditzyke

  • Lid
Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/08/24, 14:34:21 »
vorig jaar had aldi deze ook in aanbieding en heb ik zo eentje gekocht.
Nooit problemen mee gehad. Ik kan mn 16Gb er zonder problemen opzetten en ik kan aan alle gegevens aan zonder problemen.
Misschien dat ze inderdaad dit jaar een slecht lot hebben gehad ofzo, maar je hebt wel gelijk dat je je geld terug wil, als je betaald voor 16Gb dan moet je die ook krijgen

Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/09/11, 12:37:01 »
Offtopic:
Hoe snel zijn deze Aldi 16GB stick lezen en schrijven?
Wat halen jullie voor praktijkwaarden?

VV

Re: Aldi 16Gb usb stick; echt of vals, wie heeft hem ook?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/09/11, 12:52:17 »
@VuurVosje Ik heb hem ook en ik haal maar een snelheid van usb 1.0  :'(
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)