Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Met dd de root partitie verplaatsen naar een Logisch volume en daarop booten.  (gelezen 491 keer)

Offline bart85

  • Lid
Ik wil met dd een partitie met Ubuntu, rootpartitie, naar een Logisch Volume verplaatsen. Het schijnt dat met versie 2 van Grub op deze LV kan booten. LV staat in een VolumeGroup die bestaat uit de fysieke partitie /dev/sb1. De bootloader wil  ik in de MBR van sda zetten. Omdat vroeger het zo was dat alleen op partities kon worden geboot met de bootloader die op de mbr van dezelfde schijf stond, vraag ik mij af of dit wel mogelijk is.
Bij Grub versie 1 moet /boot op een fysieke partitie staan. Hoe vind Grub versie 2 een logisch volume van een volumegroup?

Na dit alles wil ik mijn andere OS naar een Logisch Volume verplaatsen. Vervolgens op /dev/sda de windows partitie laten staan en de andere partities wissen en toevoegen aan mijn volumegroup.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Het lijkt erop dat als de root partitie op een Logisch volume staat er niet op geboot kan worden. Let op, het gaat niet om een logische partitie van een DOS-disklabel. Bij het gebruik van de Live-cd met LVM word /boot op een fysieke partitie gezet.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/09, 20:36:12 door bartveurink »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Het lijkt erop dat als de root partitie op een Logisch volume staat er niet op geboot kan worden. Let op, het gaat niet om een logische partitie van een DOS-disklabel. Bij het gebruik van de Live-cd met LVM word /boot op een fysieke partitie gezet.
Bart,

Ik heb geen ervaringen met LVM, maar dat de /boot partitie op een fysieke partitie moet worden gezet.
Klinkt mij logisch.
Je moet immers eerst een kernel hebben die over weg kan met LVM.
Zo ver mij bekend kan GRUB(2) dit nog niet.
Het 'ziet' alleen fysieke partitie's.



MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline bart85

  • Lid
In ieder geval moet /etc/fstab aangepast worden. Daarna vanaf een andere distributie, live-cd of een rescue systeem update-grub2 uitvoeren.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.