Ondersteuning > Software en configuratie

Screenshot in Kubunto

(1/3) > >>

Piline:
Beste forum,

Ik ben bezig met de overstap van Windows naar Linux. Kubuntu komt mij beter uit dan Ubuntu. Verder heb ik geen/weinig ervaring met Linux in het algemeen. Deze 2 distro’s heb ik geïnstalleerd en globaal bekeken en met het maken van aanpassingen probeer ik dit simpel en volgens de regels te doen (dus nog niet te moeilijk).

Ubuntu: 22.04.3 LTS en Kubuntu: 22.04.3

Als ik op internet een antwoord probeer te zoeken op Kubuntu komt veelal Ubuntu te voorschijn en daar zitten in de desktops verschillen in.

Ik werk veel met het maken van screenshots, printscreen keyboard vind ik een ramp. In de taskbar wil ik een icoon hebben staan welke simpel werkt. Gnome-screenshot installeren in Ubuntu en onder activities (afb.1 in bijlage) naar taskbar verplaatsen, gaat prima. In Kubuntu heb je wel Spectacle als screenshot maar Gnome-scrrenshot vind ik wel simpeler. Gnome-screenshot app heb ik ook in Kubuntu geïnstalleerd maar hier is geen “activities” (afb.2 in bijlage).

De Application Launcher in Kubuntu geeft mij niet de optie om Gnome-screenshot in de taskbar te zetten en dat wil ik wel graag. Ik heb al dagen lopen zoeken op internet maar helaas niet iets gevonden.

Vraag: weet iemand hoe ik dit moet doen, hoe krijg ik Gnome-screenshot in de taskbar van Kubuntu en dat deze ook blijft staan?

Groetjes en alvast bedankt

X-E3:
Misschien print screen vanaf je toetsenbord?

Gr. Ben

rico70:

--- Citaat ---Ik werk veel met het maken van screenshots, printscreen keyboard vind ik een ramp.
--- Einde van citaat ---
Zo te zien niet.

Piline:
Ik ben nieuw op dit forum en vandaar dat de tweede afbeelding (C1) en foutje was bij de verzenden. De afbeelding heb ik op een Windows PC met Openoffice gemaakt omdat ik nog niet zo handig ben met Libre. Op die Windows PC staat ook Snipping Tool welke perfect werkt. Die handigheid zou ik ook graag in Kubuntu willen hebben. Spectacle gaat al de goede richting uit en printscreen met alle toetscombinaties heeft teveel handelingen welke maar deels lukken,

Misschien was mijn vraag niet zo duidelijk:  Kan ik de icon van Gnome-screenshot in de taskbar van Kubuntu krijgen en dat die daar blijft staan?  De app is wel geinstalleerd maar nog niet in de taskbar of desktop.

spievensterke:
@ Piline,


--- Citaat --- De Application Launcher in Kubuntu geeft mij niet de optie om Gnome-screenshot in de taskbar te zetten en dat wil ik wel graag. Ik heb al dagen lopen zoeken op internet maar helaas niet iets gevonden.

Vraag: weet iemand hoe ik dit moet doen, hoe krijg ik Gnome-screenshot in de taskbar van Kubuntu en dat deze ook blijft staan?

De app is wel geïnstalleerd maar nog niet in de taskbar of desktop.
--- Einde van citaat ---

Op uw afbeeldingen zie ik dat je een zijbalk gebruikt ... om een programma daarop te pinnen of toe te voegen  klik je op het desbetreffende programma met de R-muistoets ... een pop-up venstertje verschijnt met verschillende mogelijkheden -- kies voor toevoegen aan favorieten of pinnen op de zijwerkbalk.

Een ander screenschotprogramma dat goed werkt en waar je snel mee aan de slag kan is: Shutter.

- Shutter kan je installeren via Synaptic Pakketbeheer ( installeer Synaptic indien dit nog niet zo is) -- kan je ook installeren door gebruik te maken van de terminal, en wel als volgt:


--- Code: ---sudo apt update
--- Einde van code ---

- geef / typ passw. in  + Enter


--- Code: ---sudo apt install shutter
--- Einde van code ---

+ Enter

Heb wat geduld tot de installatie voltooid is.

Sluit de terminal door 'exit' in te typen + Enter.

** Shutter kan je dan toevoegen aan de favorieten  -- open en verken het eerst (speel er eerst wat mee) om het beter te kunnen gebruiken.

- Shutter kan ook geïnstalleerd worden via Ontdekken/Softwarecentrum ( ik test Kubuntu 22.04.3 LTS met onderliggende werkbalk).

Succes.

Groet,
spievensterke.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie