Ondersteuning > Software en configuratie

FOSS chatGPT alternatief?

(1/3) > >>

Tuxjo:
Ik ben aan het rondneuzen geweest naar een FOSS alternatief voor chatGPT. Die zijn er wel voor zover ik kan nagaan en ik heb er een uitgeprobeerd maar die gaf foutmeldingen en was heel traag.

Weet iemand een gedegen alternatief dat net zo soepel, snel en goed werkt als chatGPT? Of vraag ik op dit moment iets onmogelijks ;)?

bart85:
Met welke reden wil je dat het opensource is?

Tuxjo:
Nou waar het mij eigenlijk omgaat is dat ik een alternatief zoek dat mij niet traceert, secure is etc. Ik weet niet zoveel van AI maar heb begrepen dat de makers van de chatGPT commercieel zijn? Of sla ik de plank volledig mis?

Wanneer chatGPT door Linux gebruikers wordt aangemerkt als 'non-invasief' en het gewoon gebruiken dan is het voor mij uiteraard ook prima. Wanneer dit niet het geval is en er is een soortgelijk snel werkende chatbot die wel secure, non-invasief etc. is, dan zou ik die graag gaan gebruiken.

Nogal nieuw terrein voor mij dat AI ;).

Paul Matthijsse:
Ik heb het even aan chatGTP zelf gevraagd:

"Bestaat er een FOSS alternatief voor ChatGTP?"

Antwoord:

"Tot mijn kennisdatum in september 2021 was er geen directe open-source tegenhanger van GPT-3, het model waarop ik ben gebaseerd. GPT-3 is ontwikkeld door OpenAI en wordt niet vrijgegeven als open-source software. Het is echter mogelijk dat er sindsdien nieuwe ontwikkelingen zijn geweest in de wereld van open-source kunstmatige intelligentie die een vergelijkbaar niveau van taalbegrip en -generatie kunnen bieden.

Er zijn open-source taalmodellen beschikbaar, zoals GPT-2, BERT, en RoBERTa, die kunnen worden gebruikt voor tekstgeneratie en taalbegrip, maar deze modellen hebben mogelijk niet dezelfde schaal en prestaties als GPT-3. Het is ook mogelijk dat er nieuwe modellen zijn ontwikkeld sinds mijn laatste kennisupdate.

Als je op zoek bent naar open-source alternatieven voor tekstgeneratie, raad ik je aan om de recente ontwikkelingen in de open-source gemeenschap voor kunstmatige intelligentie te verkennen, bijvoorbeeld op platforms zoals GitHub en in onderzoekspapers. Houd er rekening mee dat de prestaties van open-source modellen kunnen variëren en afhankelijk zijn van factoren zoals de beschikbare trainingdata en resources."

 :)

MKe:
Je moet je realiseren dat het heel veel geld kost om een LLM te trainen. Heel veel energy en heel veel hardware. We hebben het over duizenden GPU’s. Daarom zal een LLM vrijwel altijd commercieel zijn. Je zult er voor moeten betalen, ofwel met geld of met je privacy. Als je het geld ervoor over hebt voor je privacy zou je kunnen kijken of je je eigen versie van een LLM kunt hosten, dat is wat sommige bedrijven nu doen, maar ook hier is het waarschijnlijk niet goedkoop, want het gebruik van deze modellen is ook behoorlijk reken intensief en vraagt dus veel resources.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie