Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: data gewist???  (gelezen 899 keer)

ipsos

  • Gast
data gewist???
« Gepost op: 2009/01/23, 13:41:18 »
Hallo forumgenoten,

Ik heb een externe harde schijf met hierop belangrijke data.

Gisteren was ik bezig met de live cd van G-parted. Ik heb per abuis de verkeerde schijf geselecteerd. Ik heb de ntfs-partitie van deze schijf verwijderd en nu is er dus ongeveer 300GB ongebruikt.

Toen ik merkte dat ik de verkeerde schijf had gepakt ben ik terug gegaan naar G-parted en heb een nieuwe partitie aangemaakt met de oude grootte.

Ik vind geen bestanden meer. Is de schijd geformatteerd in ntfs? Ik kan me dit moeilijk voorstellen aangezien alles in een aantal seconden gebeurde in G-PARTED. Kan ik mijn data weer terughalen?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: data gewist???
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/23, 13:55:12 »
Kan ik mijn data weer terughalen?
Via Synaptic pakketbeheer kun je testdisk installeren. Daarmee komt photorec mee, waarmee gewiste bestanden terug te halen zijn.
Gelukkig nog nooit nodig gehad, maar iedereen is er zeer positief over, dus...........

Offline mrGee

  • Lid
Re: data gewist???
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/23, 17:12:15 »
Hallo

Deze week nog testdisk/photorec gebruikt, eerst had ik met dd wel een exacte
spiegel gemaakt, voor je weet maar nooit.
Mbv. photorec eerst maar eens de meeste data eraf gelezen; deze was nog intact,
maarrrr; het was wel erg veel data en photorec geeft zijn eigen labelnamen eraan,
dus in dit geval moest je evt. flink zoeken (grep dus) in duizenden bestanden naar je textbestandje.
In testdisk zit ook nog een optie waarmee ik die bestandsstructuur bijv. alleen
de 'mijn documenten' (windows xp partitie) structuur, met daarin het huiswerk,mp3 en foto's
incl. de filenames kon kopïeren.
Partitie was wel te zien in linux, nadat testdisk de partitietabel had hersteld, maar niet vanuit
windows, iets wat ik nog niet was tegen gekomen, maar ook verder niet heb uitgezocht
vanwege tijdgebrek en daarbij was de data waar het om ging al gered.

Groeten Gerrit
 
« Laatst bewerkt op: 2009/01/23, 17:14:25 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >