Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Aanschaf SSD voor dualboot Win7 en Ubuntu11.10 (11.10 nu op HDD)  (gelezen 1172 keer)

Offline chimaera

  • Lid
    • http://www.chimaera.be
Hi guys,

Ik zou voor m'n laptop (toshiba satellite P300-13M) een SSD willen aanschaffen. Hierop zou ik dan Win7 willen installeren (games en mapsource) en Ubuntu11.10

De toshiba beschikt over de mogelijkheid om 2 harddiscs te installeren (drive 1 en 2) dus zou ik de huidige willen gebruiken als dataschijf. Op deze HDD is momenteel Ubuntu11.10 geinstalleerd. Deze zou ik dan gewoon laten in ext4 omdat ik windows enkel zou gebruiken om te gamen en dus geen nood heb aan toegang tot persoonlijke bestanden. (mss een partitie aanmaken als ntfs en automounten voor muziek - itunes ??)

Hoe ga ik het best te werk zonder dat ik bvb alle ubuntu programma's opnieuw moet installeren ? Kan ik de /home gewoon op de hdd laten staan en herkent ubuntu deze dan als die opstart vanop de ssd ? wat met /usr waar alle geinstalleerde programma's opstaan ?

Windows7 installeren is geen probleem, maar hoe moet ik dan bvb partitioneren voor ubuntu ? Normaal heb je de partitie / en /home en een swap maar zoals ik al zei zou ik enkel de boot op de ssd willen en een manier vinden dat hij de geinstallerde progs op de hdd vind, of verlies ik hier teveel van de snelheids-voordelen van de SSD. Ik heb een lijstje gemaakt met de huidig geinstallerde programma's dus deze herinstalleren in nu ook geen grote ramp.
Voor moest het allemaal wat onduidelijk zijn, vraag maar raak.

Alvast bedankt voor de tips ;-)

oja, het zou gaan om volgende SSD
Corsair CSSD-F120GB3-BK
http://www.alternate.be/html/product/Solid_State_Disk_2,5_inch_SATA/Corsair/CSSD-F120GB3-BK/558807/?tn=HARDWARE&l1=Harddisks&l2=SSD

« Laatst bewerkt op: 2012/01/03, 21:30:25 door chimaera »

Offline jolo

  • Lid
Re: Aanschaf SSD voor dualboot Win7 en Ubuntu11.10 (11.10 nu op HDD)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/31, 12:13:58 »
Omdat je de vraag acht dagen geleden gepost hebt. Heb je intussen al iets kunnen doen? Het gaat dus om een Toshiba satellite P300-13M, die zo te zien uit het jaar 2008 komt. Zelf vind ik dat een SSD meer iets is voor een net aangeschafte laptop/PC. Ook omdat ik geen info kan vinden, over de SATA controller bij de productspecificaties. En is deze laptop hardwarematig nog wel in orde? Dan doel ik vooral op de huidige harde schijf en de DVD brander/speler.

Als je daadwerkelijk er een SSD erbij plaatst, dan is bij mijn weten zowel opnieuw installeren van Windows 7 en Ubuntu Linux vereist. Dus ook alle applicaties, die je er later erbij had geïnstalleerd. Ik denk dat je beter geen aparte home directory kunt gebruiken voor Ubuntu. Maar als deze nu ook op een aparte partitie staat, zou het zou wel kunnen. Het makkelijkst zou je de SSD schijf kunnen partitioneren met Gparted op de Parted Magic Live CD. Zorg er dan voor dat de optie "Align to" staat op MiB. Eventueel zou je dat ook nog achteraf kunnen aanpassen. Zie daarvoor dit artikel op lifehacker Speed Up Your SSD By Correctly Aligning Your Partitions.

Hou er wel rekening mee dat in Ubuntu 11.10 voor de trim ondersteuning, het toevoegen van discard parameter in het /etc/fstab vereist is. Zie voor meer info deze hyperlink HOWTO: Configure Ext4 to Enable TRIM Support for SSDs on Ubuntu and Other Distributions.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline ruujan

  • Lid
Re: Aanschaf SSD voor dualboot Win7 en Ubuntu11.10 (11.10 nu op HDD)
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/02, 12:06:03 »
Tja, het kan. Ik heb zelf ook een poosje zo gewerkt op een van m'n systemen. Maar eigenlijk gebruik ik die voornamelijk voor W7. Ik heb daarnaast nog een paar dedicated systemen met Ubuntu.

Wat je moet doen om niet te hoeven herinstalleren is het volgende:

Je maakt een kopie van Windows 7 (denk erom, dat zijn 2 of 3 partities) en een eventuele recoverypartitie naar een externe disk. Ik heb dit gedaan met paragon, maar misschien zijn er ook wel gratis alternatieven. En misschien kan het ook wel met GParted.

Vervolgens maak je met GParted een kopie van je Ubuntu partitie(s) mbv een Live CD

Nu heb je in ieder geval van alles een backup. Even ten overvloede, als je deze stap overslaat of niet naar een externe disk doet, dan zou ik er niet aan beginnen. Je eindigt dan waarschijnlijk met een herinstallatie en een hoop dataverlies!

Vervolgens plaats je de SSD schijf als eerste schijf en de bestaande als tweede. Daarna zet je alle partities weer terug op de manier zoals je ze wilt hebben.

Nu heb je van sommige partities twee versies. Dat is geen probleem, maar wat wel vervelend is is dat ze dezelfde UUID hebben. Die moet aangepast worden, aangezien die gebruikt worden bij het mounten vanuit fstab. Dat kan met de volgende handleiding:
http://linuxconfig.org/how-to-retrieve-and-change-partitions-universally-unique-identifier-uuid-on-linux
Wel even sudo gebruiken voor de commando's.

Als je het slim doet, dan laat je de UUID van je nieuwe partitie intact en verander je de oude. Dan kloppen de verwijzingen in de fstab nog.

Als je dit gedaan hebt dan kun je met supergrub2 je systeem starten. Kies voor detect any OS en selecteer dan de Ubuntu versie van je ssd. Als het systeem opgestart is moet je even met het commando mount controleren dat je de goede hebt, namelijk die van de SSD.

Vervolgens installeer je grub op de nieuwe ssd met grub-install en daarna update-grub.

Nu heb je je systeem zoals je wilt hebben. Als het goed is komt er bij het grub-menu ook een mogelijkheid om te kiezen voor Windows 7.

Nu kan het zijn dat er na al je werk twee opstartmogelijkheden voor windows zijn in het Windows-boot menu. Dit menu kun je aanpassen met EasyBCD. Bij mij staat de BCD, zeg maar het grubmenu van windows, niet op de standaard plaats, maar op een partitie system reserved in de map BOOT.

Succes.








« Laatst bewerkt op: 2012/01/02, 12:12:43 door ruujan »

Offline chimaera

  • Lid
    • http://www.chimaera.be
Re: Aanschaf SSD voor dualboot Win7 en Ubuntu11.10 (11.10 nu op HDD)
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/03, 21:29:21 »
hi guyz,

bedankt voor de antwoorden maar ik heb het inmiddels op een andere manier opgelost. Namelijk zowel Win7 als Oneiric fresh install. De hdd die erin zat zit nu als 2e hdd en is ntfs geformateerd voor m'n muziek e.d. tevens automounted in ubuntu.

de ssd zit als eerste voor de os'en. Win7 en Oneiric, compleet met alle ssd tweaks (dus ook trim in ubuntu). Alles werkt perfect en alle programma's zijn terug geinstalleerd (in 1 beweging via de terminal).

oneiric start nu op in 11 sec (ipv 35sec) compleet met compiz effecten
win 7 doet er zo'n 20-25sec over (ipv over de minuut)

ik ben zeer blij met dit nieuwjaarskadoke van m'n vriendin, ze heeft me tevens getracteerd op wa extra geheugen. Deze laptop kan weer een tijdje mee want zowat alles werd ge-upgrade (firmware, drivers, chipset, bios, ....)

grtz