Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Op welke Ext staat Ubuntu?  (gelezen 499 keer)

Offline Willem

  • Lid
Op welke Ext staat Ubuntu?
« Gepost op: 2015/05/14, 12:58:23 »
Hallo,

Ubuntu staat geïnstalleerd naast Windows. Er is een ntfs partitie waarop Windows staat. Verder een Extended partitie met daarin een Ext4 en een Ext2.
Vraag-1
Hoe kan ik nu zien op welke van de twee Ubuntu staat en wat er op de andere staat?
Vraag-2:
Kunnen Ext4 en Ext2 worden samengevoegd?

Mvg, Willem

Offline vanadium

  • Lid
Re: Op welke Ext staat Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/14, 14:28:05 »
Het commando "mount" toont welke partities waar in het linux bestandssysteem aangekoppeld zijn. De topfolder "root" noemt eenvoudig "/".

"mount" geeft vele lijnen als output. De lijnen beginnen met de partitie of met andere "virtuele" devices". Je partities zien eruit als /dev/sd??. Dan volgt na het engelse woordje "on" de plaats waar de partitie is aangekoppeld.

Bij mij vind ik bijvoorbeeld een lijntje
/dev/sda1 on / type ext4 (rw,relatime,errors=remount-ro,data=ordered)
wat aanduidt dat bij mij de systeempartitie /dev/sda1 is: die is aangekoppeld aan "/".

Samenvoegen van partities? Het hangt van de partitieindeling af. Die kan je oproepen met het commando "sudo fdisk -l" (echt "samenvoegen" kan niet: je moet één van de partities verwijderen zodat je de andere kan uitbreiden -> gegevens moeten dus vooraf veilig gesteld worden op een andere partitie)
« Laatst bewerkt op: 2015/05/14, 14:30:11 door vanadium »

Offline Willem

  • Lid
Re: Op welke Ext staat Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/14, 17:07:14 »
Hallo Vanadium,

Bedankt voor de uitleg. Met Sudo fdisk -l heb ik het antwoord op de eerste vraag gevonden. Nu nog eens verder zien voor het samenvoegen. Maar het is een moeilijke materie.

Groet,
mvg Willem

Offline vanadium

  • Lid
Re: Op welke Ext staat Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/14, 18:31:20 »
Als je de uitvoer hier post, kan ik ook zien wat mogelijk is en wat niet. Een grafische weergaven van je partitionering kan je krijgen met het programma "Disks", dat in Ubuntu standaard geïnstalleerd is, of met gparted, niet standaard geïnstalleerd. Als de partities naast elkaar liggen, dan zal je de ruimte dadelijk kunnen consolideren. Indien niet, dan kan het eventueel na meer ingewikkelde operaties, en niet noodzakelijk meer met behoud van het besturingssysteem. Dan laat je het beter zo en optimaliseer je je de partitionering later eens als je eens een nieuwe installatie van Ubuntu doet.

Offline Willem

  • Lid
Re: Op welke Ext staat Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/15, 22:00:47 »
Hallo Vanadium,

Bedankt voor de toegevoegde uitleg. Ik heb besloten opnieuw te installeren want het wordt me te ingewikkeld.

mvg,
Willem