Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: java in eclipse [opgelost]  (gelezen 3506 keer)

java in eclipse [opgelost]
« Gepost op: 2011/08/17, 22:37:48 »
hallo ik ben nieuw met java en ik zou graag een duidelijke omschrijving zien hoe te programmeren in Eclipse (al was het maar om te beginnen 'hello world'!) hopende op een spoeding antwoord verblijf ik,      


bij voorbaat dank, Frank
« Laatst bewerkt op: 2011/10/10, 20:29:44 door frankje »
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

Re: java in eclipse
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/18, 22:53:15 »
Voor java in zijn algemeenheid weet ik zo geen goede cursus, oid. Eclipse is echter niet zo moeilijk, dat kan ik zelf ook nog wel een beetje uitleggen...

Grofweg doe je in het begin dit:

1. Eclipse installeren (software centre)

2. Eclipse opstarten. Eclipse zal vragen om een workspace, hiervoor maak je een nieuwe map aan op een locatie waar je je code op wil slaan.

3. Binnen eclipse een nieuw Java-project aanmaken. (File > New > Java Project):
- Create new project in workspace
- Use default JRE
- Create seperate folders for sources and class files
Finish

4. Een nieuw .java bestand met broncoden aanmaken:
File > New > Class
Instellingen gewoon zo laten staan, als Name gebruik je bijvoorbeeld HelloWorld
Klachten over "default package" negeer je.

5. Go to the workbench, de knop met de pijl rechts in het scherm met de "symbolische" knoppen (beginscherm)

6. Je code invoeren
Bijvoorbeeld:
public class HelloWorld {
public static void main(String[] argsVanCLI){
System.out.println("Goedenavond wereld... Misschien kunt u beter gaan slapen!");
}
}

7. De code compileren en uitvoeren. Druk op het groene play-knopje in de werkbalk.

Re: java in eclipse
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/19, 12:32:28 »
Deze tutorial is redelijk goed. Als je iets niet begrijpt, zal ik wel even mijn werkje aanpassen voor jou ;)

http://nl.wikibooks.org/wiki/Programmeren_in_Java
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: java in eclipse
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/19, 16:48:10 »
O ja, bedenk me nu, misschien moet je ook nog handmatig een jdk installeren bij stap 1 van mijn vorige bericht. Neem dan sun-java6-jdk of openjdk-6-jdk (Maakt niet veel uit welke in beginstadium, kwestie van persoonlijke smaak) vanuit het Software Centre, Synaptic, of wat dan ook.

Offline rman

  • Lid
Re: java in eclipse
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/22, 21:56:31 »
Nederlandstalig met gebruik van Eclipse
http://balusc.blogspot.com/2006/04/java-tutorial.html

Deze tutorials(in videoclips) zijn ook fijn:
Eclipse: http://eclipsetutorial.sourceforge.net/workbench.html
java beginners: http://eclipsetutorial.sourceforge.net/totalbeginner.html

veel succes ermee...
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go

Offline hadez

  • Lid
Re: java in eclipse
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/03, 03:00:32 »
Eclipse is inderdaad een erg fijn programma om in te schrijven, doch raad ik u aan om zeker in het begin gewoon in een text-editor te beginnen met de simpele programma's te schrijven. Zolang het niet veel verder gaat als "hello world" of een simpele rekensom, dan is een text-editor handig.

Opslaan als *.java
in een terminal in dezelfde map uitvoeren: $ javac *.java
fouten oplossen en bovenstaande stap herhalen, als nodig.
dan java * (zonder de .java) (TAB is je grote vriend in de terminal :-) )


Met Eclipse is het nou eenmaal zo dat je heel erg veel hulp krijgt van het programma zelf krijgt, terwijl je juist een taal wil leren (zie het als Engels grammaticaal correct leren als Nederlandse zijnde) en daarmee moet je in den beginne ook de zekere fouten maken. Als je gelijk begint in Eclipse kijk je mijns inziens nooit naar de specifieke kenmerken die Java heeft. Zelf ben ik ook een beginnende programeur (Technische Informatica) maar zelf vond ik het wel degelijk fijn om de fouten te maken als een puntkomma ; links en rechts te vergeten. Ook de syntax van het openen en sluiten van haken (), haken [] en haken {} moet je wel een keertje by hand gezien en gedaan hebben. Immers, the more errors man makes, the better he becomes, no? Je leert dan ook goed, en je leert ook waarom, om duidelijk en overzichtelijk te gaan programmeren omdat je zelf je eigen code critisch moet nakijken op syntactische fouten in eerste instantie (en als al je haken en puntkomma's goed zijn, semantisch) op te lossen. En daarom eerste paar dingen in text-pad of iets dergelijks, en daarna lekker in Eclipse, als je dat alles door hebt.