Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid  (gelezen 5526 keer)

Offline babybird

  • Lid
Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Gepost op: 2010/05/25, 15:02:10 »
Ik wil Ubuntu Lucid installeren op mijn HDD. Er staat nu W7 op. Die schijf is verdeeld in een C en D schijf. Op c moet Ubuntu Lucid komen.

Als ik Ubuntu Lucid installeer ziet hij dan de partities? Ik wil graag D zo laten want daar staat muziek, foto's e.d. op.

Dus m.a.w. kan ik tijdens de installatie gewoon kiezen voor C schijf?

Offline simthadim

  • Lid
Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/25, 15:10:27 »

De instaltie zal de verschillende partities herkennen inderdaad herkennen.
Tijdens de instalatie van Ubuntu kan je een vinkje aanklikken waar staat:

Partities handmatig beheren (of iets dergelijks).

Indien je die aanklikt en verder gaat dan kan je zelf kiezen waar Ubuntu geinstaleerd wordt, in jouw geval de C schijf welke sda1 zou moeten heten. Andere partities zullen onveranderd blijven, alles op die ene partitie zal echter verloren gaan en Ubuntu zal daarop geinstaleerd worden.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/25, 15:12:39 door simthadim »

Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/25, 16:10:38 »
Ubuntu werkt niet met C of D partities maar met mappen.
hda of sda is je harde schjf. hdb of sdb je 2de enz.
Partities worden aangeduid met nummering : bv. sda1 is de 1ste partitie op je je 1ste schijf. sda2 je 2de partitie enz.
Je kunt niet zomaar ubuntu op je "C" schijf installerren. Daarvoor moet je schijfruimte vrijmaken. En als je een dualboot met Win7 wil moet windows op de 1ste primaire partitie staan van de schijf die eerst staat gemeld in je bios. In jouw geval is dat dus in linuxtaal sda1.
Hoe zijn je partities ingedeeld: kun je zien in windows onder "beheer > schijfbeheer" (rechtsklikken op "deze computer")
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline babybird

  • Lid
Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/25, 16:45:21 »
Okee, heb al Ubuntu op mijn Laptop en zie inderdaad geen c,d e.d. schijf. Als je dan bijv. via Sabnzb iets wil uitpakken naar een bepaalde lokatie geef je dan gewoon de naam van de map (schijf)  aan?

Indeling is nu:

100 mb System Reserved
196 gb C schijf met W7
735 gb D schijf voor opslag film, muziek enz.

Allen NTFS.

De bedoeling is om Ubuntu Lucid op die 196 gb (C) te zetten. Dus niet dat hij de hele schijf formateerd. Geen Dual Boot. W7 helemaal verwijderen.

Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/25, 16:58:43 »
Dus je wil win7 helemaal kwijt. Je zit wel met een recovery partitie  zie ik ( die 100 mb) Je hebt dus geen dvd van win maar het is een voorgeïnstalleerde versie. En die partities, hoe zijn die ingedeeld? Primaire en/of extended partities?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/25, 17:01:01 »
Die 100 mb system reserved kan ook een aantal bios instellingen bevatten en dan wordt het link. Dat zou je eerst moeten checken.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline timosha

  • Lid
Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/25, 17:22:15 »
Die 100 mb system reserved kan ook een aantal bios instellingen bevatten en dan wordt het link. Dat zou je eerst moeten checken.

Die 100mb partitie bevat helemaal geen BIOS instellingen maar de Windows 7 bootloader (+ vertalingen). Deze partitie is ook nodig als er een shadow copy moet gemaakt worden in Windows 7.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/25, 17:24:17 »
Die 100 mb system reserved kan ook een aantal bios instellingen bevatten en dan wordt het link. Dat zou je eerst moeten checken.

Die 100mb partitie bevat helemaal geen BIOS instellingen maar de Windows 7 bootloader (+ vertalingen). Deze partitie is ook nodig als er een shadow copy moet gemaakt worden in Windows 7.
Als Je daar zeker van bent, ok dan. Maar die 196 gb lijkt me wat veel voor / en swap ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline timosha

  • Lid
Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/25, 17:27:41 »
Die 100 mb system reserved kan ook een aantal bios instellingen bevatten en dan wordt het link. Dat zou je eerst moeten checken.

Die 100mb partitie bevat helemaal geen BIOS instellingen maar de Windows 7 bootloader (+ vertalingen). Deze partitie is ook nodig als er een shadow copy moet gemaakt worden in Windows 7.
Als Je daar zeker van bent, ok dan. Maar die 196 gb lijkt me wat veel voor / en swap ;)

Windows heeft geen swap die gebruikt daar een bestand voor met de naam "pagefile.sys" en voor hibernate/suspend "hiberfile.sys".
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/25, 17:33:24 »
Weet ik maar de TS wil Lucid op die partitie installeren. Lijkt me wat veel.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline timosha

  • Lid
Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/25, 17:38:38 »
Weet ik maar de TS wil Lucid op die partitie installeren. Lijkt me wat veel.

Als de TS echt helemaal van Windows 7 af wil kan hij gewoon die hele 196 GB gebruiken, over die 100MB system reserved hoeft hij zich geen zorgen te maken.

Hoeveel de TS nodig heeft voor Ubuntu kan ik niet bepalen, dat moet hij doen. Maar 196 GB is zeker voldoende.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/25, 18:14:20 »
Ik zou max 50 gb reserveren voor ubuntu en 1,5 x ram geheugen voor de swap. de rest van die 196 gb zou ik gebruiken voor een aparte data partitie geformateerd in ext3
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline babybird

  • Lid
Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/25, 20:14:58 »
Is het zo gek dat iemand W7 wil vervangen voor Ubuntu Lucid?

Die 100 mb is System Ative Primary Partition
C schijf met W7 is Boot, Page File, Crash dump, PrimaryPartition
D schijf is Primary Partition

Kan neem ik aan schijf c verkleinen en dit toevoegen aan D?

Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/26, 10:44:18 »
Dus als ik het goed begrijp is je hdd ingedeeld in 3 prim.partities :
sda1 = 100 mb : system reserved : ntfs
sda2 = 196 GB : W7 : ntfs
sda3 = 735 GB : opslag : ntfs.
Je wil W7 volledig verwijderen. Ok. Als je C (sda2) wil verkleinen zou ik voorstellen dat je zulks doet met de gparted cd. De iso (gparted-live-0.5.2-9.iso) kun je hier downloaden :
http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/
Het gedownloade bestand brand je als image op een cd en dar start je de pc mee op.
Je verwijderd sda2 (C) volledig (niet formateren) In de vrijgekomen ruimte maak je eerst  een extended partitie. Nadien maak je in die extended partitie 3 logische stations :
- 50 GB voor ubuntu system
- 1,5 x je ram geheugen voor de swap (wisselgeheugen ubuntu)
- de rest als ext3 filesystem (bestanden)
bij het installeren zal ubuntu zijn bootloader in de MBR zetten (eerste sector van je hdd) dus de kans bestaat dat je met die recovery partitie niet veel meer kunt aanvangen als je achteraf toch terug naar windows wil. Dus je kunt ook overwegen om ook sda1 te verwijderen. Zelfde partionering als hierboven dan maar met die 100mb inbegrepen.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline babybird

  • Lid
Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/26, 11:52:48 »
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ga even kijken wat ik ga doen. Zit ook eventueel te denken aan een kleine systeemschijf zoals een Raptor en daar het besturingssysteem op te zetten.

Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/05/26, 12:02:52 »
Geen slecht idee. Dan hoef je niks aan je huidige hdd te veranderen. Je zet die nieuwe hdd eerst in je bios (event. verkoppelen op je sata poorten) en je installeert de 3 partities voor ubuntu op die nieuwe (of alleen het systeem en de swap) De bestanden op je "D" schijf kun je moeiteloos benaderen vanuit ubuntu. Je kunt zelfs je /etc/fsab bestand zo aanpassen dat ie de "D" partitie automatisch aankoppelt bij het opstarten ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/05/26, 16:02:17 »
Mijn ervaring:
Meer dan 10GB voor de programma's heb ik nog nooit kunnen gebruiken,
al mijn data staat echter wel op een aparte partitie, omdat ik meerdere Ubuntu partities gebruik en zo makkelijk vanuit alle partities met het OS daarop bij mijn data kan komen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/05/26, 17:09:15 »
Mijn ervaring:
Meer dan 10GB voor de programma's heb ik nog nooit kunnen gebruiken,
al mijn data staat echter wel op een aparte partitie, omdat ik meerdere Ubuntu partities gebruik en zo makkelijk vanuit alle partities met het OS daarop bij mijn data kan komen.
Ron, je bedoelt wss meerdere ubuntu distros. En ja, in wezen heb je gelijk maar met de huidige schijfcapaciteiten kun je toch iets ruimer voorzien voor /
Laten we dan zeggen 30 GB ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline babybird

  • Lid
Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #18 Gepost op: 2010/05/26, 23:25:42 »
Als ik het goed begrijp moet je dan zelf een swap file maken of doet Ubuntu dat?

Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/05/27, 14:47:35 »
Als ik het goed begrijp moet je dan zelf een swap file maken of doet Ubuntu dat?
Je doet de partitie best manueel.
- primaire partitie of logisch station voor het systeem - koppelpunt : "/" - bestandssysteem ext4
-          "                          "             "    swap - linux wisselgeheugen
Eventueel 1 of meerdere partities vor je bestanden - bestandssysteem ext3 - geen koppelpunt, dat doe je achteraf. Je kunt tenandere alle partities op je pc koppelen zogauw ubuntu geïnstalleerd is. Als je één of meerdere partities automatisch wilt gekoppeld zien bij het opstarten pas je het bestand "/etc/fstab" later aan. Kun je altijd een ander topic voor openen ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline babybird

  • Lid
Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/05/27, 21:03:57 »
Bedankt voor jullie info.

Schoot me nog even iets te binnen. Is het ook mogelijk om Ubuntu op een USB stick te installeren en deze gewoon te gebruiken? Ziet hij die tijdens de installatie?
Lijkt me dat het systeen dan ook snel werkt met een flash geheugen.
Zie je tegenwoordig ook met die SSD geheugens. Voor 20 euro heb ik een stickje van 16gb gezien.

Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #21 Gepost op: 2010/05/28, 08:22:29 »
Bedankt voor jullie info.

Schoot me nog even iets te binnen. Is het ook mogelijk om Ubuntu op een USB stick te installeren en deze gewoon te gebruiken? Ziet hij die tijdens de installatie?
Lijkt me dat het systeen dan ook snel werkt met een flash geheugen.
Zie je tegenwoordig ook met die SSD geheugens. Voor 20 euro heb ik een stickje van 16gb gezien.
Daar heb ik geen ervaring mee. Lijkt me geen nette oplossing als je genoeg schijfruimte hebt. En qua snelheid zie je dat verkeerd : de huidige s-ata schijven en resp. de s-ata poorten hebben een snelle bus. Als je een usb stick gebruikt loopt alles via de usb (pci) bus en die is een stuk trager dan je s-ata bus. Ik heb niet direkt cijfers bij de hand maar in mhz scheelt dat een heel stuk ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline babybird

  • Lid
Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #22 Gepost op: 2010/05/28, 12:19:13 »
Ja daar heb je een punt. Een ssd schijf sluit je ook aan via sata dus die zal wel een hogere snelheid halen dan een sata hdd. Dan zit ik misschien aan een raptor te denken.

Re: Behouden partities HDD bij installatie Ubuntu Lucid
« Reactie #23 Gepost op: 2010/05/28, 13:59:26 »
Ja daar heb je een punt. Een ssd schijf sluit je ook aan via sata dus die zal wel een hogere snelheid halen dan een sata hdd. Dan zit ik misschien aan een raptor te denken.
ssd hdd zijn nogal duur i.v.m. hun opslagcapaciteit. Datzelfde geldt trouwens voor raptor schijven ook, terwijl "normale" sata 2 schijven relatief goedkoop zijn i.v.m. hun capaciteit. En vergeet niet, ubuntu is niet met windows te vergelijken wat opstartsnelheid betreft. Daar heb je echt geen raptor of ssd voor nodig ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk