Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: het ArchLinux-topic  (gelezen 12525 keer)

het ArchLinux-topic
« Gepost op: 2009/09/16, 15:00:48 »
Ik heb dit topic gestart om ervaringen met ArchLinux te delen met elkaar, en ook om nieuwsgierigen te helpen.

Wat is ArchLinux?
ArchLinux is een Linux-distributie gericht op de meer ervaren gebruiker. Het streven is een minimalistische, elegante, goed geprogrammeerde en moderne distributie produceren.
Waarom ArchLinux?
Waarom? ArchLinux is standaard helemaal kaal. Er zit vrijwel niks bij, je kunt het geheel inrichten naar eigen smaak. Al tijdens de installatie (tekstgebaseerd) kun je zelf kiezen welke software je wilt. Daarnaast is ArchLinux behoorlijk snel, ik durf te zeggen een stuk sneller dan Ubuntu. Verder biedt AUR, de community-beheerde softwarebron van ArchLinux, toegang tot heel veel software die je niet vindt in de Ubuntu-softwarebronnen. Zo hoef je nog minder handmatig te downloaden en te compileren :) Ook de package manager, pacman, is behoorlijk goed te noemen. Ik vind zelf dat pacman sneller software installeert dan bijv. dpkg.
Voor wie ArchLinux?
ArchLinux is echt bedoeld voor de doorgewinterde Linuxer. De leercurve ligt namelijk erg hoog, maar als je het eenmaal doorhebt, dan beschik je over een zeer krachtig systeem.
Hoe download ik ArchLinux?
Kijk daarvoor op de downloadpagina. Kies je downloadmethode naar keuze, maar zrog dat je de Core-versie neemt, niet de FTP-versie. Een werkende internetverbinding is vereist voor de installatie. Heb je draadloos, dan zul je die verbinding handmatig moeten activeren met behulp van de commandline.
Nog tips?
Op de ArchLinux-wiki vind je veel nuttige (en cruciale) informatie over het gebruik van ArchLinux. Verder heb je een flinke portie doorzettingsvermogen en veel tijd nodig.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/16, 16:18:14 door Cumulus007 »

Re: het ArchLinux-topic
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/16, 15:45:10 »
Ik heb dit topic gestart om ervaringen met ArchLinux te delen met elkaar, en ook om nieuwsgierigen te helpen.

Wat is ArchLinux?
ArchLinux is een Linux-distributie gericht op de meer ervaren gebruiker. Het streven is een minimalistische, elegante, goed geprogrammeerde en moderne distributie produceren.
Waarom ArchLinux?
Waarom? ArchLinux is standaard helemaal kaal. Er zit vrijwel niks bij, je kunt het geheel inrichten naar eigen smaak. Al tijdens de installatie (tekstgebaseerd) kun je zelf kiezen welke software je wilt. Daarnaast is ArchLinux behoorlijk snel, ik durf te zeggen een stuk sneller dan Ubuntu. Verder biedt AUR, de community-beheerde softwarebron van ArchLinux, toegang tot heel veel software die je niet vindt in de Ubuntu-softwarebronnen. Zo hoef je nog minder handmatig te downloaden en te compileren :) Ook de package manager, pacman, is behoorlijk goed te noemen. Ik vind zelf dat pacman sneller software installeert dan bijv. dpkg.
Voor wie ArchLinux?
ArchLinux is echt bedoeld voor de doorgewinterde Linuxer. De leercurve ligt namelijk erg hoog, maar als je het eenmaal doorhebt, dan beschik je over een zeer krachtig systeem.
Hoe download ik ArchLinux?
Kijk daarvoor op de downloadpagina. Kies je downloadmethode naar keuze, maar zrog dat je de Core-versie neemt, niet de FTP-versie. Een werkende internetverbinding is vereist voor de installatie. Heb je draadloos, dan zul je die verbinding handmatig moeten activeren met behulp van de commandline.
Nog tips?
Op de ArchLinux-wiki vind je veel nuttige (en cruciale) informatie over het gebruik van ArchLinux.

Lijkt me leuk om te proberen...
Is er ook een server edition

Offline siegi

  • Lid
Re: het ArchLinux-topic
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/16, 16:15:54 »
Ik zou zeggen, de wiki's zijn opzich heel goed en duidelijk. Iemand met een basis kennis zou er mee kunnen beginnen.
Je hebt voor arch vooral veel tijd en doorzettingsvermogen nodig.

Re: het ArchLinux-topic
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/16, 16:18:54 »
@Dooitze, een servereditie bestaat niet, Arch richt zich namelijk niet op een bepaalde doelgroep. Wil je Arch inrichten als server, dan doe je dat. Wil je een grafische desktop installeren? geen probleem.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: het ArchLinux-topic
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/16, 16:26:59 »
Zelf heb ik nog geen ervaring met Arch, maar door wat ik eerder al eens op de wiki gelezen had heb ik het idee dat het veel werk is.

Voor veel dingen moet je uitgebreid configuratiebestanden bewerken voordat je er wat mee kan.
Dan is Ubuntu makkelijker, met zinnige standaardinstellingen voor veel zaken :)

Of heb ik het nu mis?

Re: het ArchLinux-topic
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/16, 16:29:05 »
Bij Ubuntu krijg je een grafische omgeving, GNOME, Firefox, NetworkManager en allemaal andere software. ArchLinux is juist zo kaal mogelijk gehouden, zodat je zelf de mogelijkheid hebt om het helemaal zelf in te delen.

Re: het ArchLinux-topic
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/16, 16:34:20 »
Niet helemaal, zo is er op ArchLinux geen standaard account, geen sudo, geen tools voor wireless networking, geen alsa, etc.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: het ArchLinux-topic
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/16, 16:34:27 »
Je kan bij Ubuntu toch ook gewoon een commandline installatie doen via de mini iso?
Dan heb je ook alleen het minimum van pakketten dat je echt nodig hebt.

Als je vervolgens extra pakketten toe gaat voegen (bijvoorbeeld om een "blokkendoos" te maken), dan lijkt me dat veel pakketten sneller en makkelijker te installeren zijn.

Voorbeeld: Installeer SSH en je kan remote inloggen op Ubuntu.
Bij Arch moet je eerst een berg configbestanden aanpassen voordat die service werkt.

Je hebt bij Arch wel meer controle en waarschijnlijk ook wat extra vrijheid (minder extra pakketten die automatisch meekomen), maar levert dat genoeg op om de extra tijd die je kwijt bent aan het configureren te compenseren?

Re: het ArchLinux-topic
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/16, 16:36:04 »
Ubuntu is gericht op de gemakkelijke gebruiker en ArchLinux op de gebruiker die alles zelf in de hand wil hebben. En als je liever Ubuntu gebruikt, dan doe je dat toch ;)

Offline woteb

  • Lid
Re: het ArchLinux-topic
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/16, 16:36:36 »
ArchLinux is juist zo kaal mogelijk gehouden, zodat je zelf de mogelijkheid hebt om het helemaal zelf in te delen.
kan met Ubuntu / Debian ook
Klopt als een bus.

Verder zou ik Archlinux niet inzetten als een server. Het is namelijk te vergelijken (niet helemaal, maar grotendeels wel) met Debian Unstable (SID). Maar voor een desktop wat niet in een productieomgeving draait kun je best Arch, Gentoo e.d. gebruiken hoor!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: het ArchLinux-topic
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/16, 16:40:31 »
Ubuntu is gericht op de gemakkelijke gebruiker en ArchLinux op de gebruiker die alles zelf in de hand wil hebben. En als je liever Ubuntu gebruikt, dan doe je dat toch ;)
zoals bijna gebruikelijk bij jou weer veels te kort door de bocht.

ook met Ubuntu / Debian kan je alles zelf in de hand houden
Zoals gebruikelijk weer een afsnauwend antwoord. Dit al eens doorgelezen? http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/desktopedition.
. Maar ik weet alweer genoeg. Dit topic was bedoeld om fatsoenlijk te discussiƫren, niet om "ja maar dit kan Ubuntu ook" te verwachten. Dat was mijn bedoeling helemaal niet.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/16, 16:42:45 door Cumulus007 »

Re: het ArchLinux-topic
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/16, 17:00:21 »
Noem dan eens iets wat volgens jou niet klopt?

Re: het ArchLinux-topic
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/16, 17:10:24 »
Noem dan eens iets wat volgens jou niet klopt?
upgraden van 6.06 naar 8.04 kon volgens jou niet
geen usb sticks waar een blue ray film op past
" Ubuntu is gericht op de gemakkelijke gebruiker en ArchLinux op de gebruiker die alles zelf in de hand wil hebben. " ook met Ubuntu kan je alles zelf in de hand houden

dit zijn maar een paar voorbeelden

Waarom maak jij daar zo'n probleem van? We zijn hier toch ook om van elkaar te leren? Wil je soms altijd maar gelijk hebben en anderen daarop wijzen? En daarnaast heb ik het over dit topic en niet over alle andere topics.

Re: het ArchLinux-topic
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/16, 17:18:05 »
Ik geloof dat jij juist degene bent die niet tegen krititiek kan. Maar nu weer ontopic.

Re: het ArchLinux-topic
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/16, 20:11:04 »
Ik gebruik ook Arch. Het trekt een ander type gebruiker aan dan Ubuntu. Dit zijn dingen die ik als voordeel ervaar:
* Configuratie met de commandoregel is simpeler dan bij ubuntu/debian. Dit omdat het aantal configuratiebestanden zo klein mogelijk wordt gehouden, en niet met symlinks, grafische tools die ongewild configuratiebestanden overschrijven etc.
* Configuratiebestanden worden niet automatisch overschreven bij updates. Je hebt zelf in de hand of je aanpassingen mee wil nemen
* De package manager is snel en goed.
* Het systeem om software te compileren en als package te installeren is overzichtelijker dan bij Debian/Ubuntu
* Er wordt niet of minder gebruik gemaakt van meta-packages en packages hebben zo weinig mogelijk afhankelijkheden. Virtualbox heeft het grafische deel bijvoorbeeld als optioneel, voor als je virtualbox headless wilt gebruiken.
* je installeert alleen die services en kernelmodules etc. die je nodig hebt
* Het lijkt allemaal wat sneller te gaan, wellicht door compilatie opties (of placebo effect)
* Rolling release : je hebt altijd van alles de nieuwste versie.
* Het forum en wiki zijn erg goed. Het gemiddelde kennisniveau ligt wat hoger dan bij Ubuntu forums.

Nadelen:
* Altijd de nieuwste versie hebben betekent ook de nieuwste bugs. Dus af en toe de handen uit de mouwen steken een een library downgraden, forum doorspitten, scriptje aanpassen.
* Bij een update moet je zelf de benodigde configuratiewijzigingen doen.
* Totale vrijheid betekent keuzes moeten maken: moet ik pulse-audio installeren of niet? welke window manager? wel of geen sessiemanager etc.

Offline woteb

  • Lid
Re: het ArchLinux-topic
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/16, 20:20:03 »
Debian Testing (Squeeze) en Unstable (SID) zijn ook een rolling release versie. Unstable is qua nieuwigheden wel met Arch te vergelijken, Testing loopt achter Unstable aan. Testing is dan ook vooral bedoeld als een voorportaal op de uiteindelijke Stable versie.

Je laatste punt: Het Debianforum is qua kennispeil ook hoger dan de Ubuntufora.
Ik denk dan ook dat je Arch beter kunt vergelijken met Debian Unstable (SID) of Sidux.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Emil

  • Lid
Re: het ArchLinux-topic
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/17, 22:23:18 »
Ik heb het onlangs in virtualbox geprobeerd maar ik kwam, uhm, toch enkele problemen tegen  XD

Het vreemdste vond ik wel VI, ik ben een beetje bekend met de werking en in Ubuntu lukt het me wel om basis dingen te doen.
Maar op Arch kon ik maar geen ':quit' typen, het ':' teken kon ik wel in de tekst typen maar anders niet. De 'oplossing' was om eerst een ! te typen waardoor er ':.!' (of iets dergelijks) op mijn scherm kwam en ik daar ':quit!' van kon maken.  ??? Dat ik een azerty toetsenbord heb maakte het er ook niet gemakkelijker op.

Re: het ArchLinux-topic
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/19, 18:35:53 »
Ik heb het onlangs in virtualbox geprobeerd maar ik kwam, uhm, toch enkele problemen tegen  XD

Het vreemdste vond ik wel VI, ik ben een beetje bekend met de werking en in Ubuntu lukt het me wel om basis dingen te doen.
Maar op Arch kon ik maar geen ':quit' typen, het ':' teken kon ik wel in de tekst typen maar anders niet. De 'oplossing' was om eerst een ! te typen waardoor er ':.!' (of iets dergelijks) op mijn scherm kwam en ik daar ':quit!' van kon maken.  ??? Dat ik een azerty toetsenbord heb maakte het er ook niet gemakkelijker op.
Dat probleem ervaar ik anders niet. Misschien gooit VirtualBox roet in het eten qua toetsenbordindeling?