Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie vergroten  (gelezen 7716 keer)

Partitie vergroten
« Gepost op: 2015/06/23, 10:36:05 »
Ik heb met veel moeite 14.04 naast Windows 8.1 geinstaleerd , nu krijg ik een melding (Hoofdmap bestand systeem heeft nog maar 314MB schijfruimte over) SDA 11 is haast vol. SDA5 geeft ook een fout melding.
De partities moeten worden aangepast, hoe kan ik dit veilig doen. Moet ik ook in Windows de partities aan passen? In de bijlage is een partitie overzicht van Ubuntu. Wie kan helpen?

Re: Partitie vergroten
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/23, 10:57:01 »
Wat is het nut van twee swap partities?
Van 8GB en 15GB(!).

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Partitie vergroten
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/23, 11:07:15 »
Wat is het nut van twee swap partities?

ja, 2x Linux

Linux actief:
   sda 11/12

Linux slapend op harde schijf
   sda 10/9

Vraag aan Buitendijk:
  Wat is het doel van het linux-systeem op sda 10/9 ?

Re: Partitie vergroten
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/23, 11:29:40 »
Wat het doel ervan is weet ik niet.Ik denk dat er veel weg kan . Het is (denk ik ) ontstaan tijdens de installatie van Ubuntu wat veel problemen gaf. Zie installatie in Topic. Hoe kan ik opschonen? Ik heb 1 Ubuntu en 1 Windows nodig. De harde schijf is 1 TB dus groot genoeg. Het zomaar verwijderen of verkleinen vind ik angstig . Graag in stappen advies.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Partitie vergroten
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/23, 11:51:05 »
Ik heb 1 Ubuntu en 1 Windows nodig.
Dat is een duidelijk en begrijpelijk verzoek.

sda10 (EXT4)
Kan in Linux een extra data partitie worden (zoals in windows ). Het kan een partitie worden die als /home  is aangekoppeld, maar het ruimtegebrek op sda 11  (de huidige linux) is echt heel problematisch. Moet die zo vol, kan dat niet beter op een gewone data-partitie in je systeem?

sda 9
Heeft een slotje, ik denk dat die in je nu werkende systeem is aangekoppeld.
Kan weg, linux heeft ook die andere swap nog.
De file /etc/fstab zal later nog herzien moeten worden.

sda 7/8
onbekend, dat lijken me verloren gedeeltes op de schijf, waarschijnlijk geen verborgen windows dingen (zal je na moeten zoeken als je in windows opstart). Met enige voorzichtigheid zeg ik dat ze weg kunnnen.

Beste aanpak:
Opstarten van Ubuntu liveCD en aanpassingen (verwijderen / vergroten / verplaatsen ) maken.
Kijken wat je kan verplaatsen van sda 11 naar nieuwe locatie.
Aanpassen /etc/fstab (vereist extra instructie) ivm swap file en mogelijk andere problemen

Wat ook mogelijk is om helemaal opnieuw te beginen met Linux en eerst het dorre hout te kappen op de schijf. Want door het ruimte gebrek op de huidige partitie sda 11 is deze erg gefragmenteerd, dat krijg je niet meer goed. Daarna van te voren al :
  - een aparte /home partitie aanmaken (Pjotr heeft hier bedenkingen bij) of
  - de linux partitie in eerste aanleg sterk vergroot aan te maken.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/23, 11:58:31 door EZ-man »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Partitie vergroten
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/23, 12:20:56 »
Ik zou het volgende doen:

Kopieer/backup alle belangrijke bestanden, documenten, afbeeldingen etc. in Ubuntu naar b.v. een externe schijf.
Start met een live-usb/dvd Ubuntu en ga naar Gparted
Vervolgens verwijder je met G-Parted  de partities vanaf sda4, dus niet sda4 en alles wat daarvoor staat verwijderen!!
De rest wel verwijderen , dan ontstaat daar unallocated space.

Vervolgens de installatie starten van Ubuntu,
Bij installatie van Ubuntu zal automatisch de keuze moeten komen om deze vrije ruimte te gebruiken.

Ik heb deze methode heel vaak toegepast en het is nog nooit fout gegaan, maar ga je spelen met Gparted, zorg voor een backup van je belangrijke bestanden!!
« Laatst bewerkt op: 2015/06/23, 12:26:05 door RikRik »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Partitie vergroten
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/23, 12:35:32 »
Vervolgens verwijder je met G-Parted  de partities vanaf sda4, dus niet sda4 en alles wat daarvoor staat verwijderen!!
De rest wel verwijderen , dan ontstaat daar unallocated space.

Niet tè letterlijk nemen: de ntfs partities sda 5 en 6 horen bij windows. Die moeten blijven  ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Partitie vergroten
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/23, 12:41:55 »
Vervolgens verwijder je met G-Parted  de partities vanaf sda4, dus niet sda4 en alles wat daarvoor staat verwijderen!!
De rest wel verwijderen , dan ontstaat daar unallocated space.

Niet tè letterlijk nemen: de ntfs partities sda 5 en 6 horen bij windows. Die moeten blijven  ;)
Sda 5 kan wel verwijderd worden, de windows partitie sda 4 heeft ruimte genoeg.
Sda 6 mag beslist niet verwijderd worden!!
Bedankt voor de bijdrage EZ-man

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Partitie vergroten
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/23, 12:47:40 »
Geschatte tijdduur:  1 uur + 20 minuten, partities aanpassen + installatie Ubuntu + extra software + instellingen.
Backups maken (iets langer).  :D
« Laatst bewerkt op: 2015/06/23, 12:51:11 door EZ-man »

Re: Partitie vergroten
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/23, 13:14:33 »
Waarom moet ik G-parted via de USB stick gebruiken en niet rechtstreeks? Dus ik moet verwijderen sda 5, 7, 8, 9, 10, 11 en 12! (IK WIL WINDOWS NIET KWIJT) Ik kan in Windows niets vinden wat ik kan verwijderen ,ik kan ook geen copy maken om als bijlage bij te voegen. Zie de voorgaande problemen in de topic onder installatie en herinstallatie grub.

Re: Partitie vergroten
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/23, 14:09:21 »
Waarom moet ik G-parted via de USB stick gebruiken en niet rechtstreeks?

Snappez vous?  ;)

Dus ik moet verwijderen sda 5, 7, 8, 9, 10, 11 en 12! (IK WIL WINDOWS NIET KWIJT) Ik kan in Windows niets vinden wat ik kan verwijderen ,ik kan ook geen copy maken om als bijlage bij te voegen. Zie de voorgaande problemen in de topic onder installatie en herinstallatie grub.
Op sda5 staat je data; hierboven staan andere meningen, maar ik zou nog even overwegen of je die echt wilt verwijderen (->backup!).

En eigenlijk zou ik je aanraden eerst eens goed na te denken wat je precies hebt en wilt, en dan een plan te maken, check, double check, en dan pas uitvoeren (omdat je huidige situatie 'rommelig is'.
Bij werkzaamheden aan partities is er vaak geen weg terug....  :o
« Laatst bewerkt op: 2015/06/23, 14:15:13 door VuurVosje »

Re: Partitie vergroten
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/23, 14:50:22 »
Er zijn zoveel tegenstrijdige meningen, maar er moet wat gebeuren omdat ik elke keer een melding krijg van te weinig geheugen. Wat nu?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Partitie vergroten
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/23, 17:07:17 »
Waarom moet ik G-parted via de USB stick gebruiken en niet rechtstreeks? Dus ik moet verwijderen sda 5, 7, 8, 9, 10, 11 en 12! (IK WIL WINDOWS NIET KWIJT) Ik kan in Windows niets vinden wat ik kan verwijderen ,ik kan ook geen copy maken om als bijlage bij te voegen. Zie de voorgaande problemen in de topic onder installatie en herinstallatie grub.
Begrijp je het plaatje van Vuurvosje? Een partitie waarop je actief een besturing aan het draaien bent kan je niet verwijderen.
Ik begrijp je onzekerheid, die onzekerheid was er jaren geleden ook bij mij,  misschien is het verstandig om hulp te vragen via de steunpuntenkaart http://kaart.ubuntu-nl.org/
Op sda4 staat je Windows, op sda 5 heb je waarschijnlijk Windows bestanden staan zoals documenten, plaatjes etc, of je gebruikt deze partitie alleen als backup, alleen jij kan dit controleren. Op sda4 waar je Windows op staat is genoeg ruimte over, je zou dus sda5 kunnen toevoegen voor je Ubuntu-partitie...


Re: Partitie vergroten
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/23, 20:50:02 »
Ik vraag me af hoe jullie kunnen zien wat van Windows is en wat niet. Ik ga  aan de slag. In het boot menu staan wel twee USB aansluitingen, maakt dat niet uit welke te nemen?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Partitie vergroten
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/23, 21:30:03 »
Ik vraag me af hoe jullie kunnen zien wat van Windows is en wat niet. Ik ga  aan de slag. In het boot menu staan wel twee USB aansluitingen, maakt dat niet uit welke te nemen?
Partitie Fat32 en ntfs is Windows, zie: http://xp-helpdesk.nl/fat32-ntfs-verschil.html

Offline ajjp

  • Lid
Re: Partitie vergroten
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/23, 22:02:32 »
Citaat
Partitie Fat32 en ntfs is Windows, ...
Toch heeft Xubuntu 14.04 64-bits bij mij bij een automatische installatie een kleine (512 MiB, waarvan 4,36 MiB in gebruik) partitie FAT 32 aangemaakt, waarop de bootvlag zit. Of zou Boot-Repair dit gedaan kunnen hebben? Het was een moeizame installatie (oorspronkelijk Windows 8.1, dus een UEFI), waardoor ik Boot-Repair heb gedraaid voor de netbook wilde booten.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Partitie vergroten
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/23, 22:19:14 »
Voor Buitendijk (TS, TopicStarter) is het belangrijk de rode draad van dit topic in de gaten te houden.

De eerste paar installaties zijn altijd teleurstellend. Nu zal voor hem het linux bloed gaan stromen. 
De juiste vragen zag ik vandaag al komen. Maar overdrijf niet, niet alles is in een keer te begrijpen.
De radiostilte van vanmiddag (dank Vuurvosje)is heilzaam geweest.

Veel expirimenteren.
1 - Stel zelf vast wat GParted doet/ niet kan vanaf de harde schijf of vanaf de LiveCD.
        Let vooral op het sleutel-symbooltje achter de partities. 

2 - Gooi windows niet over boord en houdt die kennis bij (fat32, UEFI, ntfs)

3 - Raadpleeg de beschikbare info:
         http://www.ubuntu-nl.org/nieuws
         https://help.ubuntu.com/community/CommunityHelpWiki
         http://wiki.ubuntu-nl.org/

Re: Partitie vergroten
« Reactie #17 Gepost op: 2015/06/24, 13:22:14 »
Ik ben begonnen maar liep vast, het met een sleuteltje  uitgevoerd lukte niet om deze te verwijderen. En een partitie maken hoe en wat was niet goed te zien. Het aan de linkerzijde getoonde + en - was ook niet duidelijk.Op SDA 3 is een uitroepteken, kan ik die verwijderen. er was wel een partitie veel vergroot (de vrije). Op een gegeven moment liep het vast en kon ik niet voor of achteruit. Ik denk dat ik te voorzichtig ben en geen fouten wil maken. Kunnen jullie wanneer ik bij de partities ben wat gedetailleerder omschrijven.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Partitie vergroten
« Reactie #18 Gepost op: 2015/06/24, 13:26:16 »
Dit gaat helemaal niet goed. Dit is geen klus voor beginners, zo verniel je windows (en dat is helemaal niet nodig).

sda 3 is in dit geval een windows-partitie, daar moet je vanaf blijven.

Voor de duidelijkheid, alle windows partities zijn "verboden terrein".
Dat zijn dus alle dingen met ntfs, fat32, ms...

Alleen de EXT4 en swap mogen worden verwijderd (en graag allemaal, wat we starten overnieuw met Linux).

Zoals je gemerkt hebt kan je vanaf de harde schijf alle partities met een sleuteltje niet aanpassen.
Dat is met reden: dat is namelijk het werkende systeem waarmee je bent opgestart.
"Je zaagt de tak waarop je zit niet af"

Daarom doe je dit werk vanaf een LiveCD.

Ik geef u in overweging
 - de klus samen met iemand van het steunpunt in de regio uit te voeren (deze kan u op afspraak bezoeken),
 - of heel rustig alle documentatie te lezen en geen moelijke trucs uit te halen.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/24, 13:40:50 door EZ-man »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Partitie vergroten
« Reactie #19 Gepost op: 2015/06/24, 13:36:35 »
Ik ben begonnen maar liep vast, het met een sleuteltje  uitgevoerd lukte niet om deze te verwijderen. En een partitie maken hoe en wat was niet goed te zien. Het aan de linkerzijde getoonde + en - was ook niet duidelijk.Op SDA 3 is een uitroepteken, kan ik die verwijderen. er was wel een partitie veel vergroot (de vrije). Op een gegeven moment liep het vast en kon ik niet voor of achteruit. Ik denk dat ik te voorzichtig ben en geen fouten wil maken. Kunnen jullie wanneer ik bij de partities ben wat gedetailleerder omschrijven.
Je hebt twee ext4 partities om die te verwijderen moet je eerst de linux-swap uit zetten, rechter muistoets: wisselgeheugen uit. Vervolgens Linux-swap verwijderen, daarna kan je ext4 verwijderen.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Partitie vergroten
« Reactie #20 Gepost op: 2015/06/24, 14:15:24 »
In deze link staat de werking van GParted uitgelegd in het engels :
   http://askubuntu.com/questions/51272/how-do-i-repartition-with-gparted

Re: Partitie vergroten
« Reactie #21 Gepost op: 2015/06/24, 14:24:31 »
Je kan in de bijlage al wat aanpassingen zien.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Partitie vergroten
« Reactie #22 Gepost op: 2015/06/24, 14:32:12 »
@Buitendijk:  Heb je gelezen wat ik eerder schreef ?
helemaal opnieuw te beginen met Linux en eerst het dorre hout te kappen op de schijf.
Want door het ruimte gebrek op de huidige partitie sda 11 is deze erg gefragmenteerd,
dat krijg je niet meer goed.

Het is dus niet erg zinvol om met de bestaande (werkende, maar gefragmenteerde Linux) verder te gaan.
Opnieuw beginnen is het beste.

Dat is ook snel te doen:

1)  Partitioneren
Voor de duidelijkheid, alle windows partities zijn "verboden terrein".
Dat zijn dus alle dingen met ntfs, fat32, ms...

Alleen de EXT4 en swap mogen worden verwijderd (en graag allemaal, want we starten overnieuw met Linux).

Zoals je gemerkt hebt kan je vanaf de harde schijf alle partities met een sleuteltje niet aanpassen.
Dat is met reden: dat is namelijk het werkende systeem waarmee je bent opgestart.
"Je zaagt de tak waarop je zit niet af"

Daarom doe je dit werk vanaf een LiveCD.

2) Daarna de handleiding volgen van Tweaks4All   (dat heb je eerder gedaan).

Overweeg de TIP van Femke:      raadpleeg een steunpunt.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/24, 14:50:52 door EZ-man »

Offline Nero

  • Lid
Re: Partitie vergroten
« Reactie #23 Gepost op: 2015/06/24, 14:34:46 »
Citaat
Partitie Fat32 en ntfs is Windows, ...
Toch heeft Xubuntu 14.04 64-bits bij mij bij een automatische installatie een kleine (512 MiB, waarvan 4,36 MiB in gebruik) partitie FAT 32 aangemaakt, waarop de bootvlag zit. Of zou Boot-Repair dit gedaan kunnen hebben? Het was een moeizame installatie (oorspronkelijk Windows 8.1, dus een UEFI), waardoor ik Boot-Repair heb gedraaid voor de netbook wilde booten.
Die FAT-32 partitie is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de EFI partitie.

Re: Partitie vergroten
« Reactie #24 Gepost op: 2015/06/24, 22:50:21 »
Ik ben goed op weg, ik heb partities vergroot maar hoe moet het als de unallocated partitie  niet naast de gewenste partitie vergroting staat.