Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bugs in Ubuntu 12.04  (gelezen 11893 keer)

Bugs in Ubuntu 12.04
« Gepost op: 2012/09/03, 11:56:14 »
Weet iemand hier waar Canonical eigenlijk mee bezig is? Ik hoor van meerdere kanten dat gebruikers al zijn overgestapt naar Mint. Dat komt door het te grote aantal bugs in Ubuntu 12.04 Onder andere klapt vaak het hele softwarecentre er uit en nog andere problemen. Op deze manier haalt Canonical nooit het aantal voorgenomen gebruikers wereldwijd natuurlijk!
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/03, 12:07:28 »
Zoveel zijn er nu ook weer niet geswitcht en ik heb nog nooit een crash gehad van het Softwarecentrum sinds 11.10 en dus op de huidige 12.04 ook retestabiel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/03, 12:08:32 »
Ze zijn bezig om een schitterend besturingssysteem nog beter te maken?  :o

Ik herken je verhaal totaal niet. In mijn ervaring is *buntu 12.04 al sinds de bètafase van hoge kwaliteit; uitzonderlijk weinig fouten. Draait soepel, stabiel en betrouwbaar op al mijn machines (Xubuntu en Lubuntu).

Softwarecentrum gebruik ik overigens zelden; ik installeer meestal met Synaptic of met apt-get. Maar de enkele keren dat ik Softwarecentrum wel heb gebruikt, deed-ie het prima.

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/03, 12:37:57 »
Het softwarecentre is maar een voorbeeld, er zitten meerdere bugs in. Ik heb Ubuntu op drie computers geinstalleerd , cq. geupgrade (van 11.10 af). Een computer is een HP Paviljon Mediacenter, een tweede computer is een vernieuwde/uit meerdere pc's samensgestelde machine en mijn Dell Inspirion 1300 laptop. Op de laatste kreeg ik de melding dat de Wifi-netwerkkaart niet te vinden was, na meerdere updates van 12.04 startte hij niet eens meer op! De netbookversie geinstalleerd nog steeds het Wifi-probleem , via de livecd opnieuw en compleet 11.10 opnieuw geinstalleerd met de hele partitie-indeling : beter , maar (nog) zonder Wifi-netwerkkaartherkenning. Driver b-43 geinstalleerd, daarna was het opgelost. Behoudens dan het wisselgeheugen dat pakt Ubuntu 11.10 ineens niet meer (2 Gb Ram maar 4 Gb Ram), eerst wel dus! Oudere apps die eerder het wel deden (o.a. Gisprogrammas's - wel Linuxversie dus) bleek niet meer te worden ondersteund door Canonical. Dus wat voor maatstaveb houden jullie er op na voor dat "retesnel"? Is 12.04 misschien heimelijk alleen voor de nieuwste computers bedoeld?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/03, 12:41:16 »
Dit is een typisch geval "mijn ervaringen zetten de maat voor alle ervaringen".

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/03, 12:57:22 »
@Johan: Ik zei "retestabiel" niet 'retesnel'.

Dit is een typisch geval "mijn ervaringen zetten de maat voor alle ervaringen".

Inderdaad!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/03, 13:55:02 »
Dit is een typisch geval "mijn ervaringen zetten de maat voor alle ervaringen".
Lijkt mij ook....

@Johan Joosten: mijn bureaucomputers dateren uit 2004, 2005 en 2007. Maar inmiddels heb ik *buntu 12.04 geïnstalleerd op een breed spectrum aan volledig verschillende computers, in totaal meer dan 20. En slechts bij eentje was er sprake van een echt probleem.

Voor snelheid kun je bij oudere computers trouwens beter kiezen voor Xubuntu 12.04 of Lubuntu 12.04. Je swapprobleem ligt overigens vermoedelijk aan de veranderde UUID (waarschijnlijk jouw eigen fout dus). :)
« Laatst bewerkt op: 2012/09/03, 14:00:01 door Pjotr »

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/03, 14:03:57 »
Dit is een typisch geval "mijn ervaringen zetten de maat voor alle ervaringen".
Lijkt mij ook....

@Johan Joosten: mijn bureaucomputers dateren uit 2004, 2005 en 2007. Maar inmiddels heb ik *buntu 12.04 geïnstalleerd op een breed spectrum aan volledig verschillende computers, in totaal meer dan 20. En slechts bij eentje was er sprake van een echt probleem.

Voor snelheid kun je bij oudere computers trouwens beter kiezen voor Xubuntu 12.04 of Lubuntu 12.04. Je swapprobleem ligt overigens vermoedelijk aan de veranderde UUID (waarschijnlijk jouw eigen fout dus). :)
Citaat
swapprobleem ligt overigens vermoedelijk aan de veranderde UUID (waarschijnlijk jouw eigen fout dus). :)
En wat kan ik dan doen aan het veranderde UUID, zodat die fout er uit is? Wat betekent UUID? Mij valt ook op dat Cairodock onder 12.04 niet direct opstart, terwijl ik dat wel zo heb ingesteld.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/03, 14:11:12 »
En wat kan ik dan doen aan het veranderde UUID, zodat die fout er uit is? Wat betekent UUID?
https://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar#TOC-UUID-s

Gewoon eruit slopen zoals beschreven.  :)

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/05, 19:33:53 »
We hebben hier een mix van Linux-distributies staan : Ubuntu, Mint en Fedora verspreid over een 30-tal pc's. Wat is er juist beter of slechter aan een bepaalde distributie is, wordt veelal bepaald door persoonlijke of door een negatieve ervaring. Zo vind ik het software-centrum van Mint maar niks, daar waar andere collega's er wel over tevreden zijn. (Alhoewel de meesten nog synaptic gebruiken). Ik heb geen weet van grote problemen in ubuntu 12.04 ondanks het feit dat ik er dagelijks mee werk. Het enigste grote ongemak deze week was de update naar Thunderbird15 waardoor de agenda niet meer met de Microsoft Exchange Server kon uitgewisseld worden. De enigste oplossing was terug downgraden naar Thunderbird14 ... maar dat geldt voor alle distributies. Het ongemak met de thunderbird-upgrade en de relatieve moeilijkheid om te downgraden naar de vorige versie, laat zien dat enige voorzichtigheid met upgrades geboden is in een industriële werkomgeving.

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/05, 19:46:08 »
We hebben hier een mix van Linux-distributies staan : Ubuntu, Mint en Fedora verspreid over een 30-tal pc's. Wat is er juist beter of slechter aan een bepaalde distributie is, wordt veelal bepaald door persoonlijke of door een negatieve ervaring. Zo vind ik het software-centrum van Mint maar niks, daar waar andere collega's er wel over tevreden zijn. (Alhoewel de meesten nog synaptic gebruiken). Ik heb geen weet van grote problemen in ubuntu 12.04 ondanks het feit dat ik er dagelijks mee werk. Het enigste grote ongemak deze week was de update naar Thunderbird15 waardoor de agenda niet meer met de Microsoft Exchange Server kon uitgewisseld worden. De enigste oplossing was terug downgraden naar Thunderbird14 ... maar dat geldt voor alle distributies. Het ongemak met de thunderbird-upgrade en de relatieve moeilijkheid om te downgraden naar de vorige versie, laat zien dat enige voorzichtigheid met upgrades geboden is in een industriële werkomgeving.
Dit laat toch wel zien hoe belangrijk QA is. Je kunt het als software-ontwikkelaar gewoon niet verkopen om belangrijke functies te laten breken bij een upgrade. Natuurlijk, na een week of twee komt de minor update en is de bug weer hersteld, maar zeker de eindgebruiker ervaart ontzettend veel hinder.

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/05, 20:56:27 »
@vrijevogel: Industriële werkomgevinge gebruiken dan ook meestal gewoon de GMail-website, Outlook Web Access en hooguit Thunderbird maar dan de LTS-versie van Thunderbird die 1 jaar ondersteund wordt.

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/07, 09:29:20 »
Bij zware belasting functioneert 12.04 bij mij ondermaats. Gisterenavond had ik twee bewerkingen openstaan die zowel veel rekenkracht eisten en ook nog eens de HDD serieus aanspraken. Ondertussen wenste ik nog een briefje te tikken met LO tekstverwerker. De tekstverwerker startte op, maar bleef echter een kerstboom. Van wit naar grijs en terug. Onder 10.04 was het ofwel grijs ofwel wit. Geen kesrtboomgeval zoals gisterenavond.

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/07, 10:14:21 »
Bij zware belasting functioneert 12.04 bij mij ondermaats. Gisterenavond had ik twee bewerkingen openstaan die zowel veel rekenkracht eisten en ook nog eens de HDD serieus aanspraken. Ondertussen wenste ik nog een briefje te tikken met LO tekstverwerker. De tekstverwerker startte op, maar bleef echter een kerstboom. Van wit naar grijs en terug. Onder 10.04 was het ofwel grijs ofwel wit. Geen kesrtboomgeval zoals gisterenavond.
Ja ik weet het , de bevestiging van wat ik ook al zei... Ik vraag mij ook af waar ze bij Canonical eigenlijk mee bezig zijn! Ze zijn wat aan het "kloten". Een collega van mij die heel enthousiast mij heeft overgehaald naar Ubuntu was zelfs al zover dat hij Mint heeft geinstalleerd. Alleen een dag later gooide hij het er ook weer van af, Mint bleek beroerder te werken dan Ubuntu 12.04 momenteel doet. Op mijn laptop heb ik zelfs versie 11.10 weer geinstalleerd en dat werkt weer naar behoren.  Op mijn andere computers staat 12.04 nog wel. Wellicht -tenminste dat hoop ik dan maar- dat met versie 12.10 deze problemen weer zijn verholpen... Nog maar niet de moed opgeven dus  :(
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/07, 10:17:55 »
Bij zware belasting functioneert 12.04 bij mij ondermaats. Gisterenavond had ik twee bewerkingen openstaan die zowel veel rekenkracht eisten en ook nog eens de HDD serieus aanspraken. Ondertussen wenste ik nog een briefje te tikken met LO tekstverwerker. De tekstverwerker startte op, maar bleef echter een kerstboom. Van wit naar grijs en terug. Onder 10.04 was het ofwel grijs ofwel wit. Geen kesrtboomgeval zoals gisterenavond.
Hoe heb je eigenlijk Ubuntu 12.04 geinstalleerd? Misschien als de zoveelste upgrade? Probeer het dan vers te installeren, upgrades zijn leuk, maar laten de oude shit van de vorige versies vaak nog staan...   :angel:
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/07, 10:59:35 »
Ik ben het oneens met de kritiek. Bij *te* zware belasting functioneert *elke* computer ondermaats. Bij elk besturingssysteem.

De juiste aanpak is dan, om de belasting te verminderen. Bijvoorbeeld door een lichtere werkomgeving te kiezen: Unity 2D of een overstap naar Xubuntu of zelfs Lubuntu. En door Java uit te schakelen in LibreOffice.

Hier kun je wat snelheidstips vinden:
https://sites.google.com/site/computertip/snelheid

Overigens is het advies van Johan Joost, om een *schone* herinstallatie te doen (wanneer je een oudere Ubuntuversie hebt opgewaardeerd naar 12.04), een goed idee. Scheelt vervuiling, en kan daardoor de prestaties verbeteren. Aanpak:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/07, 11:24:16 »
Ik ben het oneens met de kritiek. Bij *te* zware belasting functioneert *elke* computer ondermaats. Bij elk besturingssysteem.

De juiste aanpak is dan, om de belasting te verminderen. Bijvoorbeeld door een lichtere werkomgeving te kiezen: Unity 2D of een overstap naar Xubuntu of zelfs Lubuntu. En door Java uit te schakelen in LibreOffice.

Hier kun je wat snelheidstips vinden:
https://sites.google.com/site/computertip/snelheid

Overigens is het advies van Johan Joost, om een *schone* herinstallatie te doen (wanneer je een oudere Ubuntuversie hebt opgewaardeerd naar 12.04), een goed idee. Scheelt vervuiling, en kan daardoor de prestaties verbeteren. Aanpak:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie
Waarom zou je moeten uitwijken naar een ander product als Ubuntu ondermaats presteert? Dat noem ik het ontkennen van een probleem, namelijk de achteruitgang in prestaties ervaren door sommigen met 12.04.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/07, 11:29:05 »
@Cumulus: hoezo is dat een probleem? Een besturingssysteem uit 2012 is nu eenmaal zwaarder dan eentje uit, pak 'm beet, 2006. Dat is logisch, want de hardware-ontwikkeling staat immers ook niet stil, dus het kan. En we willen allemaal steeds meer functionaliteit....

Heb je ouwere en dus zwakkere ijzerwaar, dan pak je simpelweg een lichtere werkomgeving, waarbij je (uiteraard) iets inlevert aan functionaliteit. Of je loopt de computerwinkel eens binnen. In beide gevallen: "probleem" opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/07, 11:32:20 door Pjotr »

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #18 Gepost op: 2012/09/07, 11:40:59 »
Bij mij gaat het om een verse installatie.
Verder weet ik niet of het om een achteruitgang gaat. Gisterenavond had ik de indruk dat de arbeidsintensieve bewerkingen vlugger voltooid waren. Maar ik heb er niet met een chronometer opgezeten. Mogelijks worden de taken dus minder verdeeld? De hardware is voldoende om 12.04 probleemloos te draaien. Maar een ijzerwaren.html aanmaken zoal het beschreven staat op Pjotr zijn website, gaat nog altijd niet. Dit zorgt nog altijd voor een vastloper, mogelijks door niet ondersteunde hardware. Mijn pc beschikt over een Intel Q6600 tezamen met 6 Gb aan werkgeheugen en 4,5 Tb interne opslag. Dit zou toch moeten voldoen, ook al dateert mijn pc van eind 2007?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #19 Gepost op: 2012/09/07, 11:45:04 »
Mijn pc beschikt over een Intel Q6600 tezamen met 6 Gb aan werkgeheugen en 4,5 Tb interne opslag. Dit zou toch moeten voldoen, ook al dateert mijn pc van eind 2007?
Lijkt mij zeker, ja: dat is een ware krachtpatser, ook naar de maatstaven van 2012.  :)

Maar zelfs voor krachtpatsers geldt, dat je ze kunt overbelasten. In dat geval presteren ze toch nog ondermaats....

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #20 Gepost op: 2012/09/07, 11:50:35 »
@Pjotr: Er komt een update voor 12.04 een dezer dagen die de prestaties weer opkrikt.
Daarbij kan iets toch ook lichter worden? Vista is van 2007 en je weet de ellende. Maar Windows 8 schijnt juist veel lichter te zijn.
Dus nee, die theorie gaat niet altijd op.

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #21 Gepost op: 2012/09/07, 13:16:26 »
@Cumulus: hoezo is dat een probleem? Een besturingssysteem uit 2012 is nu eenmaal zwaarder dan eentje uit, pak 'm beet, 2006. Dat is logisch, want de hardware-ontwikkeling staat immers ook niet stil, dus het kan. En we willen allemaal steeds meer functionaliteit....

Heb je ouwere en dus zwakkere ijzerwaar, dan pak je simpelweg een lichtere werkomgeving, waarbij je (uiteraard) iets inlevert aan functionaliteit. Of je loopt de computerwinkel eens binnen. In beide gevallen: "probleem" opgelost.
Het gaat niet enkel om de snelheid van het systeem, maar ook om het aantal bugs, de schoonheidsfoutjes, de stabiliteit. In mijn ogen bepalen zulke factoren óók of een OS ondermaats presteert.

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #22 Gepost op: 2012/09/07, 13:27:21 »
Ik ben het oneens met de kritiek. Bij *te* zware belasting functioneert *elke* computer ondermaats. Bij elk besturingssysteem.

De juiste aanpak is dan, om de belasting te verminderen. Bijvoorbeeld door een lichtere werkomgeving te kiezen: Unity 2D of een overstap naar Xubuntu of zelfs Lubuntu. En door Java uit te schakelen in LibreOffice.

Hier kun je wat snelheidstips vinden:
https://sites.google.com/site/computertip/snelheid

Overigens is het advies van Johan Joost, om een *schone* herinstallatie te doen (wanneer je een oudere Ubuntuversie hebt opgewaardeerd naar 12.04), een goed idee. Scheelt vervuiling, en kan daardoor de prestaties verbeteren. Aanpak:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie
Waarom zou je moeten uitwijken naar een ander product als Ubuntu ondermaats presteert? Dat noem ik het ontkennen van een probleem, namelijk de achteruitgang in prestaties ervaren door sommigen met 12.04.
Citaat
Als volgt gaat u in Gparted te werk: klik op de te vernietigen partitie. Werkbalk: Partitie - verwijderen. Nu staat deze bewerking in de wachtrij. Klik daarna op de werkbalkknop met de "vink" (de groene V), om de bewerking te laten uitvoeren.

Let op: dus niet formatteren, want dan blijven de partities als zodanig bestaan! Vernietig alle Ubuntu-partities, zodat er "onbruikbare" lege ruimte ontstaat.
Hoe kan je dan na de installatie de vrijgekomen onbruikbare lege ruimte dan weer hergebruiken bij het opnieuw instellen van de partities? Op de site waar je naar linkt staat daar niets over namelijk.

« Laatst bewerkt op: 2012/09/07, 13:29:14 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #23 Gepost op: 2012/09/07, 14:15:15 »
Staat er wel degelijk, hoor....  :)

Citaat
c. Start daarna de installatie, door te dubbelklikken op de snelkoppeling van het installatieprogramma op het bureaublad. Het installatieprogramma zal waarschijnlijk vanzelf aan u voorstellen om Ubuntu 12.04 naast Windows te zetten. Er is dan niets aan de hand, want dan pakt het installatieprogramma automatisch de lege ruimte.

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #24 Gepost op: 2012/09/07, 14:23:02 »
Staat er wel degelijk, hoor....  :)

Citaat
c. Start daarna de installatie, door te dubbelklikken op de snelkoppeling van het installatieprogramma op het bureaublad. Het installatieprogramma zal waarschijnlijk vanzelf aan u voorstellen om Ubuntu 12.04 naast Windows te zetten. Er is dan niets aan de hand, want dan pakt het installatieprogramma automatisch de lege ruimte.
Ja, dat had ik ook gelezen. Ik wil alleen een aparte opstartpartitie , aparte homepartitie en een swappartitie behouden...
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com