Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox en Evolution in het Nederlands krijgen  (gelezen 742 keer)

Firefox en Evolution in het Nederlands krijgen
« Gepost op: 2014/01/11, 09:55:36 »
Hallo,


ik heb net Ubuntu 13.10 geïnstalleerd op mijn laptop. Nu zijn beide programma 's helemaal in het Engels. Ik zou ze liever in het Nederlands hebben. Hoe kan ik dat doen? Ik heb al bij de instellingen van beide gekeken maar niets gevonden. Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Firefox en Evolution in het Nederlands krijgen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/11, 10:48:29 »
Is de rest van je systeem wel in het Nederlands? Want dan zou je automatisch alle vertalingen moeten hebben. Ga eens naar systeembeheer -> Taalondersteuning en kijk of het Nederlandse taalpakket wel volledig geïnstalleerd is.

Re: Firefox en Evolution in het Nederlands krijgen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/11, 11:43:28 »
Firefox geen idee, maar Evolution los je zo op: http://forum.ubuntu-nl.org/tips-trucs/tip-evolution-in-het-nederlands-op-*buntu-13-10/

Offline vanadium

  • Lid
Re: Firefox en Evolution in het Nederlands krijgen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/11, 14:30:18 »
Heb je ook al hier eens gekeken? https://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-Stel-alles-goed-in-op-Nederlands

@vistaus: puik en waardevol, dat vertaalwerk van je. Heb je al eens verkend of je dit ook niet via de officiële kanalen kan bijdragen?

Re: Firefox en Evolution in het Nederlands krijgen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/11, 14:45:21 »
@vanadium: Dank! :) Ik stuur vertalingen die ik doe voor software inderdaad altijd upstream.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/11, 15:37:38 door Vistaus »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Firefox en Evolution in het Nederlands krijgen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/11, 16:41:57 »
én daarbovenop extra service speciaal voor dit forum   ;)
Proficiat nogmaals daarvoor! Zo werkt vrije software, met bijdragen van velen.

Re: Firefox en Evolution in het Nederlands krijgen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/12, 11:27:09 »
Dank u wel allemaal, het is mij goed gelukt om Evolution in het Nederlands te krijgen. Nu nog een oplossing voor Firefox vinden.

Ik heb gekeken naar die taalondersteuning, dat staat allemaal aangeduid voor Nederlands, dat taalpakket is geïnstalleerd en geen enkel ander taalpakket is geïnstalleerd. Weet iemand daar nog iets voor? Alvast vriendelijk bedankt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Firefox en Evolution in het Nederlands krijgen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/12, 13:36:08 »
Is het pakket firefox-locale-nl geïnstalleerd?

Offline Willy4

  • Lid
Re: Firefox en Evolution in het Nederlands krijgen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/12, 13:38:38 »
Als het nog steeds niet werkt is dit niet echt een oplossing, maar bij mij wil het wel eens werken:
Download de Nederlandse versie van Firefox (64bit of 32bit), pak het .tar.bz2 bestand uit en open deze versie van Firefox een keer (dubbelklik op het bestandje firefox)
Als je dat een keer gedaan hebt, komt de Firefox van het systeem daarna meestal ook in het Nederlands.
En mocht dat onverhoopt niet het geval zijn, kun je altijd nog de gedownloade versie gebruiken tot iemand met een echte oplossing komt. ;)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Firefox en Evolution in het Nederlands krijgen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/12, 17:56:35 »
Af en toe zijn Firefox (en Thunderbird) even de juiste taalinstellingen kwijt en beginnen dan Engels.
In het Firefox-menu zie je extra->add-ons en daar kan je achterhalen welke talen Firefox herkend heeft en welke "actief" zijn.
NB: de rode bolletjes laten zien dat iets AAN is, met het groene bolletje staat een taal UIT (zie bijlage).

Wat bij mij trouwens vaak de oplossing was: even 1 keer switchen "NL uit en EN aan", Firefox sluiten en opnieuw starten, dan "NL aan"  kiezen en opnieuw starten -> klaar.
Als alle bolletjes van de afbeelding in de bijlage groen staan, start Firefox in het Engels.

Er is ook een opdracht in de terminal mogelijk, waarmee Firefox tot 2x toe wordt gemaand Nederlands te worden:
LANG=nl firefox -UILocale nl-NL
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

[Opgelost] Firefox en Evolution in het Nederlands krijgen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/14, 10:19:58 »
Firefox is ondertussen ook in het Nederlands, ik heb eens een aantal updates gehad en dan de laptop terug moeten opzetten, daarna was het in het Nederlands. Allemaal heel vriendelijk bedankt voor de hulp.