Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: luckybackup en nog een paar vraagjes  (gelezen 1040 keer)

Offline pth

  • Lid
luckybackup en nog een paar vraagjes
« Gepost op: 2012/05/14, 13:35:00 »
Ik heb een paar vraagjes
1 als ik vanuit mijn nas van een bestand (bv ods) een verwijzing wil maken krijg ik de volgende melding

Fout bij het aanmaken van een verwijzing naar Huishoud.ods.
Dit doel ondersteunt geen symbolische verwijzingen.

heb ik ergens een instelling fout staan?
Ik heb de werkgroep de zelfde naam gegeven en hij ziet  in persoonlijke mappen de nas gewoon.

2 Ik heb luckybackup geïnstalleerd en als ik de bronmap wil selecteren vind ik het hele netwerk, en dus ook mijn nas niet, niet. ook als ik de locatie hand matig in type. dan krijg ik dit te zien

Duur uitvoeringstijd: niet beschikbaar
status: WAARSCHUWING
Map smb://wd-netcenter/bestanden/
en/of /home/peter/Documenten/
bestaat niet.
This task will be skipped

Dan nog een laatste vraag

Ik wil het progje workrave ( http://www.workrave.org/download/ ) installeren maar die staat niet in het software centrum ik moet hem via de site downloaden. als ik dat doe en ook uitpak hoe gaat het dan verder, onder win7 was het de setup draaien maar hier zie ik zoiets niet.

Re: luckybackup en nog een paar vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/14, 14:52:30 »
1 Hoe staan de rechten op je NAS?
2 Waarschijnlijk een instellingsfout in SAMBA.
3 Workrave zit hier gewoon in het Softwarecentrum op 12.04

Offline pth

  • Lid
Re: luckybackup en nog een paar vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/14, 15:57:22 »
1 Hoe staan de rechten op je NAS?
2 Waarschijnlijk een instellingsfout in SAMBA.
3 Workrave zit hier gewoon in het Softwarecentrum op 12.04

nas staat vrij ingesteld
samba staat op gebruiker.(moet hij als server ingesteld worden?)
Ik draai met 11.1 en daar vind ik hem niet in het software centrum.(Ik wil nog niet overstappen naar 12.04)

Re: luckybackup en nog een paar vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/14, 17:22:44 »
1.
Hoe probeer je die verwijzing te maken? Door in Nautilus (bestandsbeheerder) rechtermuisknop op het bestand te kiezen en dan te kiezen voor "verwijzing maken"? Waarschijnlijk gaat dit niet werken, hiermee maak je een symlink aan, dat zijn linux-snelkoppelingen. Het protocol waarmee je je NAS benadert (samba) ondersteunt die symlinks niet, en waarschijnlijk het filesystem van je NAS ook niet... Als jij op "verwijzing maken" klikt probeert nautilus die symlink op te slaan op de NAS, en dat kan dan niet. Je zou dus eigenlijk die symlink rechtstreeks op je harde schijf moeten plaatsen... Dit kan met het ln-commando in de terminal. Meer informatie vind je op http://manpages.ubuntu.com/manpages/hardy/nl/man1/ln.1.html. Lees eerst even verder.

2.
Luckybackup (overigens ook ln van punt 1)  kan zelf waarschijnlijk niet overweg met bestanden die niet op het lokale bestandssysteem staan (smb://), je zou hem dus naar een punt in het lokale bestandssysteem moeten verwijzen. Als je de netwerklocatie geopend hebt en je kunt hem benaderen via bestandsbeheer is hij waarschijnlijk aan het lokale bestandssysteem aangekoppeld in het verborgen mapje /home/peter/.gvfs. De bestanden die je hier ziet staan niet echt op je harde schijf, maar zijn een weergave van de bestanden op je NAS. Je kunt de gewoon werken met de bestanden in .gvfs alsof het bestanden op je eigen computer zijn, het besturingssysteem zorgt ervoor dat je naar je NAS schrijft. Geef luckybackup (en ook ln bij punt 1) deze locatie eens mee.

3.
Hier kan ik je zo even niet verder mee helpen. Misschien kan het tekstbestandje INSTALL in de tarball je verder helpen.

Offline pth

  • Lid
Re: luckybackup en nog een paar vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/16, 12:22:58 »
1.
Hoe probeer je die verwijzing te maken? Door in Nautilus (bestandsbeheerder) rechtermuisknop op het bestand te kiezen en dan te kiezen voor "verwijzing maken"? Waarschijnlijk gaat dit niet werken, hiermee maak je een symlink aan, dat zijn linux-snelkoppelingen. Het protocol waarmee je je NAS benadert (samba) ondersteunt die symlinks niet, en waarschijnlijk het filesystem van je NAS ook niet... Als jij op "verwijzing maken" klikt probeert nautilus die symlink op te slaan op de NAS, en dat kan dan niet. Je zou dus eigenlijk die symlink rechtstreeks op je harde schijf moeten plaatsen... Dit kan met het ln-commando in de terminal. Meer informatie vind je op http://manpages.ubuntu.com/manpages/hardy/nl/man1/ln.1.html. Lees eerst even verder.

2.
Luckybackup (overigens ook ln van punt 1)  kan zelf waarschijnlijk niet overweg met bestanden die niet op het lokale bestandssysteem staan (smb://), je zou hem dus naar een punt in het lokale bestandssysteem moeten verwijzen. Als je de netwerklocatie geopend hebt en je kunt hem benaderen via bestandsbeheer is hij waarschijnlijk aan het lokale bestandssysteem aangekoppeld in het verborgen mapje /home/peter/.gvfs. De bestanden die je hier ziet staan niet echt op je harde schijf, maar zijn een weergave van de bestanden op je NAS. Je kunt de gewoon werken met de bestanden in .gvfs alsof het bestanden op je eigen computer zijn, het besturingssysteem zorgt ervoor dat je naar je NAS schrijft. Geef luckybackup (en ook ln bij punt 1) deze locatie eens mee.

3.
Hier kan ik je zo even niet verder mee helpen. Misschien kan het tekstbestandje INSTALL in de tarball je verder helpen.

ja geprobeerd via nautilus met rechtermuis knop en dan verwijzing maken.
Ik heb gekeken in home/peter/.gvfs maar de map is leeg totdat ik via bestands beheer de nas benader, maar bij opnieuw inloggen is hij weer leeg.
Als ik het goed begrijp komt het er dus eigenlijk op neer dat wat ik wil niet zo 123 geregeld is. Ik heb jou link ook even bekeken maar dan moet ik er echt even voor gaan zitten, want ik ben niet erg thuis in het werken met een terminal.
Ik gebruik mijn nas als centraal punt waar alle bestanden opstaan en daar wil ik regelmatig backups van maken richting ext hd andere pc en dus ook naar mijn labtop die ik dualboot heb met win7 en ubuntu met de bedoeling als iedereen hier thuis gewend is aan ubuntu om dan helemaal over te stappen. Dus als je een idee heb hoe ik dan backups/syncroniseren  kan maken hoor ik het graag.

Re: luckybackup en nog een paar vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/20, 20:12:57 »
Allereerst excuses voor het uitblijven van het antwoord, ben een paar dagen weg geweest van huis.

Het lijkt me voor jouw geval het makkelijkste om je nas permanent aan te koppelen (mounten).
Misschien heb je wat aan de volgende link:
http://opensuse.swerdna.org/susesambacifs.html
Het is voor SUSE in plaats van voor Ubuntu, maar dat maakt niet zo heel veel uit. Waarschijnlijk zijn de benodigde paketten al geïnstalleerd, dus dat over die RPM's kun je negeren. Waar de handleiding het over gnomesu heeft kun je gksudo gebruiken, en het kan zijn dat je een paar keer sudo voor de commando's moet zetten.

Wat je kortweg moet doen:
Code: (Terminal) [Selecteer]
sudo mkdir /mnt/nas
gksudo gedit /etc/fstab
En dan onderaan een regel toevoegen:
Code: (Bestand) [Selecteer]
//ip_of_netwerknaam_van_nas/naam_van_share_op_nas   /mnt/nas   cifs   username=nas_gebruikersnaam,password=nas_wachtwoord,_netdev,uid=root,nosuid,dmask=000,fmask=000   0 0Die nosuid,dmask=000,fmask=000 heeft te maken met rechten, zo geef je ALLE gebruikers volledige schrijfrechten op de nas.

Mocht het niet lukken, kun je de inhoud van /etc/fstab posten?