Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ( opgelost )geluid in vista  (gelezen 6583 keer)

marloes

  • Gast
Re: geluid in vista
« Reactie #25 Gepost op: 2009/05/27, 12:17:38 »
Ik ben ubuntu 9.04 nu aan het dualbooten in vista. Ik ben zo ver dat ik een scherm voor me krijg met de vraag installeer ze naast elkaar of selecteer partities handmatig ( geavanceerd )

Nu is mijn vistaschijf  vrij 275,5 GB als ik dat halveer is dat te veel . Wat moet ik nu doen? hoeveel voor windows?

Dit had ik niet in mijn desktopxp home waar ik 8.04 opgezet heb om de simpele reden die schijf was maar 70gb

Ik wacht op Uw antwoord alvorens door te gaan.
graag hulp

Marloes

marloes

  • Gast
Re: geluid in vista
« Reactie #26 Gepost op: 2009/05/27, 12:28:07 »
nog even dit kan ik ook kiezen voor de optie installeer ze naast elkaar? dat was al aangevinkt

gr Marloes

Offline Stijnen

  • Lid
Re: geluid in vista
« Reactie #27 Gepost op: 2009/05/27, 13:22:47 »
Bedoel je dat je HD 275,5 GB groot is? Of dat je naast de Vista partitie nog 275,5 GB ruimte vrij hebt?

In het eerste geval, dus een schijf van 275,5GB met daarop Vista:
Is deze handleiding wellicht wel handig. Het gaat hier dan wel om Ubuntu 8.10, maar dat maakt in dit geval niet zoveel uit:

http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/dualboot-met-windows-vista-en-ubuntu-8-10-(windows-eerst)/

In deze handleiding wordt in Vista allereerst de Vista partitie verkleind. Zij kiezen hier voor 15GB (dat is erg minimaal). Hier zou je even voor jezelf moeten bepalen wat jij voldoende ruimte vindt voor Ubuntu. Dus verkleinen met 50GB, 75GB etc.

Vervolgens kun je dan in je Ubuntu installatie gewoon kiezen voor: Begeleid, benut de grootste vrije ruimte (dit is dan de ruimte waarmee je de Vista partitie verkleind hebt, dus 50GB, 75GB oid).

Dit zou betekenen dat je even je Ubuntu installatie moet afbreken, en terug moet keren naar Vista.

ps. Zorg wel altijd dat je een backup hebt van belangrijke bestanden op je HD.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/27, 13:24:34 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

marloes

  • Gast
Re: geluid in vista
« Reactie #28 Gepost op: 2009/05/27, 13:57:09 »
mijn vrije ruimte in vista is 207gb. Ik heb de link in het engels gelezen hoe vista van te voren te verkleinen, maar kom daar niet uit.
Bedoelen ze C/eigenschappen ? dan kom ik in het nederlands natuurlijk

op de pagina van how to dualboot vista with lunix staat  in het engels 
C
healthy/system boot pagefile active crash dump primary partition

hoe kom ik hier in ?

Bij eigenschappen kan ik dit niet vinden

graag hulp, ik heb de ubuntuinstallatie gestopt

gr Marloes

Re: geluid in vista
« Reactie #29 Gepost op: 2009/05/27, 14:04:45 »
Volgens mij moet je naar het Configuratiescherm, kiezen voor systeembeheer en dan computerbeheer.

Dan zou er iets moeten staan van opslag en schijfbeheer (uit mijn hoofd).

Er daar kan je de schijf verkleinen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: geluid in vista
« Reactie #30 Gepost op: 2009/05/27, 14:07:24 »
http://www.computertotaal.nl/web/Artikelpaginas/Cursus-artikel/Partities-beheren-in-Vista.htm
Ik heb het via deze link gedaan.
Vergeet wel niet om eerst je harde schijf te defragmenteren.
Maak de ruimte ook 'vrije ruimte', en bijvoorbeeld NTFS.

marloes

  • Gast
Re: geluid in vista
« Reactie #31 Gepost op: 2009/05/27, 14:24:19 »
 bedankt  voor het antwoord. Nu blijf ik alleen nog zitten hoeveel verkleinen? ik heb nog veel vrije ruimte over n.l   207gb
Ik heb ook alles uitgeprint Dualboot met Ubuntu 8.04 (hardy Heron ) en windows xp


Als ik 9.04 opstart en ga installeren krijg ik ook de optie samen met windows zodat je kunt kiezen  bij de opstart vista of ubuntu. Zal ik dat maar nemen ? Dat was n.l al aan gevinkt.
Ook kan ik daar partities maken.

gr Marloes

Re: geluid in vista
« Reactie #32 Gepost op: 2009/05/27, 14:30:38 »
Toch zou ik eerst in Vista partitioneren, daar houdt het meer van...

Hoeveel ruimte nemen? Ik denk dat je aan 25/30 GB zeker voldoende hebt.
En dan kun je gewoon de partitie waar Vista opstaat gebruiken om alle data op te slaan die je op allebei nodig hebt.

Offline Stijnen

  • Lid
Re: geluid in vista
« Reactie #33 Gepost op: 2009/05/27, 14:50:11 »
Marloes, de link dit ik je gaf is Nederlands. Je moet het topic lezen, niet de link die in dat topic staat. Daar wordt netjes in Nederlands geschreven wat je in Vista moet doen, om met partities te spelen.

http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/dualboot-met-windows-vista-en-ubuntu-8-10-(windows-eerst)/

Daarnaast twijfel ik nog steeds hoe de situatie met je harde schijven in elkaar zit, aangezien je nu over 207GB vrije ruimte praat, en eerder over 275GB vrije ruimte.

Als je in Vista bij het schijfbeheer bent, zou ik toch graag willen weten wat daar daadwerkelijk staat. Dit is alleen maar om straks grote problemen te voorkomen.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/27, 14:54:01 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

marloes

  • Gast
Re: geluid in vista
« Reactie #34 Gepost op: 2009/05/27, 15:21:21 »
het is 207gb

ga nu eerst de link lezen

Ik ben je dankbaar dat je zo'n geduld hebt. Maar met mijn xphome desktop heb ik geen problemen gehad. De 8.04 hierop draait goed.

gr Marloes

marloes

  • Gast
Re: geluid in vista
« Reactie #35 Gepost op: 2009/05/28, 11:38:58 »
hallo Stijnen en de andere helpers

Dank zij de vertaling heb ik Ubuntu/vista volledig geinstalleerd. Het is prima gegaan.
Heb nu de keuze om vista of Ubuntu 9.04 te starten. Jippie!!!

Hartelijk dank  aan allen die me zo fijn geholpen hebben. Jullie zijn fantastisch!

Als ik nu nog vragen heb ivm de verdere configurering van Ubuntu zal ik deze in software plaatsen.

met vriendelijke groeten

Marloes

Re: geluid in vista
« Reactie #36 Gepost op: 2009/05/28, 12:11:34 »
Mooi dat het gelukt is  8)

Zou je dan even  [opgelost] bij je topic titel willen zetten ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Stijnen

  • Lid
Re: geluid in vista
« Reactie #37 Gepost op: 2009/05/28, 13:14:47 »
hallo Stijnen en de andere helpers

Dank zij de vertaling heb ik Ubuntu/vista volledig geinstalleerd. Het is prima gegaan.
Heb nu de keuze om vista of Ubuntu 9.04 te starten. Jippie!!!

Hartelijk dank  aan allen die me zo fijn geholpen hebben. Jullie zijn fantastisch!

Als ik nu nog vragen heb ivm de verdere configurering van Ubuntu zal ik deze in software plaatsen.

met vriendelijke groeten

Marloes


Ok dan, dat is mooi. Succes ermee!
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!