Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ongeschikte computerarchitectuur voor Ubuntu?  (gelezen 987 keer)

mno

  • Gast
ongeschikte computerarchitectuur voor Ubuntu?
« Gepost op: 2007/11/21, 21:18:18 »
hoi allemaal,

Ik heb Ubuntu geïnstalleerd maar ik kan hem niet opstarten. Na 2 live-cd's (eerst de intel versie, later zag ik dat er ook een amd-versie was) zag op dit forum dat er ook alternate-cd was. Die dus ook gedownload en begonnen met de instalatie. Tegen het einde krijg ik de volgende melding:

geen opstartlader geïnstalleerd. Dit komt of doordat u hiervoor gekozen heeft (dat heb ik niet) of doordat uw specifieke architectuur nog geen opstartlader ondersteunt.
handmatig opstarten met de kernel:
'/vmlinuz' op partitie '/dev/hdb3' en met 'root=/dev/hdb3' als kernelparameter.

Nu is de slogan van Ubuntu "Linux for human beings" dus ik zou dat kernel-gedoe liever achterwege laten.

In de lijst waarin de stappen stonden die de installatie doorloopt stonden 2 opstartladers, de GRUB en de LILO, deze heb ik zelf nog handmatig via dat menu aangeklikt maar deden het allebei niet.

Mijn pc heeft de volgende config:

AMD Athlon 64 processor
4000+
2,42Gh
1Gb intern geheugen
NVIDIA Ge force 6600GT

Enig idee?
Alvast bedankt!!

Menno

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ongeschikte computerarchitectuur voor Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/21, 21:21:05 »
Hoe zit het met de harde schijven? 1 of 2 ? Wat voor moederbord?

mno

  • Gast
ongeschikte computerarchitectuur voor Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/21, 21:38:04 »
Ik heb hem op een 40Gb Maxtor harddisk geïnstalleerd, die komt wel uit een oudere computer maar ik heb het de eerste keer gedaan op: 160Gb Western digital S-ATA U150 7200RPM 8MB Raid E
moederbord: Asus A8N-SLI DDR400 PCI-E*2

Ik wil wel graag een dual-boot, tenzij AutoCAD op linux draait... : -(((

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ongeschikte computerarchitectuur voor Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/21, 22:03:44 »
Raid..... Dat kan alleen via de Alternate CD, en dan moet je ook specifiek Raid-ondersteuning installeren.

mno

  • Gast
ongeschikte computerarchitectuur voor Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/21, 22:19:53 »
Aha! ik ga aan de slag,

hardstikke bedankt, ik laat het weten of het gelukt is!


Menno

ongeschikte computerarchitectuur voor Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/21, 23:02:32 »
ennuh dat kernel-gedoe is de motor van Linux, je kan dus niet zonder :P

En Blijf bij Grub die moet geinstalleerd worden op de 1e HD in de MBR, zeker bij een Dualboot.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D


Offline jespdj

  • Lid
ongeschikte computerarchitectuur voor Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/22, 14:02:40 »
Er zijn voor Ubuntu geen aparte Intel- en AMD-versies. Er is een 32-bit "x86" en een 64-bit "AMD64" versie.

De 32-bit versie werkt op vrijwel alle Intel en AMD computers en is aan te raden.

De 64-bit versie werkt op computers met een Intel of AMD processor die 64-bit extensies heeft. De meeste nieuwere processors ondersteunen dat. Het belangrijkste voordeel van de 64-bit versie is dat 'ie meer dan 4 GB geheugen aankan. Het nadeel is dat er niet van alle software een 64-bit versie bestaat, dus sommige dingen zijn moeilijker werkend te krijgen op de 64-bit versie.

Neem gewoon de 32-bit x86 versie, tenzij je een speciale reden hebt om de 64-bit AMD64 versie te nemen.

De 64-bit versie wordt ook wel "AMD64" genoemd omdat AMD de uitvinder is van de 64-bit extensies. Maar het betekent dus niet dat je die versie moet nemen als je een AMD processor hebt.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

mno

  • Gast
ongeschikte computerarchitectuur voor Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/22, 21:17:16 »
weer meer info, bedankt.
Ik zal nog eens goed het forum doorzoeken voordat ik hier verdere vragen ga stellen die al 10x zijn beantwoord ergens anders.

mno

  • Gast
ongeschikte computerarchitectuur voor Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/26, 19:57:55 »
wat het nu was............:
ik ging kijken in de bios of RAID aan stond maar alles stond op disabled.
Toen heb ik de bootsequence veranderd zodat ie eerst op de secundairy slave boot (waat linux op staat) en dan doet ie het dus wel.