Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux smartphone...zou ie er ooit komen?  (gelezen 2106 keer)

Linux smartphone...zou ie er ooit komen?
« Gepost op: 2017/07/31, 16:18:55 »
Ik kwam vandaag dit artikel tegen over een lek in iPhones en Android phones :

https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/veel-smartphones-te-hacken-via-wifi-chip/?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief

Het is toch om te huilen! De Ubuntu-phone is dood, maar bij mij gaat de vlag uit wanneer er een 'Linux-smartphone' oid zou verschijnen die gemakkelijk is in gebruik en vooral de veiligheid en stabiliteit heeft van ons geliefde Linux.

Ik weet wel dat er Cyanomogen (?) of zo is, maar dat is voor mij te ingewikkeld. Je moet geloof ik je toestel rooten of zo. Ben er totaal niet in thuis. Wanneer dat rooten fout gaat kun je je toestel weggooien meen ik te hebben gehoord.

Enfin, zou er ooit nog een open source - betaalbaar -  Linux alternatief komen voor de iPhones en Android smartphones? Ik droom er wel eens over  ^-^




Een boek doet het altijd...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Linux smartphone...zou ie er ooit komen?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/31, 16:50:46 »
Ook de Ubuntu phone gebruikt(e) een Wifi chipset waar een kwetsbaarheid in kan zitten. Firmware van chips is niet altijd open source, ook in de Ubuntu phone was dat niet allemaal open.
Detail: juist doordat details van deze firmware recent openbaar waren gemaakt hebben de onderzoekers deze kwetsbaarheid snel(ler) kunnen vinden.

Volgens mij is de Ubuntu phone niet te hacken via deze kwetsbaarheid maar de Windows Phone (toevallig) ook niet. :P
« Laatst bewerkt op: 2017/07/31, 16:54:22 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline rico70

  • Lid
Re: Linux smartphone...zou ie er ooit komen?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/31, 17:11:56 »
Volgens mij is Tizen een "echte" Linux, weet alleen niet of ze er nog zijn of dat Samsung?? ook de handdoek in de ring gegooid heeft.
Sailfish staat dacht ik ook dichter bij Linux dan Android. Android apps zijn er wel op te installeren, geen idee hoe veilig het is.
Voor de Nokia Communicator was overigens ook een echte Linux te krijgen

Re: Linux smartphone...zou ie er ooit komen?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/31, 17:44:24 »
Er worden van tijd tot tijd dappere pogingen gedaan om een 'echte' Linux in de markt te zetten, maar de smartphonemarkt (waar ik ook al geen verstand van heb  =D) schijnt een zeer 'moeilijke' te zijn. De meeste pogingen lijken te stranden.

Maar het is toch compleet van de zotte dat mijn Android (LG) - en vele andere Android smartphones- z'n laatste systeemupdate ruim een jaar geleden heeft gehad! (Net even gecheckt of er wellicht een update was.....guess what....) En dat omdat de fabrikant er geen zin in heeft om zorg te dragen voor regelmatige updates. Probeer dit je eens voor te stellen in de Linux-wereld.

 
Een boek doet het altijd...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Linux smartphone...zou ie er ooit komen?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/31, 18:35:56 »
omdat de fabrikant er geen zin in heeft om zorg te dragen voor regelmatige updates.
Het onderhouden van oude software wordt snel (te) duur maar dat is lastig te begrijpen, de meeste klanten willen gratis updates.

Het produceren van een nieuwe (snellere / betere) telefoon kost ook geld maar dat is makkelijk(er) te begrijpen / te verkopen.

https://decorrespondent.nl/5509/waarom-je-smartphone-er-zo-snel-mee-ophoudt/579255236175-e0ea5c34
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux smartphone...zou ie er ooit komen?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/31, 19:18:40 »
Het onderhouden van oude software wordt snel (te) duur maar dat is lastig te begrijpen, de meeste klanten willen gratis updates.
Je mag toch minimaal updates verwachten gedurende de garantie periode (=24 maanden nadat het laatste toestel verkocht is).
Helaas is dat verwachten eerder wachten tot je een ons weegt.....................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Linux smartphone...zou ie er ooit komen?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/31, 20:49:05 »
Je mag toch minimaal updates verwachten gedurende de garantie periode (=24 maanden nadat het laatste toestel verkocht is).
De garantieperiode is 24 maanden nadat jij het toestel hebt gekocht. Zeker van toestellen die met een tweejarig abonnement worden aangeboden mag je dat verwachten.
Maar valt het LG-Android toestel van de vraagsteller (laatste systeemupdate ruim een jaar geleden) nog binnen de garantietermijn van 24 maanden?

Ook is de vraag of het toestel te hacken is via de wifi-chip zoals het genoemde nieuwsartikel beschrijft. Volgens de onderzoekers gaat het om de modellen:
    Samsung Galaxy from S3 through S8, inclusive
    All Samsung Notes3. Nexus 5, 6, 6X and 6P
    All iPhones after iPhone 5
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux smartphone...zou ie er ooit komen?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/08/01, 00:11:25 »
Neenee, Testcees, de Europese garantie betreft twee jaar plus een redelijke gebruiksduur. Dat laatste wordt nog weleens vergeten, maar dat is dus niet juist.

Dat er een redelijk einde zit aan die updates kan ik goed billijken bij commerciële produkten. Maar daarom ook ben ik een voorstander van open source programmatuur. Dat rare gedoe bij telefoons met een gekoppelde abo vind ik helemaal niks. Ik koop gewoon zelf een telefoon en neem apart een sim-only pakketje.

Maar bij mijn laatste telefoon liep het recent zo uit de hand met allerlei bloatware en updates dat ik na goed wat inlezen het ding geroot heb en een hele berg bijgeleverde programma's heb verwijderd. Nou draait hij als een zonnetje. Afwachten hoe dat verder gaat maar ik heb er een goed gevoel over. Dat rooten was verder niet erg lastig. Het viel me wel mee.

Maar niettemin, ik wil ook graag een echte Linux omgeving. Dat ik dan een specifiek toestel zou moeten kopen is mij best als hij maar een beetje in mijn budget mag passen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Linux smartphone...zou ie er ooit komen?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/08/01, 15:11:18 »
Dank je Just, ik had het niet beter kunnen omschrijven.

Mijn LG toestel is overigens jonger dan 24 maanden  ;)

Een boek doet het altijd...

Offline Nollie

  • Lid
Re: Linux smartphone...zou ie er ooit komen?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/08/02, 22:06:23 »
Ik weet wel dat er Cyanomogen (?) of zo is, maar dat is voor mij te ingewikkeld. Je moet geloof ik je toestel rooten of zo. Ben er totaal niet in thuis. Wanneer dat rooten fout gaat kun je je toestel weggooien meen ik te hebben gehoord.

Cyanogenmod bestaat niet meer. Dat is nu LineageOS. Maar dat is niet meer dan een getweakte Android.
Rooten is niet zo moeilijk als je even wat onderzoek doet. Jouw pc is toch ook geroot ? Daar stond standaard Windows op.

Krijg je geen snelle updates van de fabrikant, dan kun je Firmware Finder gebruiken op Android.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Linux smartphone...zou ie er ooit komen?
« Reactie #10 Gepost op: 2017/08/02, 22:25:41 »
Sorry, dat laatste geldt alleen voor Huawei /Honor
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: Linux smartphone...zou ie er ooit komen?
« Reactie #11 Gepost op: 2017/08/05, 14:34:29 »
Ik kwam vandaag dit artikel tegen over een lek in iPhones en Android phones :

https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/veel-smartphones-te-hacken-via-wifi-chip/?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief

Het is toch om te huilen! De Ubuntu-phone is dood, maar bij mij gaat de vlag uit wanneer er een 'Linux-smartphone' oid zou verschijnen die gemakkelijk is in gebruik en vooral de veiligheid en stabiliteit heeft van ons geliefde Linux.

Ik weet wel dat er Cyanomogen (?) of zo is, maar dat is voor mij te ingewikkeld. Je moet geloof ik je toestel rooten of zo. Ben er totaal niet in thuis. Wanneer dat rooten fout gaat kun je je toestel weggooien meen ik te hebben gehoord.

Enfin, zou er ooit nog een open source - betaalbaar -  Linux alternatief komen voor de iPhones en Android smartphones? Ik droom er wel eens over  ^-^
https://ubports.com/
samen met een fairphone2

Offline midas

  • Lid
Re: Linux smartphone...zou ie er ooit komen?
« Reactie #12 Gepost op: 2017/08/06, 10:52:07 »
En KDE is met Plasma ook met een project bezig:

https://plasma-mobile.org/

Heeft toch potentie hoor...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Linux smartphone...zou ie er ooit komen?
« Reactie #13 Gepost op: 2017/08/08, 10:04:55 »
Citaat
Is the Ubuntu Phone dead?

Canonical has stopped working on the Ubuntu Touch operating system for mobile devices. However, a community project called UBports has taken over development of the mobile operating system. UBports is supplying updates to devices which already run the Ubuntu Touch operating system. The project is also expanding support to new devices.

At the moment no retailers are selling Ubuntu phones in stores, but it is possible to purchase a supported Android phone and install UBports, or to ask someone familiar with UBports to install the operating system on your phone.

The UBports project is upgrading their software to use Ubuntu 16.04 LTS as a base and pairing with the Yunit project to maintain the mobile operating system's touch interface.
https://distrowatch.com/weekly.php?issue=20170807#myth

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Linux smartphone...zou ie er ooit komen?
« Reactie #14 Gepost op: 2017/08/10, 13:10:04 »
Ik heb een Blackberry Dtek50 met Android erop. Ik krijg zeer regelmatig updates aangereikt door Blackberry. Niet echt maandelijks maar zeer regelmatig.
Graag zou ik van Android af willen maar Apple is geen optie voor me.
Helaas zijn er maar weinig telefoons met Sailfish te krijgen (of je moet een Russische telefoon willen). Dat zou voor mij eventueel een optie kunnen zijn.
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Linux smartphone...zou ie er ooit komen?
« Reactie #15 Gepost op: 2017/08/13, 15:25:18 »
Ik zorg voor mijn eigen veiligheid rondom android. Door er simpelweg vanuit te gaan dat het een onveilig besturingssysteem is.
Vandaar ook dat ik er geen belangrijke privezaken op doe en bijvoorbeeld ook geen bankier-app gebruik (bankieren overigens alleen op fixed desktop met kabelverbinding).

Mijn advies. Vertrouw op veiligheid van software voor zover je het kunt weten en bevatten, en bij enige twijfel of gebrek aan onderbouwing gewoon er vanuit gaan dat het niet veilig is en dus altijd risico met zich mee brengt.

In mijn bijna 25 jaar intensief computer en telefoon gebruik heb ik nog niets mee gemaakt wat geen onveiligheden bevatte. Dat wat veilig leek bleek het uiteindelijk vrijwel altijd toch net niet.
Probeer maar eens gangbare populaire software te noemen wat volledig veilig was en altijd is gebleven. :D
« Laatst bewerkt op: 2017/08/13, 15:27:20 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

DarkEra

  • Gast
Re: Linux smartphone...zou ie er ooit komen?
« Reactie #16 Gepost op: 2017/08/30, 12:46:51 »
Ik ben benieuwd of dit iets gaat worden: https://puri.sm/shop/librem-5/