Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Xubuntu] extra partities - mountpoint en schrijfrechten  (gelezen 674 keer)

[Xubuntu] extra partities - mountpoint en schrijfrechten
« Gepost op: 2015/12/22, 19:33:05 »
Hoi mede linuxers,

Ik weet het even niet meer.....

Verse installatie van Xubuntu 14.04.03 (64bit).
Xubuntu staat op sda1.
Daarnaast een partitie sda2, welke ik graag wil mounten op /data1 met etiket Data1.
Op sdb heb ik 2 partities gemaakt, welke ik wil mounten op resp. /data2 en /data3.

In /etc/fstab heb ik de betreffende partities uitgeschakeld (# ervoor gezet), omdat ze anders niet zichtbaar werden in Xubuntu.

Ik kan de partities nu zien, maar:
- ik heb helemaal geen schrijfrechten op de parties;
--- Waarom is dat?
--- En hoe verkrijg ik die alsnog?
- ze zijn gemount op /media/gebruiker/data1 (evv)
--- Uit oogpunt van een net systeem vind ik dat slordig..... Is het aan te passen?

Alvast bedankt voor jullie suggesties,
Groet.

« Laatst bewerkt op: 2015/12/23, 14:25:03 door Steven Klein Haneveld »

Offline jan11000

  • Lid
Re: extra partities - mountpoint en schrijfrechten
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/22, 21:43:19 »
Beter is om deze in de fstab te zetten.
Als deze niet in de fstab staan, dan worden deze mounts, niet gemount tijdens booten, deze mounts worden dan pas gemount als jij deze opent met je verkenner.
Nadeel is dat als software naar de map wilt gaan, dan dit niet mogelijk is , totdat jij de map opent.

Het beste is om deze mounts van partities/schijven, te doen tijdens installatie, dus met de hand de schijven indelen, of bestaande schijven/partities koppelen aan een map. Dan heb je het probleem ook niet met je kunt niet schrijven in de map.(of mounten welke niet werkt).
En je hoeft je fstab niet met de hand in te stellen.

Natuurlijk kun je later dit ook toevoegen aan je fstab.
 
Je schrijfrechten oplossen door, de map die je maakt waar gemount wordt, de rechten geven van je gebruiker, vaak wordt deze map als admin gemaakt, dit dus veranderen naar je gebruiker.(dus eerst ontkoppelen, dan map de rechten geven, dan weer koppelen.
En dan nog de rechten kontroleren van de partitie die gemount wordt, dus mounten, dan de rechten bekijken, deze naar je gebruiker zetten.
In de fstab kun je ook de rechten instellen, hier dus ook kontroleren.(zoek met google hoe de fstab in te stellen).
Veel van deze instellingen, moet je als admin doen, dus met gksudo of sudo.

Dit heb ik bij de extra partities staan in de fstab,
/dev/disk/by-uuid/2647446d-b678-4b35-a77b-a8e733981234 /home/jan/data1/ ext4 errors=remount-ro  0  2
Let goed op , er zitten spaties tussen sommige woorden.
De uuid kun je met gparted uitlezen, kopieren en in je fstab zetten.
En de map waar gemount wordt heb ik in mijn home map gemaakt, is gemakkelijk omdat je meestal in je home map bent, en dan zie je direct je mappen.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/22, 22:02:10 door jan11000 »

Re: extra partities - mountpoint en schrijfrechten
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/22, 23:04:30 »
[dit bericht inhoudelijk gewist en vervangen/aangevuld door het volgende]
« Laatst bewerkt op: 2015/12/22, 23:10:06 door Paul Matthijsse »

Re: extra partities - mountpoint en schrijfrechten
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/22, 23:08:31 »
Hallo, type eens 'sudo fdisk -l' en 'df -h' in een terminal en plaats de uitvoer hier, dan weten we hoe je schijven en partities er uitzien. En 'cat /etc/fstab'.

Re: extra partities - mountpoint en schrijfrechten
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/23, 08:57:00 »
@jan11000,
Bedankt voor je reactie.

Wat jij zegt is precies wat ik gedaan heb:
bij de installatie alle partities aangemaakt, geformatteerd als ext4 en een aankoppelpunt toegewezen (/data).
Ze stonden dus ook keurig in /etc/fstab (heb ik gecontroleerd).

Maar in Xubuntu zie ik ze dan helemaal niet in Thunar (verkenner).
In Xubuntu werkt dat volgens mij een beetje anders, daar halen we ze juist weg in /etc/fstab om ze zichtbaar te maken in Thunar (en op het bureaublad). Dan moet ik ze nog wel elke keer handmatig mounten, maar dat gaat automatisch als ik ze open.
Ik zie niet in, wat voor verschil dat maakt in de permissies... die blijven toch ongewijzigd?

De partities met chown en chmod toewijzen aan een nieuwe eigenaar met rechten, dat lukt me denk ik wel. Ik zal dat eens doen, ik was in de veronderstelling dat die na installatie al goed moesten staan (zoals je zei), maar ik zal ze alsnog goed proberen te zetten.

Re: extra partities - mountpoint en schrijfrechten
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/23, 09:07:37 »
@Paul Mattijsse,
Dank voor je reactie.

Uitvoer van sudo fdisk -l
stevenkh@ZolderPC:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for stevenkh:

Waarschuwing: GPT (GUID-partitietabel) gevonden op '/dev/sda'!
Het programma 'fdisk' ondersteunt GPT niet.  Gebruik GNU 'parted'.


Disk /dev/sda: 250.1 GB, 250059350016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 30401 cilinders, totaal 488397168 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x00000000

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1               1   488397167   244198583+  ee  GPT

Waarschuwing: GPT (GUID-partitietabel) gevonden op '/dev/sdb'!
Het programma 'fdisk' ondersteunt GPT niet.  Gebruik GNU 'parted'.


Disk /dev/sdb: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 121601 cilinders, totaal 1953525168 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 4096 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 4096 bytes / 4096 bytes
Schijf-ID: 0x00000000

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1               1  1953525167   976762583+  ee  GPT
Partitie 1 begint niet op een fysieke sectorgrens.

Uitvoer van df -h
stevenkh@ZolderPC:~$ df -h
Bestandssysteem Grootte Gebruikt Besch Geb% Aangekoppeld op
udev               1,9G     4,0K  1,9G   1% /dev
tmpfs              382M     1,3M  381M   1% /run
/dev/sda2           46G     5,3G   39G  12% /
none               4,0K        0  4,0K   0% /sys/fs/cgroup
none               5,0M        0  5,0M   0% /run/lock
none               1,9G      28M  1,9G   2% /run/shm
none               100M      28K  100M   1% /run/user
/dev/sda1           55M     3,4M   51M   7% /boot/efi

Uitvoer van cat /etc/fstab
stevenkh@ZolderPC:~$ cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# /boot/efi was on /dev/sda1 during installation
UUID=C581-3ED6  /boot/efi       vfat    defaults        0       1
# / was on /dev/sda2 during installation
UUID=5da93c81-828b-4cd1-92f7-951eb7b0189b /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda3 during installation
UUID=0fcac865-304b-407b-959f-143286054487 none            swap    sw              0       0
# /data1 was on /dev/sda4 during installation
# UUID=238de27f-929c-499c-835a-34f4cc379464 /media/data1          ext4    defaults        0       2
# /data2 was on /dev/sdb1 during installation
# UUID=7854e78e-2c2d-4b96-8937-cecbb95d2b64 /media/data2          ext4    defaults        0       2
# /data3 was on /dev/sdb2 during installation
# UUID=3b236280-8a2a-45ce-9e7b-5b6912b4daec /media/data3          ext4    defaults        0       2

Kleine toevoeging, omdat ik denk dat je aan die laatste niet veel hebt.
Omdat ik na installatie de partities niet kon zien, heb ik ze in Gparted opnieuw gemaakt.
Ik heb een klein vermoeden dat ze daarmee ook een andere UUID hebben gekregen.....

De extra partities heb ik met een hastag "uit" gezet, maar ik vermoed dat ik ze net zo goed kan verwijderen.....
« Laatst bewerkt op: 2015/12/23, 09:18:04 door Steven Klein Haneveld »

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Xubuntu] extra partities - mountpoint en schrijfrechten
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/23, 09:28:43 »
In /etc/fstab heb ik de betreffende partities uitgeschakeld (# ervoor gezet), omdat ze anders niet zichtbaar werden in Xubuntu.
Een partitie die via /etc/fstab wordt aangekoppeld, is niet "zichtbaar" in Xubuntu als een apart schijficoon (dat is eigenlijk iets van Windows). Onder standaard Ubuntu met Unity zou (enkel) wat je onder /media of onder je home folder aankoppelt, wel zichtbaar worden op de desktop.
Een aangekoppelde partitie in linux maakt integraal deel uit van een éénvormige bestandstructuur. Er zijn geen "aparte" schijfletters. Je kan naar je partities via /media/data1 enz. Je kan altijd zelf iconen op je desktop aanmaken naar die bestemmingen. Beter (en meer linux stijl) is een link te maken in je home folder: dan worden die partities gewoon extra folders onder je home directory, naast alle andere folders daar. Eénvormig. Dat is de gebruiksvriendelijkheid van linux.

Citaat
Ik kan de partities nu zien, maar:
- ik heb helemaal geen schrijfrechten op de parties;
--- Waarom is dat?
--- En hoe verkrijg ik die alsnog?
- ze zijn gemount op /media/gebruiker/data1 (evv)
1) Dat is normaal. Standaard is een partitie aangekoppeld via /etc/fstab van de beheerder. De beheerder dient achteraf de schijfruimte (eventueel) aan de gebruikers toe te wijzen.

2) Je stelt als beheerder de nieuwe eigenaar in. Dit kan met het commando "sudo chown gebruikersnaam:gebruikernaam naam_van_bestand_of_folder". Grafisch, met rechts-klik eigenschappen, kan het ook. Je moet dan echter een bestandsbeheervensterje starten als beheerder.

Het gaat hier over partities gaat die geformateerd zijn met een bestandssysteem (ext4) dat linux permissies ondersteunt. Je kan de ganse partitie aan één gebruiker geven, maar je kan ook folders op die partitie aanmaken, en dan de folders bijvoorbeeld aan verschillende gebruikers geven.

Re: [Xubuntu] extra partities - mountpoint en schrijfrechten
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/23, 09:47:44 »
@ vanadium,

Dank voor je uitgebreide uitleg! Ik werk al sinds 2007 met Ubuntu / Xubuntu, en ik leer nog steeds, toppie!

Als ik het goed begrijp, is het beter / netter om ze bij installatie niet te koppelen op /data1, /data2, enz, maar op /media/data1, enz.
Om daarna de rechten als beheerder goed weg te zetten.
En gewoon simpelweg een snelkoppeling naar de lokatie in /home te maken.

In dat geval ga ik gewoon opnieuw installeren. Deze machine wordt mijn werkplek. Ik wil het ineens goed zetten.

Allen bedankt voor jullie meedenken.
Als het gelukt is, zet ik hem op opgelost.

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Xubuntu] extra partities - mountpoint en schrijfrechten
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/23, 12:10:48 »
Het is absoluut onnodig om nu te herinstalleren! Dit kan allemaal eenvoudig met je teksteditortje afgewerkt worden.
- Vergewis je ervan dat de folders /media/data1 enz nog aanwezig zijn. Ontkoppel de patities sdb1, sdb2 enz als ze nu op een andere manier aangekoppeld zijn.
- Haal in /etc/fstab eenvoudig weer je commentaartekens weg voor de lijnen waarin /media/data1 enz aangegeven worden. (je laadt fstab op in een editor met beheerdersbevoegdheid met het commando "sudo -H leafpad /etc/fstab")
- Controleer of alles goed is: "sudo mount -a". Heb je hier geen foutmeldingen, dan zijn je partities al aangekoppeld en toegankelijk via /media/data1 enz.

Verander de eigenaar van de partities naar jezelf als gebruiker (volgende kan letterlijk ingegeven worden in de terminal):
sudo chown $USER:$USER /media/data1

Maak een link aan in je home folder:
ln -s /media/data1 ~/Data1

Dit geeft je een symbolische link "Data1" in je eigen home folder, naast "Documenten" enz. Zo een link gedraagt zich net als een echte folder. (dit kan ook allemaal via bestandsbeheer gedaan worden, maar is te moeilijk om uit te leggen).

Re: [Xubuntu] extra partities - mountpoint en schrijfrechten
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/23, 14:07:02 »
@ vanadium,

Helemaal toppie, het is gelukt.
Uitleg via terminal is juist handig, dat gaat vaak veel sneller.

Mijn dank is groot!

Groet
Steven

Re: [OPGELOST] - [Xubuntu] extra partities - mountpoint en schrijfrechten
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/23, 14:17:18 »
Mooi dat het is opgelost! Maar een topic als opgelost markeren gaat al heeeeeeel lang anders: klik onderaan het topic op 'Markeer dit topic als opgelost'. De topictitel aanpassen is dus niet meer de bedoeling.

Re: [Xubuntu] extra partities - mountpoint en schrijfrechten
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/23, 14:26:31 »
Mooi dat het is opgelost! Maar een topic als opgelost markeren gaat al heeeeeeel lang anders: klik onderaan het topic op 'Markeer dit topic als opgelost'. De topictitel aanpassen is dus niet meer de bedoeling.

LOL, ik ben dus té lang niet meer op dit forum actief geweest.....

Bedankt voor de hint, ik heb hem gevolgd.